Aanname percentage VBA

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Aanname percentage VBA

Bericht door Honing_Bij » do 02 mei 2019, 16:42

Dit jaar is de eerste keer dat ik ben begonnen met de koninginnen teelt. Heb een paar keer mee gedaan met een doppen project met een starterkastje en wou dit ook uitproberen maar dan met een VBA omdat ik zelf geen starter kastje heb. Zo gezegd zo gedaan en tot mijn verbazing zag ik dat er niet zoveel zijn aangenomen in een VBA, namelijk 4 van de 19 larfjes. Nu vraag ik me af of dit gewoonlijk is bij zo'n VBA dat er zo weinig is aangenomen en, het dus beter is om het te doen met een starterkastje of kan het ook zijn dat ik wat verkeerd heb gedaan tijdens het overlarf-proces?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Aanname percentage VBA

Bericht door Tieme » do 02 mei 2019, 16:47

Het is niet altijd eenvoudig te weten wat er mis ging.

Mogelijkheden:

-zwermtrage bijen die terughouden moerdoppen bouwen
-te zwakke verzamelbroedaflegger
-te kleine / te grote larfjes
-larfjes toch verwond tijdens het overlarven.

Vertel eens iets meer over je VBA, hoe sterk is ie, hoe oud, eventueel een foto. Dan kunnen we wat beter tips geven.
Ik zou het gewoon nog een keer proberen. De aangenomen doppen kun je boven een rooster of achter een rooster aanbieden aan een ander volk om deze verder te laten verzorgen.

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Aanname percentage VBA

Bericht door Honing_Bij » do 02 mei 2019, 17:20

Tieme schreef:Het is niet altijd eenvoudig te weten wat er mis ging.

Mogelijkheden:

-zwermtrage bijen die terughouden moerdoppen bouwen
-te zwakke verzamelbroedaflegger
-te kleine / te grote larfjes
-larfjes toch verwond tijdens het overlarven.

Vertel eens iets meer over je VBA, hoe sterk is ie, hoe oud, eventueel een foto. Dan kunnen we wat beter tips geven.
Ik zou het gewoon nog een keer proberen. De aangenomen doppen kun je boven een rooster of achter een rooster aanbieden aan een ander volk om deze verder te laten verzorgen.

De VBA heb ik op 22 april gemaakt in 2 BK's en in de bovenste BK heb ik er GB in gehangen en de onderste BK zitten alleen voer ramen. Daarnaast heb ik ook nog wat jonge bijen erin geklopt en de VBA staan op locatie vanwaar de ramen vandaan komen dus de vliegbijen ben ik dan kwijt. Gisteren had ik over gelarft en vandaag was de constatering.

Kunnen de aangenomen doppen niet erin blijven of is dat afgeraden? En kan daarnaast ook nog dagelijkse nieuwe dopjes bijen met nieuwe larfjes?

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Aanname percentage VBA

Bericht door johan » do 02 mei 2019, 18:44

Beginnen met de meest voor de hand liggende vraag:is je verzamelbroedaflegger wel hopeloos moerloos? Ben je zeker dat je alle redcellen hebt gebroken 9 dagen na het maken van de VBA en dat je geen zwermcellen hebt overgehangen in je VBA? In het laatste geval zou er inmiddels al een jonge moer in de VBA kunnen rondlopen. In het eerste geval hebben ze redcellen genoeg, waardoor de nood om larfjes te voeden niet voldoende aanwezig is. Immers, de redcellen zullen over 2 dagen uitgelopen zijn.
Advies: alle ramen afkloppen en controleren op moerdoppen.
Ik kweek reeds enkele jaren koninginnen in VBA tot volle tevredenheid. Maar als je 1 dop mist, dan ben je gezien . Dat is het nadeel.
Vervolgens plaats ik een voederbak op het voergat net boven het teeltraam. Dat teeltraam moet dus in de bovenste romp tussen 2 ramen gesloten broed hangen zodat de temperatuur gegarandeerd is. In de voerbak geef ik elke dag (vanaf overlarfdatum -1 tot dag inkooien van de doppen) 500g honing aangelengd met 500ml lauw water.
Ik heb eergisteren 40 larfjes overgelarfd. Ik schat dat er 38 aangenomen zijn.

Lippe

Re: Aanname percentage VBA

Bericht door Lippe » vr 03 mei 2019, 10:53

Ik heb mijn VBA gemaakt met 11 ramen voornamelijk gesloten broed + opzittende bijen. 9 dagen later bij het doppen breken een volle bak met voerramen van de uitwintering onder de bak met broed gezet. De kast zit bommetje vol en nog niet al het broed is uitgelopen. Na het doppen breken afgelopen zondag de teeltlatten erin gehangen en tot gisteren (+5) iedere dag een potje verdunde honing gevoerd. Ik vind ook dat doppen breken het minpunt van deze manier van koninginnenteelt. Je moet echt alle ramen afslaan om er geen over het hoofd te zien. Voor de 1e ronde Vlieland ga ik het weer met een starter en pleegvolk doen.
Bij mij zijn er 13 van de 20 aangenomen, deze heb ik gisteren gekooid.

@Johan, laat jij die q's ook grootbrengen in die VBA of gebruik je nog een pleegvolk? Ik dacht namelijk dat de consensus was dat een volk niet meer dan 20 larfjes moet grootbrengen, omdat dit anders ten koste zou gaan van de aandacht die iedere prinses krijgt. Wat is jouw ervaring?

@HoningBij, je kunt inderdaad altijd nog gaan nalarven, maar met deze temperaturen had ik dat niet gedaan. Doe je dat, dan moet je wel die doppen markeren, omdat de datum van inkooien en uitlopen jonge q dan ook opschuift.

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Aanname percentage VBA

Bericht door johan » vr 03 mei 2019, 11:22

Ik plaats de VBA steeds 3 dagen en nachten in mijn garage zodat ze kunnen harmoniseren en hun geheugen 'resetten'. je hebt alle bijen nodig om het broed te verwarmen en de koninginnen larven te voederen.

@lippe: om mijn verhaal volledig te maken: ik heb in totaal 14 ramen broed gebruikt voor 2 VBAs. 1 met 8 ramen broed kreeg een teeltraam met 22 larfjes, 1 met 6 ramen broed kreeg een teeltraam met 18 larfjes. Bij controle na 2 dagen leken alle larfjes aangenomen te zijn, maar soms valt er toch nog links of rechts 1 uit. Het is inderdaad een beetje limiet qua aantallen maar er stonden nu eenmaal dat aantal dopjes op de teeltramen. Ik had gerekend op een aanname van 80 à 90%. Maar goed, als ze ze allemaal aannemen zullen ze het wel aankunnen zeker? De q's lopen dus uit in de VBA.
Ik maak uiteindelijk 12 (7 + 5) afleggertjes van deze bijen. Voorts zet ik steeds enkele reserve koninginnen op in een apidea of ewk. Kwestie dat ik eenvoudig een leggende koningin kan invoeren wanneer er om 1 of andere reden een aflegger moerloos geraakt. Ik zal ditmaal dus een aantal koninginnen te veel hebben.. maar beter te veel dan te weinig.

Eens de koninginnen uitgelopen zijn worden ze gemerkt en vervoer ik de VBA naar de stand waar de afleggers zullen komen te staan. Daar verdeel ik de bijen bij valavond over alle kasten en vernevel ik met oxaalzuur. Als laatste 'gooi' ik er een onbevruchte moer bij die nat gesprenkeld is met water.

Lippe

Re: Aanname percentage VBA

Bericht door Lippe » vr 03 mei 2019, 12:06

Bedankt voor de toelichting op jouw VBA Johan. Als ik over deze manier van q-teelt lees dan wordt er altijd gezegd dat de kast overbevolkt moet zijn, het liefst een dikke baard aan de kast en dat je een VBA voor q-teelt niet in een zesramer moet gaan proberen. Jouw verhaal ontkracht deze stelling.
Ben je niet bang voor ondervoeding van de jonge Q's? Maw ligt er na het uitlopen nog een dikke prop voer onder in de dop? Mijn VBA heeft 11 ramen broed en al 20.000 bijen. Als alles is uitgelopen komen er nog 50.000 bij. Volgende week dus een hoop bijen te verdelen over de afleggers die dan ook direct goed op sterkte zijn.

Ik ben tegen het imkeren met redcellen, omdat deze q's inferieur zijn tov echte zwermcel q's. Ook daar zijn de meningen over verdeeld, maar dit is echt zo. Overigens wil ik niet een nieuwe discussie daarover starten hier. Maar wat ik wil zeggen is dat een ondervoede q nog slechter is dan een redcel-Q. Dat ze ze aannemen lijkt erop dat ze het inderdaad aankunnen.

Hou je de afleggertjes ook nog een dag of 2 / 3 dicht of laat je ze gewoon open staan?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Aanname percentage VBA

Bericht door tomer » vr 03 mei 2019, 13:50

Lippe schreef: Ik ben tegen het imkeren met redcellen, omdat deze q's inferieur zijn tov echte zwermcel q's. Ook daar zijn de meningen over verdeeld, maar dit is echt zo. Overigens wil ik niet een nieuwe discussie daarover starten hier. Maar wat ik wil zeggen is dat een ondervoede q nog slechter is dan een redcel-Q.
Ik zie geen verschil in sterkte tussen koninginnen geboren uit redcellen en die uit zwermcellen. Mijn redcel koninginnen zien er mooi groot uit en vullen gemakkelijk een dadant 12-ramer met 10 ramen broed van boven tot onder. Daarboven 3 volle honingkamers.
Koninginnen kweken door overlarven, teeltraam inhangen, opnieuw eruit ter controle en nog eens om evt in een pleegvolk over te hangen en dan nog eens om in te kooien en roosters te zetten enz...geeft telkens afkoeling. Het is mss wel een leuke manier van koninginnen kweken, maar het natuurlijke proces is naar mijn mening zeker niet minder goed.
(Een sterke mening doordrukken en dan vragen om geen discussie te starten...dat werkt natuurlijk niet op een forum).

Lippe

Re: Aanname percentage VBA

Bericht door Lippe » vr 03 mei 2019, 14:00

Dit is geen mening Tomer, dit is een feit. Ik heb het ook niet bedacht.
Maar goed aangezien dit draadje vervuilt wordt met deze discussie reageer ik er verder niet meer op.

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Aanname percentage VBA

Bericht door johan » vr 03 mei 2019, 15:17

De sterkte van een 6 raams VBA is behoorlijk maar natuurlijk niet zo goed zoals jouw VBA. Aangezien alle broed intussen gesloten is denk ik dat 18 larfjes voeden door pakweg 15000bijen wel moet lukken, maar het is enkel gebaseerd op gevoel.
Over de sterkte van de afleggers zelf: deze tijd van het jaar zijn 2000-3000 bijen genoeg voor het maken van een aflegger. Deze volkjes hebben nog 4 maanden om uit te groeien tot volkjes met zo'n 10000 bijen, waarbij ze inwinteren op 9 tot 11 ramen simplex. Maak je ze te sterk nu, dan komen ze niet toe met 1 broedbak. Aangezien ik mijn volkjes overwinter in 1 broedbak moeten ze dus bij aanvang niet sterker zijn.
Het bevruchtingspercentage van de koninginnen in dergelijke volkjes bedraagt 90% dus dat betekent ook dat de koninginnen goed omringd zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten