Darren zeven

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Darren zeven

Bericht door mick » di 07 jul 2020, 07:08

Fish schreef:
vr 19 jun 2020, 14:16
mick schreef:
vr 19 jun 2020, 10:46
Ik doe het met een grote emmer, daarboven het deksel van die onderste emmer met een moerrooster er in en vastgemaakt aan een iets kleinere emmer.
Vallen ze dan vanzelf naar beneden? Want dit principe heb ik ook geprobeerd, maar de bijen bleven grotendeels boven het moerrooster zitten. Misschien gebruik ik een verkeerd rooster, heb zo'n geel plastic rooster.
Je moet wel eens een keertje botsen, maar eigenlijk gaat dat heel vlot. Ik heb dit wel gemaakt met zo'n metalen moerrooster, misschien zijn die spijlen gladder en wat dunner waardoor dit vlotter gaat.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Darren zeven

Bericht door A.A. Staals » di 07 jul 2020, 08:10

Iwe schreef:
ma 06 jul 2020, 20:43
Je kan ook de bijen gebruiken uit de verzamelbroedaflegger waar de doppen uit komen of zelfs een aparte VBA maken voor dit doel. Dan natuurlijk geen darrenbroed overhangen hé.
Geen darrenbroed overhangen zal niet meevallen. Ook al lukt dat is/blijft die broedaflegger niet darren vrij. Je zult bij het maken ook darren meenemen. Verder zullen darren overal vandaan bijvliegen.

ad staals

Iwe
Berichten: 37
Lid geworden op: di 05 nov 2019, 18:03
Contacteer:

Re: Darren zeven

Bericht door Iwe » wo 08 jul 2020, 20:07

Niet zo onmogelijk; je hangt enkel broedramen over zonder darrenraat (uitgewerkte wafels hebben geen darrenraat). Door de ramen bijenvrij te maken en de bak met broedramen een nachtje boven het rooster te plaatsen zodat werksters deze weer kunnen betrekken kan je ze daags nadien afnemen en op een nieuwe bodem zetten (= darrenvrij).
Een VBA voor Q-teelt heeft steeds een rooster tussen bodem en bak (dit om te voorkomen dat een vreemde Q op terugweg van haar paringsvlucht de kast invliegt; een moerloosvolk heeft die aantrekkingskracht, dit is me al eens overkomen en ze beten alle doppen af). Dus darren kunnen de VBA niet in.
Als je helemaal zeker wil zijn en elk risico wil uitsluiten tijdens de "oogst" plaats je de VBA op een nieuwe stand (=zonder andere bijenvolken) waar je 3 weken later de bijen van kan vegen.
De aanvaarding van een Q loopt vlot omdat bijen uit een VBA een Q verwachten. Je hoeft ze ook niet te desoriënteren door te botsen omdat de bijen niet uit verschillende kasten komen en al een uniforme geur hebben en de leeftijd van de bijen is verzekerd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten