Beginnen aan de bastaardbij / De voordelen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.

Ik werk

met raszuivere bijen die ik actief raszuiver hou
15
34%
met raszuivere bijen waarna niet meer raszuiver F1,F2 enz.
7
16%
met bastaardbijen
22
50%
 
Totaal aantal stemmen: 44

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Beginnen aan de bastaardbij / De voordelen

Bericht door Fish » do 28 feb 2019, 12:17

BuzzLightyear schreef:Over de snelheid, geen idee of het nou 4 jaar of 20 jaar duurt, maar uiteindelijk overleven de sterkste volken met de beste eigenschappen.
Dat is niet per definitie waar natuurlijk, dat je de sterkste volken over houdt. Survival of the fittest vertaald zich naar het best passende organisme, niet per se het beste organisme. Waar een teler selecteert op grootte, honingopbrengst, vriendelijkheid en dergelijke, gaat het bij natuurlijke selectie puur om overleving. Dus dat kunnen ook steek lustige volken zijn ter grootte van een tennisbal. Overigens denk ik eerder aan 50-100 jaar dan de genoemde 4 of 20 jaar, voor enkele kleine veranderingen in de soort.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Beginnen aan de bastaardbij / De voordelen

Bericht door Hans van der Post. » do 28 feb 2019, 12:42

Fish schreef:
BuzzLightyear schreef:Over de snelheid, geen idee of het nou 4 jaar of 20 jaar duurt, maar uiteindelijk overleven de sterkste volken met de beste eigenschappen.
Dat is niet per definitie waar natuurlijk, dat je de sterkste volken over houdt. Survival of the fittest vertaald zich naar het best passende organisme, niet per se het beste organisme. Waar een teler selecteert op grootte, honingopbrengst, vriendelijkheid en dergelijke, gaat het bij natuurlijke selectie puur om overleving. Dus dat kunnen ook steek lustige volken zijn ter grootte van een tennisbal. Overigens denk ik eerder aan 50-100 jaar dan de genoemde 4 of 20 jaar, voor enkele kleine veranderingen in de soort.
Zit de imkergemeenschap daar op te wachten? :think:
Of wil je ze an de natuur overlaten zodat je in sommige bossen niet meer kunt komen? :whistle:
!Hans.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Beginnen aan de bastaardbij / De voordelen

Bericht door imker Marinus » do 28 feb 2019, 13:06

Tieme schreef: Ik zie wel eens verschillen tussen van ver en lokaal. Carnicamoeren uit Slovenië, Oostenrijk of Zuid Duitsland die geselecteerd zijn op zwermtraagheid, hebben bij mij in Noordoost Nederland wel de neiging om te zwermen terwijl mijn eigen selectie dat niet heeft. Ik denk dat dit te maken heeft met het stuifmeelaanbod (moment, hoeveelheid per dag, aantal dagen tussen dracht dat er niet gevlogen kan worden etc.
Leuke waarneming. Interessante gedachte, zou nader onderzocht moeten worden of het idee klopt.
Tieme schreef: Maar zwermerij is vooral een gebrek aan aanpassing aan mijn wensen. Deze bijen zouden zich, als we het op zijn beloop lieten, misschien wel heel snel over het land verspreiden en zich dus als goed aangepast bewijzen.
Maar misschien ook niet. Zwermen an sich is geen teken van op een gegeven moment in tijd en plaats goed met de dan heersende omstandigheden om kunnen gaan (denk bijvoorbeeld ook aan de hongerzwerm).
Tieme schreef: De "lokale aanpassing" is wat mij betreft een oneigenlijk argument voor het houden bepaalde bijenrassen (dat is meer persoonlijke smaak). En vooral als dat gaat om soorten die niet van de locatie zelf zijn, (zwarte bijen van Texel, Wallonië, Polen of Noorwegen zou er niet mee geschermd moeten worden. De zwarte bij uit Noorwegen is net zo min lokaal aangepast als de Carnica bij uit de Alpen, maar waarschijnlijk merk je daar, als je er mee werkt, helemaal niets van. De Buckfast wordt nu verder ontwikkeld door telers in verschillende Europese landen, dus die is misschien op verschillende locatie aangepast.


Mee eens.
Tieme schreef: Lokale bastaarden hebben bewezen met de lokale omstandigheden om te kunnen gaan, want ze zijn er nog. Toch vind ik dat niet echt een steekhoudend argument om met lokale bastaarden te werken, want waarom zijn ze er nog? In de praktijk merkt een imker waarschijnlijk helemaal niets van een mogelijke aanpassing omdat de bijen flink verwend worden. Als het voer op is voeren we bij, er wordt geaalsterd om kaalzwermen te voorkomen etc. We behandelen tegen mijten en zorgen voor voldoende wintervoorraad. Dus waar moet een bij nou precies aan aangepast zijn?
Mee eens. Onze bijen zijn eigenlijk net koeien bij wie op hoge melkopbrengst is geselecteerd en rustig gedrag in de stal.
Tieme schreef: Als er beweerd wordt dat een ras dat hier al jaren wordt gehouden niet lokaal is aangepast omdat ze oorspronkelijk hier niet vandaan komen denk ik toch dat de plank mis wordt geslagen.
Toch kun je dat wel beweren. Aangepast zijn is namelijk nooit klaar. Omstandigheden veranderen voortdurend, ook bij ons. Denk maar aan het warmer wordende klimaat. Afgelopen zomer. Wel kun je zeggen dat een soort zich aangepast heeft, hij is wat veranderd. Maar aangepast in de zin van, 'dit is de ultieme versie', nee. Het ligt ook een beetje aan de schaal. Nederland is zo ieniemienie, iemand uit Groningen die bijtjes wil van zn maatje uit Limburg kan prima met die bijtjes uit de voeten.
Tieme schreef: Ik denk dus niet dat lokaal aangepast zijn een van de voordelen van de lokale bastaard is ten opzichte van andere mogelijke rassen. Neemt niet weg dat er met lokale bijen prima geïmkerd kan worden en dat er ook wel echt voordelen aanzitten zoals niet met koninginnen te hoeven zeulen naar verre eilanden. Je hoeft ook niet na te denken over inteelt e.d. want je kunt er niets aan doen. Het kost waarschijnlijk een hoop minder geld ook omdat je niet hoeft te betalen voor koninginnen en plaatsing op bevruchtingsstanden. Je hebt ook al die teeltkastjes niet nodig. Maar misschien juist wel weer een imkerpak.
Kan ik me in vinden.

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Beginnen aan de bastaardbij / De voordelen

Bericht door Gerard Boswinkel » vr 01 mar 2019, 19:24

Tieme schreef:
Ik denk dus niet dat lokaal aangepast zijn een van de voordelen van de lokale bastaard is ten opzichte van andere mogelijke rassen.
Dat ben ik helemaal met je eens. We hoeven hiervoor slechts een eeuw terug te gaan en wel naar Engeland. Daar gingen de lokaal aangepaste bijen massaal tenonder aan de Acarapis mijtziekte (Isle of Wright disease). Enkele niet lokaal aangepaste bijen waren zeer veel beter bestand tegen deze ziekte :wink: .

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Beginnen aan de bastaardbij / De voordelen

Bericht door Hans van der Post. » di 12 mar 2019, 17:33

Wat noem jij bastaardbijen?
- Zijn dit f1 -2 van carnica
- buckfast F1 - 2
- Wordt er geimkert in de buurt van veel carinca imkers
- of Bucfast imkers.
-Imker je ver van andere imkers?
De invloeden van imkers die "rasbijen" in je omgeving houden is groot.
Dus: "zie je wel bastaardbijen zijn niet erg daar is goed mee te imkeren" gaat in vele gevallen niet op.
ik imker met F1 carinca. Zorg dat ik elk jaar geen geen moeren krijg van de F1 volken.
Gebruik een P moer. Haal de F1 moer uit het volk laat doppen aanzetten breek die de tiende dag en elk volk krijgt dan larfjes van de P moer.

Ik heb geen zin om ingepakt een bijenvolk na te kijken Hou je maar je bastaardbijen! :be5:
!Hans.

Lippe

Re: Beginnen aan de bastaardbij / De voordelen

Bericht door Lippe » di 12 mar 2019, 17:37

Tsja, iedereen heeft hier zo zijn redenen voor. Ik vind het fijn om alle handelingen in de volken zonder enige vorm van beschermende kleding te kunnen doen.
Mijn kasten staan ook binnen de bebouwde kom op een moestuincomplex waar veel mensen komen. Hen een kijkje te laten nemen in de wonderlijke wereld van een bijenvolk en ze de bijen kunnen laten aaien vind ik erg leuk. Het choqueert mensen soms gewoon en heb er gelijk een potje honing mee verkocht.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Beginnen aan de bastaardbij / De voordelen

Bericht door Hans van der Post. » do 14 mar 2019, 22:59

En zo is het maar net. :think:
!Hans.

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Beginnen aan de bastaardbij / De voordelen

Bericht door mick » vr 15 mar 2019, 07:41

BuzzLightyear schreef:Toch ongeveer de helft van de mensen die op dit forum gereageerd heeft werkt niet raszuiver. Da's een groot aantal als dit representatief is voor de rest van het land. Kijk ik naar de afdeling binnen mijn vereniging dan werkt er slechts een enkeling raszuiver.

Zo erg is het imkeren met bastaardbijen nog niet.
Bij ons in de club werkt 90% raszuiver.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Beginnen aan de bastaardbij / De voordelen

Bericht door Jaap v.Popering » vr 15 mar 2019, 09:21

Op ons dorpje wonen een imker of tien waarvan ik zeker weet dat er acht met een gezamenlijk aantal van een paar honderd volken ...Allemaal tot volle tevredenheid imkeren met ons eigen streekras , ook wel genaamd , bastaard of straatras . . :D

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Beginnen aan de bastaardbij / De voordelen

Bericht door JackC » vr 15 mar 2019, 10:42

Geen idee met welk ras ik al jaren met grote tevedenheid imker, maar F1 is het in ieder geval al lang niet meer. Mijn kap ligt al zeker drie jaar ongebruikt op zolder (als hij daar nog ligt tenminste ). Eigenlijk weet ik niet of er in mijn omgeving imkers zitten die met rasbijen werken. De imkers die ik ken op een na niet.
Groet,
Jack

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten