EWK's bijvoeren.

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

EWK's bijvoeren.

Bericht door A.A. Staals » zo 01 jul 2018, 15:12

Het bijvoeren van een EWK is een beetje lastig. Er zitten meestal nog al wat bijen in het voerbakje, waardoor je bij geven van deeg moet opletten en de bijen aan de kant doen. Zo vloeibaar voer ingieten komen de bijen in de suiker.
Ik heb het volgende gedaan:
IMG_0570.JPG
Een blokje met onderin een klein gleufje geplaatst voor het schotje van het voerbakje. Blokje komt tegen het afdek glaasje. Zo verdrinken er geen bijen.

ad staals

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: EWK's bijvoeren.

Bericht door Primus » zo 01 jul 2018, 15:48

[quote="A.A. Staals"]Het bijvoeren van een EWK is een beetje lastig. Er zitten meestal nog al wat bijen in het voerbakje, waardoor je bij geven van deeg moet opletten en de bijen aan de kant doen.

Daarom gebruik ik Kielerkastjes daar kun je de voerbakje verwisselen , dan veeg je met een pluim de bijen even opzij en klop het oude bakje dat eruit komt leeg op het nieuw, opgelost.

MVG CP

mgobbels
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 10:44
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): carnica.
Locatie: Liessel
Contacteer:

Re: EWK's bijvoeren.

Bericht door mgobbels » zo 01 jul 2018, 16:03

Met kielerkastjes kun je niet naar Wangerooge!
Primus schreef:
A.A. Staals schreef:Het bijvoeren van een EWK is een beetje lastig. Er zitten meestal nog al wat bijen in het voerbakje, waardoor je bij geven van deeg moet opletten en de bijen aan de kant doen.

Daarom gebruik ik Kielerkastjes daar kun je de voerbakje verwisselen , dan veeg je met een pluim de bijen even opzij en klop het oude bakje dat eruit komt leeg op het nieuw, opgelost.

MVG CP
Verstuurd vanaf mijn T07 met Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten