de dove eitjes

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

de dove eitjes

Bericht door Tieme » di 20 jul 2021, 16:00

Enige tijd geleden werd er op het forum melding gemaakt van een koningin die wel legde maar waarvan de eitjes niet uitkwamen. er kwam dus geen (of heel weinig open broed). Ad Staals kende het fenomeen en noemde het dove eitjes.
We lezen er niets over in de leerboeken en derhalve concludeer ik dat het een zeldzaam fenomeen is (of heb ik een boek gemist wat het wel behandeld?).
Uit een serie van 60 koninginnen die naar Norderney zijn geweest hebben we nu al drie dergelijk exemplaren kunnen ontdekken. Ik heb wat rondgevraagd bij de Duitse onderzoeksinstituten. Er zijn wat mogelijke verklaringen gegeven:
  • beschadigde spermacellen, die wel met een eitje versmelten maar niet volledig
    ondervoeding van het embryo wat zou kunnen door koninginnen met een genetische beschadiging of slechte teeltomstandigheden.
Laten we het laatste even buiten beschouwing; dit kan om dat de 3 koninginnen allemaal een andere genetische achtergrond en telers hadden. Dan kan het dus aan de darren liggen. Nu vraag ik me af of het (gezien het gegeven dat moeren met meerdere darren paren) voor een deel weer over kan gaan als het sperma van de beschadigde dar op is..... Praktisch heeft dit geen nut, je gaat een moer, die geen volk kan onderhouden, niet aanhouden om er achter te komen, maar ik ben er wel in geïnteresseerd. Iemand een visie op dit merkwaardige fenomeen?

groeten,
Tieme

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: de dove eitjes

Bericht door A.A. Staals » di 20 jul 2021, 18:02

Gemist boek: Der Schweizerische Bienenvater. ( Lehrbuch der Bienenzucht).

ad staals

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: de dove eitjes

Bericht door tomer » di 20 jul 2021, 20:11

Bij de sjoemelwas in 2016 had je dit verschijnsel ook: eitjes die nooit uitkwamen... maar dat zal hier niet het geval zijn neem ik aan.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: de dove eitjes

Bericht door Tieme » wo 21 jul 2021, 08:25

Hi Tomer,

Nee, 3 van de 60 koninginnen hebben het maar. en de was waar ze op rond lopen is door het donorvolk van de raten met goed gevolg belegd. Ik heb nooit echte een sjoemelwas probleem gehad omdat ik net voor die tijd mijn eigen was begonnen ben her te gebruiken. Een kilootje heb ik gehad en dat was zo weer uit de volken gevist en weggegooid.

Nee, dove eitjes. En ik zal Ad's suggestie van de Schweitzerische Bienenvater maar een gaan lezen. Misschien staat daar nog wel meer in wat ik nog niet weet. Bedankt Ad.

groeten,

Tieme

MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: de dove eitjes

Bericht door MH1995 » do 29 jul 2021, 10:59

Ik meen dat EWK's die gebruikt worden bij Carnica niet ideaal zijn voor het sperma in de spermatheek. Hoe dit ook alweer precies zat ben ik vergeten. Ben weet het, dus als hij het leest kan hij het misschien wel zeggen. Zou dat het mogelijk zijn? Het is erg koud geweest, stonden ze er toevallig die ronde en konden de bijen zich moeilijk warm houden nadat de koningin bevrucht was, met als gevolg problemen. Ik lees in een ander topic van Vlieland dat er EWK's verzopen waren.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: de dove eitjes

Bericht door Tieme » do 29 jul 2021, 14:07

De kou zal geen rol gespeeld hebben. Het gedurende de periode dat de EWK's op Norderney stonden mooi warm geweest. Hitte is overigens ook niet goed voor sperma. Maar toch denk ik dat het daar niet aangelegen zal hebben.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: de dove eitjes

Bericht door A.A. Staals » do 29 jul 2021, 15:21

MH1995 schreef:
do 29 jul 2021, 10:59
Ik meen dat EWK's die gebruikt worden bij Carnica niet ideaal zijn voor het sperma in de spermatheek. Hoe dit ook alweer precies zat ben ik vergeten. Ben weet het, dus als hij het leest kan hij het misschien wel zeggen. Zou dat het mogelijk zijn? Het is erg koud geweest, stonden ze er toevallig die ronde en konden de bijen zich moeilijk warm houden nadat de koningin bevrucht was, met als gevolg problemen. Ik lees in een ander topic van Vlieland dat er EWK's verzopen waren.
EWK's zijn prima om koninginnen te huisvesten die moeten worden bevrucht. Nog nooit enig probleem wat aan kastje te wijten was. Tientallen jaren gebruikt met hoog slagingspercentage.
Jaarlijks worden duizenden EWK' geplaatst op de Duitse Wadde eilanden (omdat ze best ideaal zijn)

ad staals

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: de dove eitjes

Bericht door Dirk C » zo 02 jan 2022, 12:41

Bij mij was het ook een koningin die van Norderney kwam.
Eitjes bij de vleet maar ze kipten niet.
Wel een afgestempelde kaart :doh:

Groetjes
Dirk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten