Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Dylan Elen » zo 03 feb 2019, 17:53

Flayed,

Ik zal dat eens navragen. Onze paringsstand is alleszins geopend in de maand juni, teeltmateriaal kan verkregen worden op de volgende plaatsen: https://zwartebij.org/overlarfdagen/

Wat die ziekten betreft, de grootste belagers van bijenvolken zijn virussen. En die muteren snel, denk maar aan de griep waarvoor jaarlijks het vaccin enigszins gewijzigd moet worden. Binnen het DWV bestaan er ondertussen 3 varianten: A, B en C. Stel nu dat in Polen geleidelijk een nieuwe variant ontstaat, D, die heel virulent is, en dan hierheen gebracht wordt omdat een imker Poolse Zwarte bijen wil gaan houden, dan hebben wij het hier vlaggen ...

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door flayed » zo 03 feb 2019, 17:59

Dag Dylan,

Duidelijk, aan gemuteerde virussen, heb ik eerlijk nog niet aan gedacht :be2:

Dan tot de overlarf dagen :D

Mvg John

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door tomer » zo 03 feb 2019, 18:04

Heb je jouw bestelde Poolse koninginnen al geannuleerd John? :wink:
Ja Dylan, dat is vrij duidelijk. In een ideale wereld had iedereen dezelfde bijen, perfect aangepast en opgewassen tegen alle virussen en parasieten. Maar zolang iedereen met verschillende bijen werkt en uit het buitenland blijft invoeren, heeft het toch niet veel zin dat je als enkeling met zogenaamde aangepaste bijen werkt. Ik zou denken dat lokaal aangepaste bijen juist minder goed bestand zijn tegen steeds nieuwe ingevoerde virussen dan de bastaardbijen die een mengeling zijn van alles wat er de laatste jaren heeft rondgevlogen en die met alle virussen in contact geweest zijn en die ik dan aangepast noem.
Laatst gewijzigd door tomer op zo 03 feb 2019, 18:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Dylan Elen » zo 03 feb 2019, 18:08

Flayed,

Heel kort: een uitteeltdepressie treedt op wanneer een organisme niet lokaal geadapteerd is omdat de helft van zijn genenpoel niet meer lokaal geadapteerd is omdat 1 van beide ouders afkomstig is uit een andere populatie met andere leefomstandigheden.

Bv. Blanke mensen hebben een huidtype dat aangepast is aan leven op hogere breedtegraden, zwarte mensen een huidtype dat aangepast is aan leven rond de evenaar. Bij blanke mensen aan de evenaar zal de huid veel sneller verbranden, zwarte mensen op hogere breedtegraden zullen veel sneller een gebrek aan vitamine D oplopen. Ieder is dus door natuurlijke selectie aangepast aan zijn eigen biotoop. Krijgt nu een blanke man een kind met een zwarte vrouw, dan is dat kind genetisch noch aangepast aan leefomstandigheden aan de evenaar, noch aangepast aan leefomstandigheden op hogere breedtegraden. Dit komt doordat het kind een genetische samenstelling heeft die aan geen van beide biotopen aangepast is (de ouders hebben elk immers slechts de helft van hun genen doorgegeven). Dit genetisch verschijnsel heet "uitteeltdepressie".

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door flayed » zo 03 feb 2019, 18:12

Dag Tomer,

Deze bestel ik pas als ik in Polen ben, (Krakau) vervolgens heb ik ze 2 dagen later en laat ze in 4 bevruchtings kastjes inlopen, de week dat ik nog daar ben kunnen ze al beginnen met bastelen.
Ik rij met de auto, maar als ik ze via ZwarteBij.org kan bekomen en kan laten bevruchten op een bevruchtingsstation, dan kies ik voor deze optie.
Ik heb begrepen dat het ook mogelijk is om Texelse bijen te verkrijgen (Horst aan de maas) als ik mij niet vergis,...

Mvg John

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door flayed » zo 03 feb 2019, 18:15

Dag Dylan,

Duidelijk :be2:

Mvg John

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Tieme » ma 04 feb 2019, 13:22

De discussie over lokaal aangepast zijn en wat dit voor de bijenhouder betekent is interessant. De stelling is vaak dat als iets niet autochtoon is, het dan ook niet is aangepast. Dat is een drogreden.
Een plant of dier kan uit een compleet ander milieu komen en toch een enorme vitaliteit aan de dag leggen. Kijk maar eens naar springbalsemien, amerikaanse vogelkers, paalworm, Japanse oesters, carnicabijen. Prima lokaal aangepast dus. Ons milieu is voor deze voorbeelden geen enkel probleem.

Voor de goede orde, ik wil de zwarte bij niet dissen. Ik denk zeker dat het wenselijk is om de zwarte bij te behouden en lokale ecotypen in stand te houden en ik zou er zelf ook wel mee aan de gang willen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Jaap v.Popering » ma 04 feb 2019, 13:38

Tieme schreef:
Voor de goede orde, ik wil de zwarte bij niet dissen. Ik denk zeker dat het wenselijk is om de zwarte bij te behouden en lokale ecotypen in stand te houden en ik zou er zelf ook wel mee aan de gang willen.
Ik heb onlangs een lezing over de Zwarte bij bijgewoond en daar kwam uit de bus . Ik citeer ; De zuiverheid van de Texselse bij valt tegen , er is in het verleden iets gebeurt .

Ik denk dat deze bij met zijn kortere tong opgehemeld is . !

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Tieme » ma 04 feb 2019, 16:56

Hi Jaap,

Het is toch bekend dat er in het verleden grote aantallen volken van het vaste land op het eiland kwamen om een bepaalde dracht te benutten? Deze zullen vast hun sporen hebben nagelaten.

groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door flayed » ma 04 feb 2019, 19:22

Dag Tieme,
Voor de goede orde, ik wil de zwarte bij niet dissen. Ik denk zeker dat het wenselijk is om de zwarte bij te behouden en lokale ecotypen in stand te houden en ik zou er zelf ook wel mee aan de gang willen.
Wat houd je tegen?
Aanschaf?
Of zuiver houden?
Minder werk met bestrijding van varroa?
Kleinere volken?
Tegenargumenten van (ander ras imkers)?
Het werk van bestreiding tegen de varroa met kleine cellen (4,9mm) word nog minder?

Mvg John

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten