Teeltlijnen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
MvdB
Berichten: 16
Lid geworden op: di 17 jul 2018, 16:00
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Teeltlijnen

Bericht door MvdB » za 02 jan 2021, 10:52

Dag mede imkers,
Ik heb een aantal vragen mbt teeltlijnen. Ik zie bij veel telers dat ze het hebben over een teeltlijn en dat ze na geteeld hebben van bijvoorbeeld hun B55 of A201 of welke andere lijn dan ook. Wanneer spreek je van een teeltlijn, hoe ontstaat deze en hoever gaat deze terug?
Stel dat ik een P-moer heb aangeschaft en dochters van deze moer raszuiver laat bevruchten, kan ik dit dan de start van mijn eigen lijn noemen of zijn dit dan nakomelingen van een eerdere lijn?
Hoe kennen jullie je moeren een nummer toe, ik neem aan dat dit niet willekeurig gebeurd. Hebben moeren uit dezelfde lijn altijd eenzelfde soort combinatie (bijv 11, 22, 33) en kun je uit dit nummer de teeltlijn halen of is dit alleen te achterhalen met de pedigree

Groet,
Martijn

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Teeltlijnen

Bericht door Gerard Boswinkel » wo 06 jan 2021, 19:32

Hoi Martijn,

Allereerst wil ik beginnen met het geven van twee linkjes waarin beschreven staat hoe de pedigree van Buckfastkoninginnen gelezen moet worden. In de eerste staat vooral een beschrijving hoe te lezen.
https://www.buckfastbevruchtingsstation ... /pedigree/

In de tweede staat ook een beetje hoe dat gaat met lijnen.
https://buckfastimker.files.wordpress.c ... igrees.pdf

Dan nog mijn ervaringen met lijnen. Ik heb een aantal jaren geleden een tweetal P-moeren gekocht bij de bekende Buckfastteler Klaus Fehrenbach uit Duitsland. Toen ik de koninginnen ontvangen heb, zat daar een briefje bij met daarop de lijn van de koningin zoals die bij de imkerij Fehrenbach werd genoemd. Ik ontving de lijnen B136 en B1003. Wanneer je dan in de pedigree van die koninginnen kijkt, dan zie je dat de imkerij Fehrenbach zijn lijnen vernoemd naar de oorspronkelijke koningin die zij vanuit Buckfast Abbey geïmporteerd hebben. Dat was dus in mijn geval de B136 en de B1003.

Echter, kijk je op de site van Jean Marie van Dyck, dan zie je vaak dat er terug wordt gegaan naar het bijenras dat Broeder Adam heeft gebruikt in zijn eerste kruising. Vandaar dat je dan meestal leest over bijvoorbeeld een Anatolische lijn of een Sahariensis lijn.

In mijn geval houd ik gewoon de lijnen aan die Fehrenbach mij gegeven heeft. Dus als ik iets moet schrijven over de koninginnen die ik op mijn imkerij heb, noem ik nog altijd de B136 en de B1003 lijn.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is geworden. Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik die graag.

Groeten..................

Gerard Boswinkel

MvdB
Berichten: 16
Lid geworden op: di 17 jul 2018, 16:00
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Teeltlijnen

Bericht door MvdB » wo 06 jan 2021, 23:42

Dag Gerard,

Bedankt voor je reactie, de links die je mij gegeven hebt heb ik reeds bekeken. Het schrijven en lezen van een Pedigree is niet waar mijn vraag ligt, misschien heb ik hem niet duidelijk gesteld.
Mijn vraag is eigenlijk; Houd je bij het geven van een naam aan een nieuwe koningin rekening met haar moeder, de lijn waar ze vandaan komt (zoals Klaus Fehrenbach deed van 1983 tot 1999 met zijn B1003, maar waarom verandert hij daarna van nummer) of is het toch wat meer willekeurig en voor iedere teler persoonlijk welk nummer hij aan de koningin toekent?
Heb jij de eventuele nakomelingen van de B1003 en de B136 ook zo genoemd of heb je die andere namen gegeven?

Groet,

Martijn

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Teeltlijnen

Bericht door Gerard Boswinkel » do 07 jan 2021, 18:52

Hoi Martijn,

Bedankt voor je verdere uitleg over je vraag. Jij hebt geschreven:

MvdB: Mijn vraag is eigenlijk; Houd je bij het geven van een naam aan een nieuwe koningin rekening met haar moeder, de lijn waar ze vandaan komt (zoals Klaus Fehrenbach deed van 1983 tot 1999 met zijn B1003,

Nee, ik geef mijn teeltmoer het kastnummer waarin deze moer een jaar 'getest' is. Ik zal je direct nadat ik dit bericht gestuurd heb, via een persoonlijk bericht, een voorbeeld sturen van de teeltmoer waarvan ik afgelopen jaar (2020 dus) heb nageteeld.

MvdB: maar waarom verandert hij daarna van nummer) of is het toch wat meer willekeurig en voor iedere teler persoonlijk welk nummer hij aan de koningin toekent?

Tot het jaar 1999, bleef de imkerij Fehrenbach zijn eigen notatie van de pedigree volgen en die was gebaseerd op de teeltlijn die Fehrenbach vanuit Buckfast Abbey meegekregen had. Na 1999 is imkerij Fehrenbach de internationaal geaccepteerde regels van de notatie van Buckfast pedigrees gaan volgen. Dat resulteert dus elke keer in een ander kastnummer en in dit kastnummer is de geselecteerde teeltmoer beoordeeld.

Ik hoop dat ik het een beetje heb kunnen verduidelijken en ik denk als je de pedigree van mijn teeltmoer van 2020 in je postvak vindt, het nog duidelijker wordt.

Groeten................

Gerard Boswinkel

MvdB
Berichten: 16
Lid geworden op: di 17 jul 2018, 16:00
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Teeltlijnen

Bericht door MvdB » do 07 jan 2021, 20:13

Hoi Gerard,

Dank voor je heldere uitleg, en inderdaad is na je persoonlijke bericht een en ander duidelijker geworden.

Groet

Martijn

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten