Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Jaap v.Popering » zo 06 jan 2019, 19:16

flayed schreef:[9:

Nee dan liever de Zwarte.

Mvg John
Maar dan wel een hybride ..!!!
Eind vijftiger jaren zou je dat niet zonder beschermende kleding gedaan hebben .

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door G,A3. » zo 06 jan 2019, 19:49

Die paar donkere bijenzwermen die ik geschept heb de afgelopen jaren zijn in de kast nog net zo stekerig als 40 jaar geleden. G,A3.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door tomer » zo 06 jan 2019, 20:10

Ik geloof wel dat de (raszuivere) zwarte bij tegenwoordig door selectie veel zachtaardiger is dan vroeger, ook meer raatvast en met minder zwermdrang enz...Maar die eigenschappen kan je natuurlijk ook hebben bij Carnica en Buckfast. Bij mijn bastaards werk ik de helft van de tijd ook zonder handschoenen, de andere helft van de tijd kunnen ze vervelend zijn (ook afhankelijk van oa het weer). :) Persoonlijk vind ik andere eigenschappen ook belangrijk: haaldrift, groeikracht, ziekteresistentie, VSH gehalte. Bij alle rassen (of ondersoorten) heb je stekers en zwermen.
Als ik mij niet vergis worden Carnica en Buckfast volken groter dan zwarte volken en zijn ze productiever, anderzijds heb je bij de zwarte bij meer VSH dan bij Carnica...
Maar John, wat is nu het verschil in eigenschappen tussen zwarte bijen uit Nederland, België en Polen?

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Jaap v.Popering » zo 06 jan 2019, 20:28

tomer schreef: Als ik mij niet vergis worden Carnica en Buckfast volken groter dan zwarte volken en zijn ze productiever, anderzijds heb je bij de zwarte bij meer VSH dan bij Carnica...
?
Op fb is ook zo iemand ....maar die beweerd weer dat zijn zwarte bijen de grootste hoeveelheid honing in zijn regio verzamelen ........Ik zal maar aan een ouderwets gezegde denken .. :think: Papier is geduldig . :whistle:
Laatst gewijzigd door Jaap v.Popering op zo 06 jan 2019, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Jaap v.Popering » zo 06 jan 2019, 20:35

G,A3. schreef:Die paar donkere bijenzwermen die ik geschept heb de afgelopen jaren zijn in de kast nog net zo stekerig als 40 jaar geleden. G,A3.
Hier is het iets anders .!!
200-3 .jpg

Lippe

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Lippe » ma 07 jan 2019, 10:41

Het gaat inderdaad zoals eerder genoemd aan bijen die uit de streek komen en zijn aangepast aan de omgeving. Ik ben niet tegen de Apis MM of de Buckfast begrijp me goed John, ik ben tegen het importeren van bijen uit verre oorden! De redenen zijn nu al zo vaak genoemd dat ik de anderen niet meer na ga wauwelen.... Tuurlijk is de Apis MM de bij die oorspronkelijk uit Nederland komt, maar jouw Apis MM uit Polen zijn net zo ver, danwel verder verwijderd van de Nederlandse als mijn Carnica's. In een eerder draadje gaf ik ook al aan dat Tom Seeley een sneer gaf aan Broeder Adam die de Apis MM in Engeland met zijn verdeling om zeep heeft geholpen. Ik ben het volkomen met hem eens.

Carnica's komen hier oorspronkelijk ook niet vandaan op dat punt geef ik je gelijk. Het zijn de oorspronkelijke Krainers en die komen uit Slovenie. Er zijn lijnen uit Oostenrijk en uit Slovenie. Ze zijn hier al al minstens 50 jaar en aangepast aan de omgeving. Maar John, daar gaat deze discussie niet over. Ik had ook liever gezien dat we allemaal met de Hollandse zwarte bijen imkerden en daar verder op gingen selecteren, dan kunnen we ze allemaal mooi stand laten bevruchten en alle goede eigenschappen houden, maar dat kwaad is geschied.

Maar laten we het hier het hier netjes houden en elkanders raskeuze niet lopen af te zeiken. Het is een beetje te kort door de bocht om de Carnica's alszijnde stekerig af te doen John, maar deze opmerkingen geldt voor eenieder. Ik snap dat je reageert op anderen die ook stekerige voorbeelden geven, maar dit is van vele factoren afhankelijk. Ik loop bijvoorbeeld kans op stekerige nakomelingen als mijn bijen door buckfastdarren van mijn buurman worden bevrucht, maar andersom ook. Dat betekent niet dat de buckfast bijen van mijn buurman of mijn Carnica's stekerig zijn. Het is zelfs bekend dat je bepaalde Carnica lijnen niet met elkaar moet kruizen.
Maar nogmaals, deze discussie gaat over het importeren met alle gevolgen van dien, niet welk ras de grootste pik heeft. Mijn advies is: haal je bijen gewoon van Texel of uit Limburg.

Voor de goede orde, ik imker met Schiercarnica's en doe alle handelingen zelf het maken van kunstzwermen zonder enkel vorm van beschermende kleding, zelfs geen rook.

Ik nodig je van harte uit om een keer te komen kijken op mijn stal komend seizoen.

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door flayed » ma 07 jan 2019, 19:33

Dag Lippe,

Ook ik ben niet tegen Carnica of Buckfast als zodanig, ook kraak ik deze rassen niet af, wel geeft mijn ervaring weer, welke ik had, en het gevolg daarvan, is mijn keuze gevallen op de Zwarte, en de doorslag was dan ook dat deze oorspronkelijk hier van daan komt (de naam dan :D ) want de echt bestaat niet meer in de oorspronkelijke vorm. Altans dat is wat men aanneemt.
Tevens is deze bij veel geschikter voor kleine cellen (4,9mm) welke ervoor zorgt dat meerdere ziektes inclusief de varroa binnen de perken word gehouden, met alle voordelen van dien. zie lees volgende link
http://www.resistantbees.com/vorteil.html

Verder gaf men aan,..... Het heeft geen zin, ze heeft niets gemeen met de oorspronkelijke bij hier, hoe raszuiver zijn die, je neemt ziektes mee die er nog niet zijn doordat deze bij gevoelig daarvoor is?, en ik help de zwarte niet te overleven

Dan zal dit wel de oorzaak zijn van de verdwijning of bijna uitsterving De Zwarte Bij? zijn.
Want die voorwaarden gelde toendertijn ook, en zie hier,.... De Carnica en de Buckfast teelen weelderig, of heeft dit nog andere oorzaken?
Laat ik dan de boel omdraaien, ik importeer een Bij die de naam draagt van de oorspronkelijke Bij en die er ook nog uitziet als de oorspronkelijke Bij, en zijn biometrische gegevens zijn ook nog oorspronkelijk.
Alleen dat aangepast zijn, ja..... dat is die na 50 jaar ook.

Dus waar maken jullie je druk om?

Laten we dan gewoon allemaal op de zwarte overstappen en dan is iedereen gelukkig :D

Mvg John :be9:

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door flayed » ma 07 jan 2019, 19:34

Dag Samen,

Eerlijk gezegt,.... ik vind het wel wat hebben... die zwarte..... :hive:

Mvg John

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door JanvdR » vr 11 jan 2019, 18:47

Hallo Flayed.
Jammer dat je niet gevoelig bent voor de argumenten die aangedragen werden tegen het invoeren van bijen uit het ( verre) buitenland. In het algemeen wordt de invoer van koninginnen door diverse instituten in de Europese lidstaten ontraden. Niet voor niets, we hebben genoeg ellende binnengehaald.
Het is niet verboden als je de juiste papieren hebt maar ik ben ervan overtuigd dat je met het invoeren van koninginnen - van welk ras dan ook - de bijen in onze regio - en op den duur ook daar buiten - geen goed doet.
Natuurlijk zijn er altijd imkers die het beter weten dan de experten uit de diverse instituten. Bij jou heb ik geen zwaarwegende argumenten gevonden die de import van koninginnen rechtvaardigen.
Overdenk het nog eens!

Groet, Jan.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door flayed » vr 11 jan 2019, 20:40

Dag Jan,

Er gaat nog veel water door de maas voor dat het zover is, tevens valt de perioden van overlarven op het zelfde tijdstip. (Zwartebij .org)
Dus welke keus ik ga maken weet ik nog niet, genoeg tijd om te denken. :be8:

Mvg John

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 24 gasten