Zachtaardige F16

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Zachtaardige F16

Bericht door Theo777 » do 18 okt 2018, 20:26

Hallo.

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om door selectie te komen tot zachtaardige bijen. Waarbij je begint met een zachtaardige P moer. Maar dan niet meer naar een teeldstation gaat maar puur werkt via standbevruchting.
Ik zie een enkeling hier wel succes mee hebben maar is dit niet puur afhankelijk van wat voor bijensoorten er in je omgeving rondvliegen?
Of selecteer je de moer altijd zo door op zachtaardigheid dat ze een semi P moer wordt en haar nakomelingen een beetje op F1 gelijken? :be8:

Groet Theo

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zachtaardige F16

Bericht door Alex Mönch » do 18 okt 2018, 21:32

Meestal wordt de zachtaardigheid er niet beter op...een enkele uitzondering daar gelaten.
Dit jaar bij 1 standbevrucht moertje extreem zachtaardig,maar nakomelingen van haar standbevrucht kan zomaar weer een ander verhaal worden .

De Woldimker
Berichten: 119
Lid geworden op: di 08 mar 2011, 17:49
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Steenwijkerwold
Contacteer:

Re: Zachtaardige F16

Bericht door De Woldimker » do 18 okt 2018, 22:08

In 1937 heeft S Frankenhuis hier een leerzaam boekje over geschreven Koninginnenteelt door S Frankenhuis gebaseerd om van het beste volk altijd na te telen , een gezegde van hem was : Ga steeds door , uit de besten steeds de besten te kiezen en kweek daar verder van , hij legt dat in zijn 70 pagina's telende boekje haarfijn uit

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Zachtaardige F16

Bericht door Tieme » vr 19 okt 2018, 09:37

Er zijn zeker imkers die hun bastaarden een stuk zachtaardiger weten te houden dan je zou verwachten.
Als je werkt met het lokaal voorkomende materiaal (dus bastaard, carnica of buckfast),
rigoureus steeds alle stekers weg doet en vervangt door dochters van je meest zachtaardig volk,
en daarnaast ook alle darrenbroed van de stekers consequent wegsnijdt,
dan zal de zachtaardigheid wel op een zeker niveau blijven.

Lippe

Re: Zachtaardige F16

Bericht door Lippe » vr 19 okt 2018, 11:00

Ik heb ooit ergens gelezen dat een Buckfast langer de zachtaardigheid houdt dan een Carnica. De eigenschappen van de koningin overheersen bovendien boven die van de dar. De bron is betrouwbaar, maar vraag me even niet welke.

Uit eigen ervaring kan ik aangeven dat ik op een Carnica stand van 7 volken met schiermoeren P's en F1's, waarvan er 2 bastaard zijn, er 1 bastaard is waar ik ook zonder kap ik kan werken. Deze is door mijn eigen onoplettendheid vorig jaar gezwermd, was tamelijk stekerig, maar is buitengewoon zachtaardig geworden. Ik vermoed dat deze moer, wat al een F4 of F5 zou moeten zijn (als je daar nog van kan spreken), erg fortuinlijk is bevrucht door de darren van mijn eigen raszuivere volken. Uiteraard kan ik dit daar niet geheel aan toe schrijven. Ik imker in Deventer en dat is een tamelijk Carnica bolwerk, dus mijn buurimker zullen er ook wel invloed op hebben gehad. De jonge princessen vliegen immers verder dan de darren.

Verder doe ik zelf eigenlijk niet aan selectie en breng jaarlijks EWK's naar Vlieland. Mocht er een keer een ondeugende F1 ontstaan, dan vervang ik deze. P-moeren zijn ook niet altijd gegarandeerd zachtaardig, ondanks dat de schiermoeren daar speciaal voor worden geselecteerd. Sommige kruisingen werken ook wat minder.
Het kost mij persoonlijk te veel tijd om dit hele selectieproces zelf goed te doen. Kleine volkjes zijn eigenlijk altijd wel lief, je zult dan al moeten wachten tot het het flink is gegroeid wil de ware aard van het beestje zich openbaren. Met een full-time baan heb ik hier gewoonweg geen tijd voor.

Mijn conclusie is dat je geluk kunt hebben om het zo te doen als jij schrijft Theo en dat je de zachtaardigheid aardig op niveau kunt houden. En met hoe meer volken je dit selectie-proces aangaat hoe beter, maar je succes zal in hoge mate afhangen in hoeverre je je buurimkers mee krijgt. Niet puur afhankelijk denk ik, maar wel in zeer grote mate.
De heer Toben uit Lemmer bijvoorbeeld, had daar een succesvol landbevruchtingsstation voor Carnica's, maar schreef iedere imker in de omgeving aan en zorgde dat zij tenminste met F1's gingen werken.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Zachtaardige F16

Bericht door Fish » vr 19 okt 2018, 11:02

Dit is vooral ook afhankelijk van de buren. Zit je geïsoleerd, dan kan je er van uitgaan dat er aangepaard wordt met je eigen vriendelijke darren, wel nog even opletten op inteelt natuurlijk. In het geval van een aantal buren, zou je hun kunnen betrekken met je project. Dan wordt er wel misschien aangepaard met vreemde darren, maar dan krijg je misschien de eigenschappen waarop je buurman heeft geselecteerd. Voor de genetische diversiteit lijkt mij dit de mooiste optie. Mocht een enkele buurman hier niet aan mee willen doen, dan zullen jouw darren uiteindelijk ook zijn koninginnen bevruchten waardoor je stiekem toch je zin krijgt op de lange termijn, er even van uit gegaan dat er geen vreemd materiaal wordt ingebracht.

In mijn geval staan er vele imkers rondom mijn standplaats, die niet alleen vreemd materiaal inbrengen (kopen van koninginnen uit het buitenland bijvoorbeeld, of de marktplaats imkers die telkens nieuwe volken aanschaffen), maar de meesten doen aan geen vorm van selectie. In dit geval is je aanparing qua standbevruchting altijd vrij willekeurig. Natuurlijk selecteer jij de koningin op vriendelijkheid, maar als je van 50% van je genetisch materiaal geen enkele zekerheid hebt, dan zal je nooit uitsluitsel kunnen geven over het resultaat van de aanparing. Oftewel iedere generatie weer, krijg je een te groot aandeel vreemde genen om op lange termijn écht iets te kunnen bereiken. Maar goed, dit is alleen als je erg veel imkercollega's hebt in de omgeving.

In het laatste geval is het interessant om je te verdiepen in moonlight mating, dan zorg je ervoor dat je darren en koningin op een ander moment vliegen dan die van de "concurrentie". Zo houdt je toch nog enige controle over de standbevruchting.
Laatst gewijzigd door Fish op vr 19 okt 2018, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Zachtaardige F16

Bericht door Tieme » vr 19 okt 2018, 11:11

Hi Lippe,

De eigenschappen van de koningin domineren niet die van de dar. In elke bij is de invloed van de vader en de moeder gelijk. Er zijn alleen verschillende zustergroepen. Bij vrije paring zie je dan dat in die zustergroepen de invloed van elke individuele dar op het gehele volk wat minder is dan die van de koningin. Bij eilandparing met darrenvolken (zustervolken) van gelijke afstamming is de invloed van de darren door hun verwantschap (we kijken in de teelt naar de oma van de darren) weer gelijk aan die van de koningin.

groeten,
Tieme

Lippe

Re: Zachtaardige F16

Bericht door Lippe » vr 19 okt 2018, 11:58

Hey Tieme, bedankt voor deze info. De informatie die ik aanhaalde had ik ooit ergens gelezen en gelukkig teruggevonden op de VCI website na een korte zoekslag.

http://www.verenigingvancarnicaimkers.nl/pagina29.html

daar staat "Met de F1 bijen is goed te imkeren. De eigenschappen van de P-moer overheersen hierbij meestal"

Dit moet ik dus anders lezen op de manier zoals jij het schetst?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zachtaardige F16

Bericht door Hans van der Post. » vr 19 okt 2018, 13:35

ter aanvulling over dit onderwerp: http://members.upc.nl/~p.jager53/doc3.htm
Piet jager heeft het allemaal op een rij gezet.
!Hans.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Zachtaardige F16

Bericht door Tieme » vr 19 okt 2018, 13:36

Inderdaad

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten