Nicot systeem

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Nicot systeem

Bericht door Fish » wo 29 apr 2020, 11:27

Dat lijkt mij een logisch gevolg als je de dopjes in een moergoed volk terug hangt, je zou de dopjes eerst in een starter moeten laten aanslingeren, vervolgens zou je ze weer terug kunnen hangen in een moergoed pleegvolk om te laten verzorgen.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Nicot systeem

Bericht door A.A. Staals » wo 29 apr 2020, 14:03

Fish schreef:
wo 29 apr 2020, 11:27
Dat lijkt mij een logisch gevolg als je de dopjes in een moergoed volk terug hangt, je zou de dopjes eerst in een starter moeten laten aanslingeren, vervolgens zou je ze weer terug kunnen hangen in een moergoed pleegvolk om te laten verzorgen.
Je moet wel eerst larfjes hebben om in de starter te hangen. Ze moeten dus gewoon in een moer goed volk blijven om te verzorgen tot larfjes.

ad staals

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Nicot systeem

Bericht door A.A. Staals » wo 29 apr 2020, 14:05

A.A. Staals schreef:
di 28 apr 2020, 16:05
Hans van der Post. schreef:
di 28 apr 2020, 00:13
Nou Ad niet van top en onder lat, maar je weet wat ik bedoel. :be2:
Hans, ik snap heel goed wat je bedoeld.
IMG_3229.JPG

Nou maar eens kijken of mijn koningin het kleine raampje vol maakt. Zou fijn zijn als het goed werkt.

ad staals
1 dag opgesloten op met honingwater besproeid raampje. Wat eitjes. Morgen nog eens kijken.

ad staals

renedejong
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 28 jun 2010, 22:30
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): P en F1 Carnica en Tuttifrutti bijen
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Nicot systeem

Bericht door renedejong » wo 29 apr 2020, 14:16

Hallo Fish,De nicotdopjes met eitjes blijven in het volk hangen en moeten verzorgd worden door de werkster tot het larfjes zijn van 1 dag.Daarna kunnen ze worden aangeblazen in een starter .
Maar de eitjes groeien niet verder in de dopjes tot larf

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Nicot systeem

Bericht door Fish » wo 29 apr 2020, 14:32

Ah op die fiets! Ik dacht dat ze al gevoerd waren.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Nicot systeem

Bericht door oldtimer » wo 29 apr 2020, 15:10

Dat is logisch René. In een moergoed volk kun je geen doppen aan laten zetten zonder rooster.
Dat is goed gedaan van dit volk :o
Alexander (Lex)

renedejong
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 28 jun 2010, 22:30
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): P en F1 Carnica en Tuttifrutti bijen
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Nicot systeem

Bericht door renedejong » wo 29 apr 2020, 19:06

Maar waarom er verder niets gebeurd met de eitjes in het nicot dopje is niet duidelijk voor mij

J.R.
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: Marum Nederland
Contacteer:

Re: Nicot systeem

Bericht door J.R. » wo 29 apr 2020, 20:39

Waar had je het raam met de eitjes hangen?
Je moet het raam wel in het broednest hangen ivm de temperatuur.
Jan R

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Nicot systeem

Bericht door oldtimer » wo 29 apr 2020, 21:32

renedejong schreef:
wo 29 apr 2020, 19:06
Maar waarom er verder niets gebeurd met de eitjes in het nicot dopje is niet duidelijk voor mij
Okay Rene, even terug naar het begin.
De koningin legt de eitjes in die Nicot dopjes of je doet de eitjes er zelf in, dat maakt verder niet uit.
Daarna gaan de dopjes bij mij in een starter, ZONDER koningin. Die casette is er dus alleen om niet over te hoeven larven, verder nergens voor. De casette kun je niet in een volk hangen om de doppen aan te laten blazen.
Als de larven zo maar in een volk worden gehangen waarin een moer rond loopt worden de eitjes opgegeten. De bijen willen doppen aanblazen als er geen koningin is. Is er wel een koningin en je wilt toch doppen tussen het broednest hangen dan MOET er aan beide zijde van dat raam met doppen een koninginnenrooster zitten :handgestures-thumbup:

1 maal meegemaakt dat ik een koningin in de casette deed die moord en brand schreeuwde, heel apart.
Alexander (Lex)

renedejong
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 28 jun 2010, 22:30
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): P en F1 Carnica en Tuttifrutti bijen
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Nicot systeem

Bericht door renedejong » wo 29 apr 2020, 23:23

Bedankt voor je reactie.
In de 10 jaar dat ik nu imkert heb ik al vele larfjes overgelarfd en koninginnen grootgebracht in de Broedstoof.
De werkwijze met de nicot verschild weinig met hoe er normaal wordt overgelarfd alleen met die verstande dat het eitje opgroeid tot larf in een dopje .
Het dopje wordt dan aangeblazen in een starter en wordt daarna in een al dan niet moerloos volk tussen broed en uitlopend broed gehangen om na 5/6 dagen de dichte doppen over te brengen naar de Broedstoof alwaar dan de koninginnen worden geboren.

Een nu een beetje in chronologische volgorde wat ik heb gedaan met de nicot.
1.In 2019 heb ik een nieuw nicot systeem gemonteerd midden op een broedraam en ingehangen in een volk en deze tot maart 2020 daar in laten zitten.
2. 18 april 2020 het nicot raampje met 110 dopjes en opgesloten koningin middenin in een sterk volk gehangen.De opgesloten koningin kwam natuurlijk uit het zelfde volk.
3.Na 24 uur had de koningin alle dopjes belegd.en de koningin heb ik weer in laten lopen in het volk.
4.Het raampje met de belegde nicotdopjes op dezelfde plaats in het volk gehangen zonder moerroostertje.Dus tussen het broed in een sterk volk.Rondom het nicotsysteem was al uitgebouwd raat.
5. Na 5 dagen waren de eitjes nog een eitje wat eigenlijk een 1 daags larfje had moeten zijn welke ruim was voorzien van gelei.
Dit had dus geen zin om die dopjes in een starter tehangen omdat er dan toch niks gebeurd.

Wat mij verbaasde dat een zeer goede koningin in minder dan 24 uur 110 dopjes belegd en werksters in van een sterk volk er niks mee doen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten