BEVRUCHTE CARNICAMOEREN 2019

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Lippe

Re: BEVRUCHTE CARNICAMOEREN 2019

Bericht door Lippe » vr 01 feb 2019, 12:02

Bevruchtingskastjes vullen vanaf het vaste land gaan naar Vlieland. Dit is een andere werkwijze dan wat ze op Schiermonnikoog doen. De eerste ronde is al volgeboekt.

Dit jaar staan op Vlieland beebreed darrenvolken van de Duitser Andreas Rohe met een varroa index van 130, net zo hoog als de zachtaardigheid en de raatzit.

De Carnica Schierlijn wordt specifiek geselecteerd op zachtaardigheid, vaste raatzit en het vrijhouden van de toplatten. Het is van oorsprong de 03 lijn. Er zijn bijvoorbeeld lijnen die minder snel zwermen, meer honing en grotere volken opleveren, maar persoonlijk gaat de voorkeur uit naar de genoemde eigenschappen van de Schierlijn, dus daar hou ik het bij. Overigens zou ik de Hoffmanlijn ook wel eens willen proberen. Deze zou ook goed te combineren moeten zijn met mijn Schierlijn.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: BEVRUCHTE CARNICAMOEREN 2019

Bericht door Fish » vr 01 feb 2019, 12:36

Het teeltstation op Schier heb ik wel eens bezocht, en Vlieland doe ik ieder jaar weer mee. Ik wilde alleen benadrukken dat het tekort aan koninginnen vanuit Schier niet door de populatie zelf wordt veroorzaakt, immers kan er vrijwel onbeperkt worden overgelarfd van wat er momenteel staat (en het aanbod aan onbevruchte koninginnen onderbouwt dit). De reden voor het beperkte aanbod komt grootendeels door het gebrek aan "vulmateriaal" voor de bevruchtingskastjes. Dit kan redelijk eenvoudig worden opgelost mijns inziens, door een combinatie van "vaste land" werksters en echte schiermoeren. Dit is dus wat anders dan het Vlieland verhaal, waar je eigen geteelde koninginnen heen stuurt.

Uiteraard spelen de inteeltindex, teeltwaardes en dergelijke ook een rol, maar blijkbaar zijn er wel geschikte moeren en darrenvolken gevonden om moeren van na te telen, gezien er toch moeren worden geteeld dit jaar.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: BEVRUCHTE CARNICAMOEREN 2019

Bericht door Tieme » ma 04 mar 2019, 10:13

Beste mensen,

Er zijn al een aantal bestellingen binnen gekomen. Dat is mooi want dit geeft ons de mogelijkheid goed te plannen.
We mikken er op de moeren al in Juni te leveren.
Tijdig bestellen is daarom belangrijk,

Dit kan middels een PB of bericht aan wanders_tieme(zo'n apestaartje)hotmail(punt)com

Groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: BEVRUCHTE CARNICAMOEREN 2019

Bericht door flayed » ma 04 mar 2019, 17:52

Berichtdoor Lippe » vr 01 feb 2019, 13:02
Bevruchtingskastjes vullen vanaf het vaste land gaan naar Vlieland. Dit is een andere werkwijze dan wat ze op Schiermonnikoog doen. De eerste ronde is al volgeboekt.

Dit jaar staan op Vlieland beebreed darrenvolken van de Duitser Andreas Rohe met een varroa index van 130, net zo hoog als de zachtaardigheid en de raatzit.

Berichtdoor Lippe » vr 04 jan 2019, 11:14
Volkomen eens Ad en Hans!
Waarom nu weer bijen importeren uit vreemde oorden met alle gevolgen van dien... :(
De risico's en gevolgen zijn bekend en op dit forum ook meermaals besproken.

Berichtdoor Lippe » ma 07 jan 2019, 11:41
Het gaat inderdaad zoals eerder genoemd aan bijen die uit de streek komen en zijn aangepast aan de omgeving. Ik ben niet tegen de Apis MM of de Buckfast begrijp me goed John, ik ben tegen het importeren van bijen uit verre oorden! De redenen zijn nu al zo vaak genoemd dat ik de anderen niet meer na ga wauwelen.... Tuurlijk is de Apis MM de bij die oorspronkelijk uit Nederland komt, maar jouw Apis MM uit Polen zijn net zo ver, danwel verder verwijderd van de Nederlandse als mijn Carnica's.

Wel Lippe, nu begrijp ik jou :D

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: BEVRUCHTE CARNICAMOEREN 2019

Bericht door Tieme » do 11 apr 2019, 10:59

Het is nog steeds (maar niet lang meer) mogelijk om aan te melden. Eind april is de lijst definitief.

Het gaat dus om carnicamoeren die op een landbevruchtingsstation in Duitsland zijn bevrucht.
Maar wel net over de grens met Nederland.

Levering zal eind Juni zijn.
groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: BEVRUCHTE CARNICAMOEREN 2019

Bericht door Tieme » wo 24 apr 2019, 12:27

We zitten vol. We nemen geen orders voor koninginnen meer aan.

remolen
Berichten: 509
Lid geworden op: wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: BEVRUCHTE CARNICAMOEREN 2019

Bericht door remolen » ma 29 apr 2019, 00:13

Gelukkig kan er bij mij nog wel besteld worden :) Dit gaat ook om zeer goed materiaal (dat weet Tieme wel). P moeren van beebreed materiaal.
Dus mochten er nog mensen zonder moeren zitten straks. De eerste serie is al in de 2e a 3e week van mei klaar om te verhuizen.

groet Rene

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: BEVRUCHTE CARNICAMOEREN 2019

Bericht door Tieme » ma 29 apr 2019, 07:46

De moeren van Rene zijn ook heel goed en middels KI raszuiver bevrucht.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten