Rijpe doppen methode

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Rijpe doppen methode

Bericht door Kroese » ma 08 apr 2019, 15:39

Al jaren voorzie ik mijn teeltkastjes na het moerloos maken van een rijpe 10-11 daagse dop.
Ook schudzwermen geef ik wel eens zo'n rijpe dop. Voordeel is dat de JK in het moerloze volk (ook schudzwerm)uitloopt, en meestal makkelijk wordt aangenomen. Vaak hebben mijn teeltkastjes nog open broed. De JK loopt gewoon uit, en de redcellen worden in die kleine volkjes gewoon weer afgebroken. Ik kontroleer dit wel altijd.
In grotere volken moet je dit niet doen, er is nooit een garantie dat ze de doppen afbreken, of dat de JK alle bijna rijpe redcellen gaat afsteken. In dit geval zou ik na de 9e dag de redcellen zelf weg breken, en dan de rijpe cel geven.

Het is ook mogelijk om voor het halen van de rijpe dop een schudzwerm of een broedaflegger met open of misschien al gesloten broed te maken. Bij thuiskomst de dop tussen de raten hangen. De broedaflegger met open broed is dan nog maar een paar uur moerloos, en nog niet direct bezig met redcellen maken. De dop wordt ook dan geaccepteerd.

Ook heb ik vorig jaar een aantal rijpe doppen aan meerdere collega imkers geleverd, waar ze in een enkel geval meer dan een uur vervoerd zijn. Warm in de borstzak of in een handdoek tegen de tocht is aan te bevelen. Rechtop vervoeren in een Nicot arrest kooi is noodzakelijk.
op de 10e en 11e dag kunnen ze tegen een (klein) stootje..

Kijk ook even op mijn Buckfast website en druk de Knop "Rijpe Doppen"

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Rijpe doppen methode

Bericht door Honing_Bij » ma 08 apr 2019, 19:05

Kroese schreef:Al jaren voorzie ik mijn teeltkastjes na het moerloos maken van een rijpe 10-11 daagse dop.
Ook schudzwermen geef ik wel eens zo'n rijpe dop. Voordeel is dat de JK in het moerloze volk (ook schudzwerm)uitloopt, en meestal makkelijk wordt aangenomen. Vaak hebben mijn teeltkastjes nog open broed. De JK loopt gewoon uit, en de redcellen worden in die kleine volkjes gewoon weer afgebroken. Ik kontroleer dit wel altijd.
In grotere volken moet je dit niet doen, er is nooit een garantie dat ze de doppen afbreken, of dat de JK alle bijna rijpe redcellen gaat afsteken. In dit geval zou ik na de 9e dag de redcellen zelf weg breken, en dan de rijpe cel geven.

Het is ook mogelijk om voor het halen van de rijpe dop een schudzwerm of een broedaflegger met open of misschien al gesloten broed te maken. Bij thuiskomst de dop tussen de raten hangen. De broedaflegger met open broed is dan nog maar een paar uur moerloos, en nog niet direct bezig met redcellen maken. De dop wordt ook dan geaccepteerd.

Ook heb ik vorig jaar een aantal rijpe doppen aan meerdere collega imkers geleverd, waar ze in een enkel geval meer dan een uur vervoerd zijn. Warm in de borstzak of in een handdoek tegen de tocht is aan te bevelen. Rechtop vervoeren in een Nicot arrest kooi is noodzakelijk.
op de 10e en 11e dag kunnen ze tegen een (klein) stootje..

Kijk ook even op mijn Buckfast website en druk de Knop "Rijpe Doppen"
Wat betreft het moerloos maken van een volk qua tijdstip, is er een tijdsvenster waar men aan moet houden?

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Rijpe doppen methode

Bericht door Kroese » ma 08 apr 2019, 21:27

Honing_Bij schreef: Wat betreft het moerloos maken van een volk qua tijdstip, is er een tijdsvenster waar men aan moet houden?
Het maken van een schudzwerm, of een broedaflegger, of het breken van de redcellen moet altijd afgestemd worden naar het moment dat je 10-11 daagse doppen hebt geteeld.
Je kunt bv gaan overlarven dan is dat dag 0
Dag 1 ga je overgelarfde cupjes nakijken of ze in de melk liggen. Die cupjes kun je dan in een pleegvolk laten uitbouwen.
Dag 6 De K doppen op de Cups zijn gesloten en kunnen evt voorzichtig in een broedstoof gehangen worden(zo doe ik dat)
evt kun je die ook in het pleegvolk tussen het broed (35 graden temperatuur)laten hangen en voorzichtig zonder stoten in een gesloten Nicot arrest kooi plaatsen.
Op Dag 10 of 11 kun je die zoals beschreven gebruiken.
op dag 12 lopen de doppen uit.
Wat betreft het afstemmen zou je op dag 1 een broedaflegger kunnen maken.
Op dag 10 is al het broed gesloten (= na 9 dagen), en kunnen de redcellen weggebroken worden, en de dop uit de Nicot arrestkooi in de broedaflegger geplaatst worden.

Natuurlijk komen er nog vele vragen op die ook in K teelt cursusen behandeld worden, en ook in boekjes beschreven staan.
Je kunt je vragen ook gerust hier stellen.
Er zit veel ervaring van vele imkers op dit Forum.
Dat is nu het mooie van dit Forum, je wordt altijd verder geholpen :D

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Rijpe doppen methode

Bericht door Gerard Boswinkel » ma 08 apr 2019, 22:25

Hoi Hennie,

Als je dan toch bezig bent te vertellen hoe jij het doet, vertel dan ook even hoe jij controleert of de dop die je in de aflegger plaatst geen 'loze dop' is. In een ander item is er nl. gezegd dat een dop inhangen het gevaar heeft dat de dop niet uitloopt.
Ik gebruik jou methode de laatste tijd in mijn Apideakastjes altijd en dat bevalt mij uitstekend. Het komt maar zeer zelden voor dat de doppen gecheckt op jouw manier niet uitlopen in de Apidea's.
En het laten uitlopen van een koningin in een volkje is de beste manier om kwalitatief goede moeren te kweken. Lees er Broeder Adam maar op na.

Groeten...…………….

Gerard

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Rijpe doppen methode

Bericht door Honing_Bij » ma 08 apr 2019, 23:34

Kroese schreef:
Honing_Bij schreef: Wat betreft het moerloos maken van een volk qua tijdstip, is er een tijdsvenster waar men aan moet houden?
Het maken van een schudzwerm, of een broedaflegger, of het breken van de redcellen moet altijd afgestemd worden naar het moment dat je 10-11 daagse doppen hebt geteeld.
Je kunt bv gaan overlarven dan is dat dag 0
Dag 1 ga je overgelarfde cupjes nakijken of ze in de melk liggen. Die cupjes kun je dan in een pleegvolk laten uitbouwen.
Dag 6 De K doppen op de Cups zijn gesloten en kunnen evt voorzichtig in een broedstoof gehangen worden(zo doe ik dat)
evt kun je die ook in het pleegvolk tussen het broed (35 graden temperatuur)laten hangen en voorzichtig zonder stoten in een gesloten Nicot arrest kooi plaatsen.
Op Dag 10 of 11 kun je die zoals beschreven gebruiken.
op dag 12 lopen de doppen uit.
Wat betreft het afstemmen zou je op dag 1 een broedaflegger kunnen maken.
Op dag 10 is al het broed gesloten (= na 9 dagen), en kunnen de redcellen weggebroken worden, en de dop uit de Nicot arrestkooi in de broedaflegger geplaatst worden.

Natuurlijk komen er nog vele vragen op die ook in K teelt cursusen behandeld worden, en ook in boekjes beschreven staan.
Je kunt je vragen ook gerust hier stellen.
Er zit veel ervaring van vele imkers op dit Forum.
Dat is nu het mooie van dit Forum, je wordt altijd verder geholpen :D

:handgestures-thumbup:

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Rijpe doppen methode

Bericht door Kroese » di 09 apr 2019, 10:53

Gerard Boswinkel schreef:Hoi Hennie,

Als je dan toch bezig bent te vertellen hoe jij het doet, vertel dan ook even hoe jij controleert of de dop die je in de aflegger plaatst geen 'loze dop' is. In een ander item is er nl. gezegd dat een dop inhangen het gevaar heeft dat de dop niet uitloopt.
Ik gebruik jou methode de laatste tijd in mijn Apideakastjes altijd en dat bevalt mij uitstekend. Het komt maar zeer zelden voor dat de doppen gecheckt op jouw manier niet uitlopen in de Apidea's.
En het laten uitlopen van een koningin in een volkje is de beste manier om kwalitatief goede moeren te kweken. Lees er Broeder Adam maar op na.

Groeten...…………….

Gerard
Top Gerard, je hebt helemaal gelijk. De kans dat een doorgelichte dop niet uitloopt is vrij klein.
Niet rollende poppen en zwarte propjes in de doppen selecteer ik op de 10e dag uit.
als de poppen in de cups al bewegen, dan duurt het nog maar 1-2 uur voor ze uitlopen. die gaan in mijn EWK's en Teeltkastjes.

Hier 2 videoos van de rijpe doppen, en het uitlopen in de arrest.

Bewegende pop in de dop doorgelicht tegen de halogeen lamp:
https://www.youtube.com/watch?v=oIRIbQaRx_g
uitgelopen doppen.
https://www.youtube.com/watch?v=_a_lst4mdJA

Frank Olde Daalhuis
Berichten: 68
Lid geworden op: di 17 mar 2015, 13:21
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica P en F1
Locatie: Losser
Contacteer:

Re: Rijpe doppen methode

Bericht door Frank Olde Daalhuis » wo 10 apr 2019, 18:34

Hier een filmpje met een eenvoudige methode voor het warm vervoeren van koninginnecellen

https://www.youtube.com/watch?v=xW_Ca96-j0o


De overige video's van deze universiteit zijn ook zeer de moeite waard (als je het engels een beetje machtig bent)

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Rijpe doppen methode

Bericht door Kroese » wo 10 apr 2019, 22:18

Duidelijke video, met een prima optie voor grotere aantallen zeker.

Het leuke is dat ik in Australie bij een beroeps teler geweest ben, die zijn doppen rechtop in de zaagmeel zet in een piepschuimen doos.
Die doos staat weer zonder deksel in een grote (ex) koelkast die als broedstoof gebruikt wordt.
Onder in die kast staat een bak met water om het vocht gehalte op pijl te houden.
Als de piepschuimen doos mee naar de Nucs =bevruchtingskastjes gaat, dan gaat de deksel er op, en blijven de doppen in het zaagmeel lang op temperatuur. De moeren kunnen in dat zaagmeel niet uitlopen, kan ook een voordeel zijn.

Een optie voor een paar doppen is de Nicot arrest kooien met Ductape op je blote borst te plakken= 35-37 graden.

Zo heeft een imker komende uit Nieuw Zeeland een hele rij invoer kooitjes met bevruchte koninginnen meegenomen, en is door de douane in Bangkok gekontroleerd, en mocht na uitleg verder reizen. :D :D

Frank Olde Daalhuis
Berichten: 68
Lid geworden op: di 17 mar 2015, 13:21
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica P en F1
Locatie: Losser
Contacteer:

Re: Rijpe doppen methode

Bericht door Frank Olde Daalhuis » vr 12 apr 2019, 08:30

Kroese schreef:
Een optie voor een paar doppen is de Nicot arrest kooien met Ductape op je blote borst te plakken= 35-37 graden.

Zo heeft een imker komende uit Nieuw Zeeland een hele rij invoer kooitjes met bevruchte koninginnen meegenomen, en is door de douane in Bangkok gekontroleerd, en mocht na uitleg verder reizen. :D :D

Heb je gelijk de bikini-lijn bijgewerkt als je de Ductape los trekt :lol:

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Rijpe doppen methode

Bericht door Kroese » za 08 jun 2019, 21:36

Ik heb dan voor het rijpe doppen project voor onze leden in Apeldoorn vandaag een filmpje gemaakt.
Het was wel winderig.

Dit is een broedaflegger met gesloten broed.
Met Open broed vullen op de zelfde dag of 1 dag er voor kan ook, Maar dan kun je voor de zekerheid na 1 week s'avonds even kontroleren of ze geen redcellen hebben gemaakt, en aangehouden.
Als de moer uit de dop is geaccepteerd dan zijn er geen doppen aangezet, of weer afgebroken.
Als er toch redcellen staan, en het volkje bruist, is de moer misschien verloren geraakt.
In dat geval doppen breken, en een nieuwe dop of uitgelopen moer invoeren, of een bevruchte, dat kan ook.

https://youtu.be/xJT2xuw16Wg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten