2 jaar op rij met dezelfde P-moer telen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Bij zijn
Berichten: 7
Lid geworden op: za 19 mar 2022, 21:35
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

2 jaar op rij met dezelfde P-moer telen

Bericht door Bij zijn » zo 16 apr 2023, 14:10

Beste forumleden,
Ik wil dit jaar misschien voor het 2 jaar weer van mijn p moer na telen (omdat mijn ander p moer waar ik dit jaar mee wilde telen, niet de winter is door gekomen)

Alleen 2 jaar op rij van dezelfde moer telen geeft dat een grote kans op hagel broed? Of begint dat pas bij het 3de jaar?

Volgend jaar wil ik weer met een andere p moer telen.

Ik hoor het graag

Gebruikersavatar
markvanstraten
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 19 aug 2020, 21:07
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 2 jaar op rij met dezelfde P-moer telen

Bericht door markvanstraten » do 04 mei 2023, 20:16

Hagelschot ontstaat (o.a.) doordat de verwantheid van de moer en de Darren die haar bevruchten erg dicht bij elkaar liggen. Twee jaar op rij van dezelfde pmoer nieuwe moertjes telen hoeft dus geen probleem te zijn wanneer er genoeg diversiteit om darren is. Koninginnen naar een andere stand brengen, naar de eilanden zijn daarom goede opties om de genetica zo divers mogelijk te houden.

Wanneer je alles op dezelfde stand houdt weet ik niet of dat al in jaar twee problemen geeft, wederom ook afhankelijk van hoeveel andere imkers er in je buurt actief zijn.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: 2 jaar op rij met dezelfde P-moer telen

Bericht door Hans van der Post. » za 06 mei 2023, 00:32

Beste Bij Zijn en Mark, ik gebruik P moeren twee tot drie jaar. Van inteelt heb je geen last als je niet op een eiland woont.
Als je dochters van P moeren kweekt en je laat deze jonge moeren op je stand bevruchten heb je geen last. Immers jonge moeren vliegen van darrenverzamelplaats naar darrenverzamelplaats die uit de wijde omgeving darren aantrekt.
Een jonge moer heeft vijftien tot twintig nodig voor dat haar spermateek gevuld is.
Een aanrader is het boek: "Koninginnen Teelt" geschreven door Friedrich-Karl Tiesler &Eva Englert.
Vertaald uit het Duits door Tieme Wanders.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten