Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifer

Bericht door MH1995 » di 05 feb 2019, 22:17

Flayed, ik zou bij die genoemde website geen moeren bestellen. Het ziet er veel te commercieel uit. Ook wordt niet genoemd of het om een P-moer of F1-moer gaat. En laat je ze zelf op een zuivere stand bevruchten dan moeten ze er minimaal 2, liever 3 welen staan, 1 week is te kort.

Je kan bij via Zwartebij.org over larven van de Belgische Zwarte bijen en als je wilt ook van de Texelse, maar niet tegelijk met Belgische. Je moet ook niet zomaar lijnen gaan kruisen, je weet nooit wat er uit komt.


De Zwarte bij heeft van nature een hoger VSH % omdat er nooit gericht geselecteerd is op de Zwarte bij. Tevens is het een combinatie van factoren. Mijn inziens moeten we niet naar een resistentie bij, wat vaak wordt aangemerkt als 100% VSH. Maar naar een bij die in symbiose leeft met varroa en dan komt er veel meer bij kijken dan enkel VSH. Daarbij is onder andere lokaal aangepast zijn belangrijk. Want dan leeft de bij mee met hoe ze zich in haar natuurlijke omgeving zou uiten. Voor de Zwarte bij, sneller stoppen met broeder, wat de mijten een klap geeft. Vroeg stoppen met broeden in het najaar. Compacter broednest met een stabielere temperatuur, dat kan je zelf nog beter krijgen met kleine cellen en een kortere raatafstand. Veel propolis verwerken, wat helpt tegen virussen en ziekten. Grooming, zichzelf en elkaar poetsen, uit onderzoek blijkt de Zwarte bij daar zeer goed bij te scoren, en wat al niet meer.

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door flayed » di 05 feb 2019, 22:38

Dag Fish,
flayed schreef:
Minder werk met bestrijding van varroa?



Ik zag dit al een aantal keer genoemd, maar waar komt dit vandaan? Zou VSH inherent aan de zwarte bij moeten zijn? Of hebben we het over een bepaalde lijn met VSH-selectie, net zoals er voor de andere rassen beschikbaar zijn?
Ik hoop dat je duits kunt lezen, maar de webside is ook in het engels, lees het volgende stukje eens, http://www.resistantbees.com/droh.html
Dat zegt meer als wanneer ik het hier moet vertellen. 8)

Mvg John

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door flayed » di 05 feb 2019, 22:41

Dag Mh1995,

Daarom geef ik ook de voorkeur aan overlarven, hetzij van de texselse of van de ZwarteBij.org
vervolgens worden ze op 4,9mm celmaat over gezet, zie link http://www.resistantbees.com/droh.html


Mvg John

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Fish » wo 06 feb 2019, 10:42

flayed schreef:Dag Fish,

lees het volgende stukje eens, http://www.resistantbees.com/droh.html
Dat zegt meer als wanneer ik het hier moet vertellen. 8)

Mvg John
Uiteraard even gelezen, maar dit gaat over een kleinere celmaat. Kleinere celmaat lijkt misschien recent door de aandacht op het bijenblog en enkele Nederlandse imkers die er mee spelen momenteel, maar de discussie bestaat al veel langer. Dus niet selectief een bron uitzoeken die je stelling bevestigd, wellicht even andere (wetenschappelijke) onderzoeken bekijken. Een uitstekende (neutrale) bron vond ik hier, waar een beknopte samenvatting van redelijk recent onderzoeken naar een kleinere celmaat is toegevoegd. De resultaten zijn helaas twijfelachtig. Wel uit 2011, dus mochten er betere, recentere onderzoeken zijn dan hoor ik dat graag.

Los daarvan, een kleinere celmaat krijg je bij andere honingbijen ook relatief snel voor elkaar. Dus niet echt afhankelijk van het ras.

MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door MH1995 » wo 06 feb 2019, 11:07

Veel onderzoeken zijn slecht uitgevoerd, vaak te kort omdat een student het in een paar maanden moest uitvoeren voor zijn of haar studie.
Veel onderzoek bij Afrikaanse bijen laat zien dat er juist minder mijten zijn in 3 soorten kunstraat. Dit staat dacht ik ook beschreven in Ben Som de Cerff zijn boek en anders kun je hem mailen. Vaak is het zelfs zo dat er meer bijen op de mijten zitten, maar dat er meer onbevruchte mijten voorkomen.

Dit is wat Ben heeft waargenomen en is toch wel zeer interessant.
https://www.bijenhouders.nl/blog/voorke ... ote-cellen
Hij gaat nu onderzoek doen voor Arista naar kleine cellen vs grote cellen. Ik heb veel contact met hem en voor zover ik weet is hij zeer positief met goede resultaten.
Wat ook bij de methode hoort is dat je 6-8% van iedere kunstraat afsnijd voor de darrenbroed. Ben ziet daar zeer veel mijten in en ook meerdere bij elkaar. Daar ontstaan vaak onbevruchte dochter van, dat past dus bij zijn waarneming.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Fish » wo 06 feb 2019, 11:29

De waarneming dat mijten een grotere (werkster) celmaat prefereren is natuurlijk schitterend, maar dat andere onderzoeken slecht zijn uitgevoerd is een beetje kort door de bocht. Er ligt bijna 30 jaar aan onderzoek naar kleinere celmaten. Het Afrikaanse onderzoek wordt ook genoemd in het linkje wat ik eerder al plaatste, mocht je het zelf willen lezen. Het lijkt mij knap als Ben de link kan leggen tussen aantal onbevruchte mijten en celmaat, maar lijkt mij complex te bewijzen. Aantal onbevruchte mijten is ook iets waar BartJan naar kijkt bij zijn VSH projecten (superbijen), dus ik zou het eerder in VSH zoeken dan in de celmaat. Of zou er een link zijn tussen VSH en celmaat? Lijkt mij allemaal erg complex en veels te vroeg om nu al conclusies te trekken. Het lijkt haast of mensen al overtuigt zijn van de varroa-remmende werking bij de zwarte bij of kleinere celmaten, maar ik kan hier geen solide onderbouwing voor vinden.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door marc » wo 06 feb 2019, 12:14

Vind het passievol dat mensen zo kunnen uitwijden over de zwarte bij omdat het 'onze' bij van vroeger zou zijn... Vind dat schitterend.
De argumentatie daarrond, beter VSH gedrag, beter aangepast aan lokale omstandigheden, kleinere cellen, minder varroa... is natuurlijk zwaar met de haren getrokken en ruikt naar pure publiciteit. Is niet de goede manier om de zwarte bij te promoten :?

En wat heeft een bijenras dat hier -tig jaren terug leefde te maken met de huidige 'lokale' omstandigheden?
Lokaal is 20 km verder anders. Ons weertype is op al die jaren ook danig veranderd. Dat ze vroeger misschien beter op tijd stopten met broeden is met huidige warmere najaren compleet naast de kwestie. Voordeel van kleine cellen is nooit bewezen enz. enz.

Zeg gewoon dat je uit nostalgie kiest voor de zwarte bij en iedereen apprecieert het, maar ga er geen verhalen rond verzinnen.
Bovendien is de zwarte bij die nu in diverse landen kweekprogramma's heeft niet meer de bij van toen.
Maar eerder een Hottentot die ze een maatpak hebben aan getrokken of engels hebben leren spreken. Is dit nog een Hottentot ?

Dus a.u.b. maak geen afbreuk aan al die mensen die nog voor de zwarte bij kiezen om de juiste reden. Verzin e'r geen verhaaltjes rond om te kunnen concurreren met anders types. Heeft dat zwartje niet nodig.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Hans van der Post. » wo 06 feb 2019, 12:28

Marc en zo is het maar net!
!Hans.

J.R.
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: Marum Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door J.R. » wo 06 feb 2019, 12:52

Marc,
Jij hebt gelijk ,maar dat geldt om het even voor elk ooit ingevoerd ras of type bij.
Geef mij maar een zwarte onaangepaste dan om het even welk inportproduct.
Jan Ritsma

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door marc » wo 06 feb 2019, 13:17

Begrijp je Jan maar onaangepaste bijen sterven uit.
Is natuurwet geen wet van andere imkers met andere rassen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten