Vraag uit interesse

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Vraag uit interesse

Bericht door Fish » wo 17 apr 2019, 14:25

Hangt van de omstandigheden af. Ik hoor wel eens van moeren die een week of langer overleven in een kooitje. Ook wel eens iemand gehoord die moeren uit Slovenie of een dergelijk land had besteld, door een foutje met de post duurde het toen meer dan een maand. De helft heeft het toen overleeft.

Anderzijds schijnt het nadelig te zijn als een moer een lange tijd niet legt, dus hoe korter hoe beter. Een paar dagen is prima/acceptabel, langer moet je niet willen.

Onbevruchte moeren versturen is een beetje onzinnig. Ze zijn kwetsbaar en de aanname gaat lastiger als ze ouder worden. Wat je zegt over de bruidsvlucht; als ze haar kans heeft gemist dan gaat ze niet meer, dan zit je met een onbevruchte moer.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Vraag uit interesse

Bericht door Tieme » wo 17 apr 2019, 14:28

-Als bevruchte koninginnen worden verzonden, hoelang overleven zij dan met hun werksters in een kluisje?
Dit kan tot enkele weken. Althans ik heb anekdotes gehoord van moeren die 20 dagen onderweg waren en nog leefden. Het kan ook tegenvallen, soms is het na een week al mis. en dat kan dan aan het meegegeven voer liggen bijvoorbeeld.
-Als onbevruchte koninginnen worden verzonden, hoelang overleven zij dan?
Dit kan ook tot enkele weken. Althans ik heb een anekdote gehoord van onbevruchte moeren die 20 dagen onderweg waren en nog leefden, ingevoerd zijn en geïnsemineerd en aan de leg kwamen. Maar ga er maar vanuit dat dit meestal niet goed gaat. Ik zou van een onbevruchte moer ouder dan een week verwachten dat er problemen ontstaan bij het invoeren in een bevruchtingsvolkje.
-En als een onbevruchte koningin bijvoorbeeld enkele dagen/weken later wordt ingevoerd in een moerloos volk, gaat zij dan nog wel op bruidsvlucht?
Na een tijd langer dan een week of twee kan ze alleen nog middels KI bevrucht worden denk ik. Een paar dagen na uitlopen invoeren kan wel, maar gaat moeilijker dan bij een "verse moer"

Lippe

Re: Vraag uit interesse

Bericht door Lippe » wo 17 apr 2019, 16:42

Volgens mij heeft Hennie wel eens een moer die aanvankelijk bedoelt was voor KI na een week of 5 toch nog laten vliegen en die q ging nog op bruidsvlucht en werd bevrucht. Wat daar precies de omstandigheden waren weet ik niet. Wellicht dat Hennie dat verhaal zelf kan vertellen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten