Kleur van koningin

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
GerritenMonika
Berichten: 86
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 12:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Kleur van koningin

Bericht door GerritenMonika » ma 17 jun 2019, 18:37

Hallo,

Wat ik me afvroeg is het volgende: in hoeverre is de kleur van de koningin te linken aan de raszuiverheid? Bij Carnica zie ik vooral erg donkere Pmoeren, maar de f1 en f2 zijn soms licht bruingeel, dus meer buckfast kleur of een mixje daarvan...of ook donkerder. Zou het betekenen dat in dit geval een hele mooie donkere F1 of F2 nog relatief raszuiver is, of is daar niks over te zeggen?

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Kleur van koningin

Bericht door crunx » ma 17 jun 2019, 22:52

Nou laten we niet te spannend maken.

https://www2.hu-berlin.de/beebreed/ZWS/

Daar zie je een lijstje met foto's van soorten bijen. Ik denk dat de meesten al moeite hebben met het onderscheiden van deze bijen.

Zoals ook bij ons mensen geld, je hoeft niet op je broer of zus te lijken maar toch ben je van de zelfde ouders. Daar hoeft de melkboer niet tussen te zijn gekomen. Als je echter alle kinderen bij elkaar zet kunnen er overeenkomsten zijn die je los van elkaar niet zou zien/ linken.

Wat meer zegt over de raszuiverheid is de kleuren in de kast. Zijn ze allemaal het zelfde gestreept?...

Nee laten we deze conclusie even niet trekken.
Raszuiverheid kun je meten, en niet even met alleen het blote oog uit te sluiten.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Kleur van koningin

Bericht door Tieme » di 18 jun 2019, 08:02

De kleur van Carnicamoeren is erg variabel. Het hangt nogal af van de verschillende voorouders. Zuivere moeren kunnen bijna zwart zijn tot leerbruin.
Dit is geen goede methode om iets te zeggen over raszuiverheid. Het ligt soms zelfs aan de temperatuur bij de teelt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten