Beginnen aan de bastaardbij / De voordelen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.

Ik werk

met raszuivere bijen die ik actief raszuiver hou
15
34%
met raszuivere bijen waarna niet meer raszuiver F1,F2 enz.
7
16%
met bastaardbijen
22
50%
 
Totaal aantal stemmen: 44

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Beginnen aan de bastaardbij / De voordelen

Bericht door Fish » vr 15 feb 2019, 15:15

Uiteraard is niet iedere bij vriendelijk met grote honingopbrengsten en dergelijke, waarom zouden we anders met geselecteerde rasbijen werken? Met bastaarden weet je nooit wat je hebt/krijgt. Soms steken ze, soms zijn ze vriendelijk, de één kit alles dicht en de ander doet niks met propolis. Honingopbrengst zal ook verschillen. Er ontbreekt dus een stukje voorspelbaarheid, zeker bij opeenvolgende generaties. Er heeft geen of slechts zeer beperkt selectie plaats gevonden. Er zitten goede volken tussen en ook hele slechte.

Het mooie vind ik de imkers die nog nooit een moer hebben gezien. Je hoeft ze niet te merken, te knippen of wat dan ook, want de genetica is onbelangrijk. Vind je een zwerm, dan pak je een krantje en gooi je hem op je volk om hem groter te maken. Hoef ik bij mijn rasbijen niet te proberen natuurlijk.

Ik ben ook begonnen met bastaarden (en heb ze nog steeds). Voordeel voor beginnende imkers, is dat je bastaarden heel gemakkelijk ras-onzuiver houdt. Start je met raszuivere bijen, en verlies je een zwerm, dan heb je meteen al een probleem. Gebeurd er een keer iets met je moer, of maak je een fout bij het maken van een aflegger, dan is dit bij bastaarden vooral een leermoment, bij raszuivere bijen moet je opzoek naar vervangend materiaal of iets dergelijks.

Raszuiver imkeren kost een investering in tijd en geld. Bastaarden zijn minder veeleisend.

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen aan de bastaardbij / De voordelen

Bericht door flayed » vr 15 feb 2019, 17:46

Voordeel voor beginnende imkers, is dat je bastaarden heel gemakkelijk ras-onzuiver houdt
:clap:
Helemaal mee eens.

Mvg John

MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: Beginnen aan de bastaardbij / De voordelen

Bericht door MH1995 » za 16 feb 2019, 19:41

Ik ken een aantal imkers die met bastaarden werkt en met succes. Jaap van poperingen hier op het forum werkt ook met bastaarden en het zullen zeker goede bijen zijn.

Ik heb ook met bastaarden gewerkt in een Carnica omgeving, enkele imkers hebben Buckfast en veel bastaarden met overwegend Carnicabloed. Deze bijen zijn over het algemeen zachtaardig, alleen zaten ze er wel eens bij waarvan ze niet zo lief waren nadat er een nieuwe moer op zat. Volken met gele ringen en volken bijna zonder. Volken die goed ontwikkelen en willen zwermen en volken die dat niet deden. Matig propolis en weinig propolis. Zachtaardig en minder zachtaardig. Goede honingopbrengst en weinig honingopbrengst.
Omdat ik in een Carnica omgeving zit, denk ik dat ik daar makkelijk tot F3 of zelfs nog verder mee kan gaan. Daarom zou je in jouw omgeving ook een keer een rasmoer kunnen aanschaffen en vanuit daar selecteren op de beste dochters en die laten verbasteren. In mijn omgeving zullen ze nooit echt lokaal aangepast zijn omdat er binnen de vereniging jaarlijks enkele tientallen P-moeren uit Oostenrijk worden geïmporteerd, plus nog de imkers die met Buckfast werken (enkele maar). Dat is een van de reden dat ik nu heb gekozen voor de Zwarte bij.

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen aan de bastaardbij / De voordelen

Bericht door flayed » za 16 feb 2019, 21:09

Dag MH1995

Buckfast imkers ? Dat is waarom ik geen moeren meer wil van Johannes uit Duitsland, deze heeft ook een buckfast imker in zijn beurt wonen, ik heb een paar maal besteld maar elke keer zitten er dames bij met gele ringen ondanks dat hij zijn p-moeren uit zweden of noorwegen haalt, de heren die mijn moeren produceren zijn wel altijd mooi zwart, maar daar kan ik niets van na-telen.
En bastaards,.... je die zullen best wel voordelen hebben.

Mvg John

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Beginnen aan de bastaardbij / De voordelen

Bericht door tomer » za 16 feb 2019, 22:41

Ik weet niet of het ook voor bijen geldt, maar een straathond is meestal sterker dan een rashond.
Ik werk zelf met bastaarden en ben er zeer tevreden over.
Grote, sterke volken die veel honing halen. Er valt goed in te werken, al doe ik toch altijd mijn pak aan. Ik teel altijd na van de sterkste volken met de minste mijten. Nog nooit een slecht volk gehad, ook nog nooit een volk verloren. Zwermdrang moet ik wel in het oog houden en in mei iets aan doen dmv afleggers of kunstzwermen.
Als ik nieuwe volkjes wil laten bevruchten, zoek ik een plek op 5 km van huis waar ze mogen staan.
Je kan dan zelf uitzoeken in welke omgeving met welke bijen wordt gewerkt en waar de beste bevruchting gebeurt.
In het begin heb ik wel eens een F1 carnica volk gehad en daar was ik echt niet tevreden over: groeide minder hard, haalde minder honing, had veel meer mijten en winterde klein uit. Misschien had ik gewoon pech met dat ene volk, maar sindsdien hou ik het bij bastaarden!

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Beginnen aan de bastaardbij / De voordelen

Bericht door Jaap v.Popering » zo 17 feb 2019, 19:50

Ik moet behoorlijk ver terug in de tijd om mijn beweegredenen uiteen te zetten .
Toen ik mij bewust met bijen ben gaan bemoeien was ( ik denk 1957 ) en je begon met.... bijen .... uit je eigen streek , zonder dat je aan enig ras verbonden was .
Mijn leermeester was mijn vader en in die tijd was de Aalster methode hier de enige , uitgezonderd de imkers welke de volken gewoon hebben laten zwermen . Het waren geen Carnica's maar .....Bijen ..., afstammelingen van de zwarte bij , achteraf gezien waren dat kleine volkjes en na behandeling met de carbollap vrij stekerig .

Begin tachtiger jaren ben ik met bestuiving begonnen en na wat informatie met Carnica begonnen . De reden hiervoor was dat de tong wat langer zou zijn en zodoende voor een betere bestuiving zorg zou dragen . Na deze was de Buckfast aan de beurt . Deze is door een mede lid van de vereniging de hemel in geprezen . Ik zal je al de problemen besparen , maar zij staken je broek aan je kont vast .

Daarna heb ik nog enkele jaren de Sloveense Carnica geprobeerd om uiteindelijk terug te vallen op de oude vertrouwde ...Honingbij ..inclusief de Aalster methode met standbevruchting .wat ik tegenwoordig mijn streekras noem .

Het bevalt mij uitstekend .!

Lippe

Re: Beginnen aan de bastaardbij / De voordelen

Bericht door Lippe » ma 18 feb 2019, 12:27

BuzzLightyear schreef:
Fish schreef:...Raszuiver imkeren kost een investering in tijd en geld. Bastaarden zijn minder veeleisend....
En wegen de voorden op tegen de nadelen: "meer tijd en geld". Tenzij je van alle extra handelingen geniet, dan is het kwaliteitstijd natuurlijk.

Ik vind de Q-teelt het leukste aan het hele imkeren, dus voor mij is het kwaliteitstijd.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Beginnen aan de bastaardbij / De voordelen

Bericht door Fish » wo 20 feb 2019, 10:48

BuzzLightyear schreef:Zijn bastaardbijen niet het best aangepast aan de lokale omgeving als er geen geïmporteerde koninginnen in de omgeving leven?
Als iedereen met dezelfde rasbij werkt (lokale bevruchting), dan past deze zich net zo goed aan natuurlijk. Het is voor mij wel de vraag hoeveel generaties, hoeveel jaar het duurt voordat een bijenkolonie is aangepast aan de lokale omgeving. Tien generaties? Honderd? Duizenden? Evolutie gaat niet zo snel, toch?
Je hebt het over geïmporteerde koninginnen, maar stel dat we geen nieuwe genetica invoeren (dus we houden een gesloten populatie), dan moet je toch een flink aantal volken hebben in deze populatie in verband met inteelt. Onder de 100 volken (met unieke genetica) gaat dit sowieso mis. Soms zijn geïmporteerde koninginnen dus noodzakelijk. Lijkt mij overigens ook moeilijk te voorkomen dat er vreemde koninginnen bij komen. Praktisch gezien komt jouw vraag dus met enkele problemen.
Tenslotte, wanneer is een bij aangepast aan de lokale omgeving? Verzet je een kast een paar kilometer, dan zijn de omstandigheden al verschillend. De bijen van de buren zouden dus anders moeten zijn aangepast dan de bijen op eigen stand. Of hebben we het over een groter gebied, iets van streekbijen? Nederlandse bijen? Europese bijen? En waar kijken we dan naar, tonglengte aangepast aan lokale flora of misschien de grootte van het broednest ten opzichte van de klimaatgegevens? Het lijkt mij bijzonder complex om dit te kwalificeren, maar je moet toch wel iets kunnen meten, anders zijn de lokale aanpassingen niet meer dan een gevoel wat je erbij hebt.
Ik denk dat het beeld van lokale aanpassingen sterk wordt overdreven, met name de schaal ervan. Kijk je alleen op korte termijn, op de eigen stand, dan mag je geen effect verwachten.

MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: Beginnen aan de bastaardbij / De voordelen

Bericht door MH1995 » vr 22 feb 2019, 14:26

Ik denk dat je een lokale bij zo mag noemen als die zich aanpast aan haar dracht en klimaat en in dat ritme broed en zwermt.
Een bij die heel vroeg broed in Nederland of er nu dracht is of niet zal dus niet lokaal zijn aangepast omdat het voorjaar gewoon te wisselvallig is en zichzelf daarmee mogelijk dood broeden = verhongeren in plaats van stoppen met broeden ook in slechte tijden. In Italië zal dat waarschijnlijk prima gaan met de Ligustica, maar hier niet.
Ik zie via Facebook vaak dat imkers hun bijen nu stuifmeelvervangers geven of in droge, koude of natte periode's bijvoeren. Dat zijn dus bijen die niet lokaal zijn aangepast anders is dat niet nodig.
Ook moeten er inderdaad niet in jouw omgeving niet jaarlijks vreemde moeren worden geïmporteerd. Darren vliegen 5-17 km en moeren 2-5 km, of volgens een andere studie ongeveer andersom, darren tot 3 km en moeren 6 km. Je zou in zo'n geval al 9 - 22 km in diameter moeten hebben zonder import, dat gaat niet lukken.

Inteelt is geen probleem als je +130-150 volken hebt. Voorwaarde is wel dat je dan alle volken mee laat doen in de teelt, zowel darren als koninginnen, dat gebeurt op Texel. Ga je selecteren, steeds de beste 6 moeren en darrenvolken dan zul je veel meer volken moeten hebben.

@Flayed, nogmaals, het is geen probleem dat die Zwarte bijen niet zuiver zijn omdat ze als F1's worden verkocht, die zijn stand bevrucht en kunnen door alle soorten bijen bevrucht worden. F1 volken hebben zuivere darren. Het is pas een probleem als de P-moeren gele ringen hebben. Juist F1 volken zijn interessant voor honing als dat jouw bedoeling is.
Ik heb trouwens contacten in Zuid-Limburg en er zijn daar zeer veel imkers geïnteresseerd om met Zwarte bijen te gaan werken, sluit je bij hun aan, er zit al een imker met P-moeren van Texelse oorsprong, afkomstig van DDB en je bent ook welkom om bij mij over te komen larven.

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen aan de bastaardbij / De voordelen

Bericht door flayed » vr 22 feb 2019, 21:39

Dag MH1995,

De uitnodiging staat.
het is geen probleem dat die Zwarte bijen niet zuiver zijn omdat ze als F1's worden verkocht, die zijn stand bevrucht en kunnen door alle soorten bijen bevrucht worden. F1 volken hebben zuivere darren.
Dat is waar, en ik maak dan ook dankbaar gebruik van de darren, maar doordat er ook bevruichting plaats vind door buckfast darren, heb ik het idee dat een van de volken daardoor zo steeklustig is, het is een f1 moer van Johannes waarvan de beurman een Buckfast imker is met nogal wat volken.
Vandaar...

Mvg John

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten