Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Jaap v.Popering » vr 11 jan 2019, 21:02

Is deze zwart genoeg ??
Zw K 4 .JPG

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Hans van der Post. » vr 11 jan 2019, 23:18

En de bijen? klopt de vleugelindex voor de zwarte bij?
!Hans.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door tomer » za 12 jan 2019, 00:56

Wat kleur betreft vind ik zwarte bijen persoonlijk mooier dan oranje gestreepte. Kijk maar naar die mooie foto's van Jaap. Ik kies bij het doppen breken ook altijd de mooie donkere koninginnen om mee verder te telen. Maar enkel die kleur heeft niets te maken met de ondersoort Zwarte bij, Apis mellifera mellifera. Daarvoor moet je kijken naar de cubitaal index van de vleugel, zoals Hans zegt. Enkel als die verhouding klopt, weet je met welke bij je bezig bent.
De Zwarte bij (amm) ziet er trouwens niet noodzakelijk donkerder uit dan een Carnicabij.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Jaap v.Popering » za 12 jan 2019, 09:08

Hans van der Post. schreef:En de bijen? klopt de vleugelindex voor de zwarte bij?
Dan zou je dat na moeten meten . Zelf heb ik daar geen interesse in om mij daarin te verdiepen .

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door A.A. Staals » za 12 jan 2019, 09:23

Jaap v.Popering schreef:
Hans van der Post. schreef:En de bijen? klopt de vleugelindex voor de zwarte bij?
Dan zou je dat na moeten meten . Zelf heb ik daar geen interesse in om mij daarin te verdiepen .
Een vraag: Hoe vaak zie jij bijen met "rode " ringen achter het borststuk? Een foto van een raam bijen zou veel op te zien zijn.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Jaap v.Popering » za 12 jan 2019, 10:10

A.A. Staals schreef: Een vraag: Hoe vaak zie jij bijen met "rode " ringen achter het borststuk? Een foto van een raam bijen zou veel op te zien zijn.

ad staals
Ad .

Ik doe aan standbevruchting en óók jij weet dat ik het dan moet doen met het ratjetoe aan darren wat er in het Nederlandse luchtruim rondvliegt
Ook de getoonde koningin is afkomstig uit een standbevruchte redcel koningin , daar werk ik nu eenmaal mee en elk jaar heb ik wel enkele van deze , mijn eigen zwarte bij ..

Dat er veel imkers zijn welke allemaal aparte lijntjes ( zowel koninginnen als darren ) telen , hun eigen bijen op een eiland laten bevruchten ....en wij het met een steeds groter wordend ratjetoe aan darren moeten doen betreur ik . en denk dan ook dat het op een keer hevig verkeerd kan gaan , denk aan de killerbij .

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door A.A. Staals » za 12 jan 2019, 11:15

Jaap v.Popering schreef:
A.A. Staals schreef: Een vraag: Hoe vaak zie jij bijen met "rode " ringen achter het borststuk? Een foto van een raam bijen zou veel op te zien zijn.

ad staals
Ad .

Ik doe aan standbevruchting en óók jij weet dat ik het dan moet doen met het ratjetoe aan darren wat er in het Nederlandse luchtruim rondvliegt
Ook de getoonde koningin is afkomstig uit een standbevruchte redcel koningin , daar werk ik nu eenmaal mee en elk jaar heb ik wel enkele van deze , mijn eigen zwarte bij ..

Dat er veel imkers zijn welke allemaal aparte lijntjes ( zowel koninginnen als darren ) telen , hun eigen bijen op een eiland laten bevruchten ....en wij het met een steeds groter wordend ratjetoe aan darren moeten doen betreur ik . en denk dan ook dat het op een keer hevig verkeerd kan gaan , denk aan de killerbij .
Jaap
Je zegt: Elk jaar heb ik wel enkele van deze. Als ik het goed begrijp Is jou "eiland niet erg zwart meer. Zo als ik al eerder schreef zou men zich aan moeten passen wat er in een bepaalde streek gehouden wordt. Het lijkt mij dat gezien de bevolkingsdichtheid en daar mee het aantal bijenhouders het met enige inspanning mogelijk moet zijn de niet zwarte bij uit te bannen. Elke bijenhouder overhalen te gaan imkeren met de zwarte bij.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Jaap v.Popering » za 12 jan 2019, 12:11

A.A. Staals schreef: Je zegt: Elk jaar heb ik wel enkele van deze. Als ik het goed begrijp Is jou "eiland niet erg zwart meer.

ad staals
Ad

Omstreeks 1982 heeft de varroa zich in slechts twee jaar tijds over heel Nederland weten te verspreiden .
Zo zal het ook met de darren zijn .
Van elke in Nederland aangekomen darrenlijn ...zullen de nakomelingen zich binnen twee jaar aandienen in jou achtertuin .

Een en ander betekend dat het houden van honingbijen op natuurlijke wijze om zeep geholpen is .

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door A.A. Staals » za 12 jan 2019, 15:17

Jaap v.Popering schreef:
A.A. Staals schreef: Je zegt: Elk jaar heb ik wel enkele van deze. Als ik het goed begrijp Is jou "eiland niet erg zwart meer.

ad staals
Ad

Omstreeks 1982 heeft de varroa zich in slechts twee jaar tijds over heel Nederland weten te verspreiden .
Zo zal het ook met de darren zijn .
Van elke in Nederland aangekomen darrenlijn ...zullen de nakomelingen zich binnen twee jaar aandienen in jou achtertuin .

Een en ander betekend dat het houden van honingbijen op natuurlijke wijze om zeep geholpen is .
Jaap
Dat is niet zo. Vreemde darren hebben geen invloed op mijn teelt omdat ik steeds na teel van raszuivere (eiland bevruchte) koninginnen. Als ik zorg dat zo'n groot gebied geteeld wordt van Carnica P moeren, vliegen er in dat gebied raszuivere Carnica darren. Wel moet je zorgen dat er steeds standbevruchte koninginnen van een P moer in de volken zitten. F1 volken leveren raszuivere darren en het is heel makkelijk om die veel darren te late produceren. Je zult dus iets aan koninginnen teelt moeten doen. Hier in de omgeving zijn/waren er plekken waar raszuivere bevruchting groot is.
Door de vele nieuwe imkers is het slechter geworden, de bijen waar ze mee beginnen zijn die welke door de lesgever worden gepromoot. Dus zomaar zit in een gebied wat nagenoeg raszuiver was , iets vreemds. En hierdoor is "op natuurlijke wijze" bijen houden weer uit/af gesteld.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Jaap v.Popering » za 12 jan 2019, 16:26

A.A. Staals schreef:[
. Hier in de omgeving zijn/waren er plekken waar raszuivere bevruchting groot is.

ad staals
Ad

Zoals je al schrijft ....raszuivere bevruchting groot is.

Wanneer je in een stabiel gebied met je bijen staat zal die zeker groot zijn , maar er zijn altijd vreemde darren in de omtrek .

In ons gebied hoor ik met regelmaat dat er een beginneling een raszuivere Buckfast aan zijn gat gesmeerd is . Half in het seizoen de koningin doodgedrukt , of gewoon gezwermd ....dan hoor je het gekerm pas ....wanneer hun volk niet meer te behandelen is .

Ook is ons gebied niet ....een afgesloten gebied . Elk jaar zie ik volken van heinde en ver ( meestal na de linde dracht ) ergens op ons eilandje bij een dracht staan .

Al met al een ratjetoe aan darren waar niet tegen te boxen valt .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten