Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Tieme » di 05 feb 2019, 09:04

Hi John,

Wat me tegenhoud is dat ze niet in de buurt te krijgen zijn en je er vervolgens moeilijk ergens mee terecht kan voor de paring.
Nu kan ik dat deels ondervangen met KI, maar dan heb je nog steeds nieuw bloed nodig om inteelt te voorkomen.
Ik weet ook niet of ik dan ook in beebreed kan werken.

groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Fish » di 05 feb 2019, 10:18

flayed schreef:Minder werk met bestrijding van varroa?
Ik zag dit al een aantal keer genoemd, maar waar komt dit vandaan? Zou VSH inherent aan de zwarte bij moeten zijn? Of hebben we het over een bepaalde lijn met VSH-selectie, net zoals er voor de andere rassen beschikbaar zijn?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Hans van der Post. » di 05 feb 2019, 10:59

Ed Pieterse schreef in 2007 al over VSH: viewtopic.php?f=4&t=21063&p=109075&hilit=vsh#p109075
Zoekslag op het forum: VSH
!Hans.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Fish » di 05 feb 2019, 11:11

Ik ben bekend met VSH maar snap de link met de zwarte bij niet zo.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Jaap v.Popering » di 05 feb 2019, 11:30

Fish schreef:Ik ben bekend met VSH maar snap de link met de zwarte bij niet zo.
BartJan Fernhout
Head at Arista Bee Research

Vertelde dat zij een resistente hebben .

Zijn advies was ( kort samengevat ) om van je eigen bijen , van je meest resistente volk ( doet er niet toe welk ras ) koninginnen telen en laten bevruchten door de darrenpopulatie welke zij op een bevruchtingstation willen stationeren .

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Fish » di 05 feb 2019, 11:45

Ik heb eerder al eens een lezing van BartJan bijgewoond, bijzonder mooi project voor de KI-imker. Het advies voor de individuele imkers snap ik ook wel, maar je raakt dan je raszuiverheid kwijt. Tenzij er met enkele dar inseminatie een zwarte bijen bevruchtingsstand wordt opgebouwd. Maar dat even terzijde, lang verhaal en doet er niet zozeer toe. Dat er VSH in de lijn van zwarte bijen is gevonden, betekent natuurlijk niet dat alle zwarte bijen beter tegen varroa bestand zijn. Of dat ze statistisch gezien beter bestand zouden zijn dan bastaardbijen of rasbijen. Vandaar mijn twijfels bij de claim dat de zwarte bij per definitie beter zou zijn tegen varroa of dergelijks, ik ben nog steeds oprecht benieuwd waar dit vandaan komt.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door tomer » di 05 feb 2019, 12:26

Is het niet interessanter om met alle verschillende bijen die er nu al rondvliegen plaatselijk op VSH eigenschappen te selecteren ipv op raszuiverheid? Zo moet er niet naar bevruchtingsstations gereisd te worden en kan alles gewoon standbevrucht. Behandelen tegen varroa is dan niet meer nodig na een tijd. Één sterke mengeling van alle ondersoorten/rassen ipv iedere imker zijn eigen raszuivere carnica, buckfast of zwarte bij. Bastaarden zijn toch dikwijls sterker dan aparte rassen.
Zie ook het advies van AVI: https://www.bijen-avi.be/naar-een-weerb ... paste-bij/

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Jaap v.Popering » di 05 feb 2019, 13:12

Fish schreef:. Dat er VSH in de lijn van zwarte bijen is gevonden, betekent natuurlijk niet dat alle zwarte bijen beter tegen varroa bestand zijn. .
Ik weet niet waar het vandaan komt dat er resistente zwarte bijen gevonden zijn .

BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door BBBeez » di 05 feb 2019, 13:12

Jacques van Alphen (emeritus hoogleraar evolutionaire ecologie) presenteerde bij onze imkervereniging de resultaten van de VSH teelt bij Arista van de zwarte bij. Ze hadden na het eerste seizoen een volkje met 87,5% VSH en nog wat 75% VSH volkjes. Heel vergelijkbaar met de eerste resultaten met de buckfast groepen en de carnica groep. De zwarte bijen zijn dus niet resistenter dan andere rassen. VSH is een eigenschap die van nature voorkomt in alle bijenpopulaties. Dus ook bij de bastaard bijen.

Toch is er wel een verschil. Bij de VSH teelt bij de buckfast en bij de carnica was er een lange teeltgeschiedenis en voorselectie. Bij carnica hebben we bijvoorbeeld gewerkt met koninginnen die de hoogste beebreed teeltwaarden voor varroa hadden. Bij de zwarte bijen was er geen teelt of selectiegeschiedenis. Jacques van Alphen denkt dat dat een zegen voor de zwarte bij geweest omdat de buckfast en carnica telers selecteerden op volken met mooie aaneengesloten platen met gesloten broed. Volken met hygiënisch gedrag werden er zo onbedoeld uitgeselecteerd.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Jaap v.Popering » di 05 feb 2019, 13:17

tomer schreef: Zo moet er niet naar bevruchtingsstations gereisd te worden en kan alles gewoon standbevrucht. Behandelen tegen varroa is dan niet meer nodig na een tijd. /
Er is nog een lange weg te gaan .

Het is al veel dat men met resistente darren op een bevruchting station komt ..... Resistente koninginnen .....en Darren samen zal nog wel wat jaartjes duren voordat daar voldoende van zal zijn :shhh: :shhh: . Laat staan van alle rassen . !!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten