Roof bij VBA

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
De Woldimker
Berichten: 119
Lid geworden op: di 08 mar 2011, 17:49
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Steenwijkerwold
Contacteer:

Roof bij VBA

Bericht door De Woldimker » za 18 mei 2019, 17:14

Heb dinsdag een VBA gemaakt om daar a.s. donderdag in te gaan overlarven voor Vlieland
De voerramen heb ik in de onderbak en in de bovenbak het broed en de bijen ( 8 ramen ) tussen de bodem en de onderbak een moerrooster
Vlieggat verkleint tot ongeveer 1 cm , vandaag bij thuiskomst werd er gigantisch uit deze kast geroofd , bij de al kleine vliegspleet een enorme drukte
Kan ik nu nog wat doen of kan ik deze VBA als verloren beschouwen , dit zou jammer zijn

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Roof bij VBA

Bericht door tomer » za 18 mei 2019, 18:51

Er is weinig dracht op dit moment en als er een kans is om te roven dan doen ze het. Als je de kast nu een 6-tal kilometer weg kan zetten is er nog niets verloren.
Dat er rovers in de kast zitten op het moment van de verhuis is net goed, ze stoppen op de nieuwe locatie met roven en worden daar de vliegbijen en bewakers in je VBA.

De Woldimker
Berichten: 119
Lid geworden op: di 08 mar 2011, 17:49
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Steenwijkerwold
Contacteer:

Re: Roof bij VBA

Bericht door De Woldimker » za 18 mei 2019, 22:04

ik had de VBA al een paar dagen afgesloten om te laten harmoniseren , om nu het vlieggat weer af te sluiten zou dat een optie zijn ??

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Roof bij VBA

Bericht door tomer » za 18 mei 2019, 22:11

Heb je de kast op dezelfde locatie staan als de donorvolken? Dan heb je weinig vliegbijen en bewakers. De rovers blijven verder roven. Terug opsluiten zou ik niet doen, zeker niet zonder ze koel en donker te zetten.
Stel je sluit ze op voor enkele dagen, dan gaat het roven gewoon verder als je de kast weer opent.
Enige oplossing is wegbrengen volgens mij.

BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Roof bij VBA

Bericht door BBBeez » zo 19 mei 2019, 01:59

De VBA moet je inderdaad niet op dezelfde bijenstand laten staan want dan vliegen de oudere bijen en ook bijen die de ingang bewaken terug naar huis.

Als er eenmaal roverij is dan is de enige optie het verplaatsen van de VBA buiten de 2 km zone van de huidige plek (zoals anderen ook al aangaven). Misschien een tijdelijke plek bij een bevriende imker buiten de 2 km zone? Na 3 weken kan de VBA weer terug naar huis.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten