Van ras veranderen....

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Van ras veranderen....

Bericht door Paul67 » di 25 apr 2023, 23:02

Hallo, ik heb van een paar imkers begrepen dat als je van bijenras wil veranderen (bijv buckfast naar carnica), dat je dat dan via een aflegger moet doen. M.a.w. een aflegger maken die hopeloos moerloos is, nieuwe koningin invoeren en 3 weken doppen breken. Is dat de enige manier of kan het ook makkelijker? Kun je niet gewoon het hele volk moerloos maken en dan de nieuwe invoeren? Ik las ergens op een Duitse pagina dat dat ook kan. Wie heeft ervaring?
Kortom, ik zoek de simpelste manier.......

Gr P

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Van ras veranderen....

Bericht door Fish » wo 26 apr 2023, 11:00

Ik zou het via marktplaats doen. Oude volken verkopen, nieuwe volken kopen van gewenst ras. Dat is de simpelste manier en lukt altijd.

Makkelijke en simpele manieren zijn er zat. Je mag echter niet negeren dat er voor veel methodes ook een risico bestaat. Oude moer er uit, nieuwe moer er in; dat kan gerust wel eens goed gaan, maar zeker bij een rasverschil zal dit nog veel vaker fout gaan. En al doe je dit succesvol, dan zal je moer mogelijk worden vervangen na de eerste paar eitjes te hebben gelegd. Daar komt nog eens bij dat rasmoeren meestal niet goedkoop zijn.

Kortom als je zelf wilt overgaan van ras dan zal je denk ik veel geduld moeten hebben en niet voor de makkelijkste manier, maar voor de veiligste manier moeten gaan. Als je voor simpel/makkelijk gaat, dan gewoon nieuwe volken kopen.

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Van ras veranderen....

Bericht door Paul67 » wo 26 apr 2023, 19:45

Kijk eens naar dit stukje. Het is weliswaar in het Duits, maar je kunt pagina's makkelijk laten vertalen in Google:

https://oberfranken.buckfast-bayern.de/ ... st-bienen/

Ik heb die man (Dr. Andreas Kokott) nog gemaild hierover. Hij schreef terug dat je een ander ras koningin makkelijk (en meteen) kunt
invoeren door het volgende truukje toe te passen: oude koningin verwijderen - 1 raam uit het midden van het volk halen (en opzij zetten) -
een zakdoek doordrenken met alcohol (schnapps) en op de plek van dat raam naar beneden laten vallen - raampje terughangen - daarna nieuwe koningin in geel kooitje (met suikerdeeg in opening) tussen dat raam en ander raam hangen met satéprikker - kast sluiten.

De nieuwe koningin wordt volgens hem in bijna alle gevallen meteen aangenomen.
Iemand ervaring met deze methode?

Gr P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Van ras veranderen....

Bericht door Hans van der Post. » wo 26 apr 2023, 22:59

Paul67 schreef:
di 25 apr 2023, 23:02
Hallo, ik heb van een paar imkers begrepen dat als je van bijenras wil veranderen (bijv buckfast naar carnica), dat je dat dan via een aflegger moet doen. M.a.w. een aflegger maken die hopeloos moerloos is, nieuwe koningin invoeren en 3 weken doppen breken. Is dat de enige manier of kan het ook makkelijker? Kun je niet gewoon het hele volk moerloos maken en dan de nieuwe invoeren? Ik las ergens op een Duitse pagina dat dat ook kan. Wie heeft ervaring?
Kortom, ik zoek de simpelste manier.......
Gr P
Om met de laatste zin te beginnen: "met bijen gaat het nooit simpel"
Ik onderschrijf wat Fish opmerkt het gaat niet zo gemakkelijk. Elk bijenras heeft een ander feromonen patroon dit merken de bijen en lossen dit op met een stille moer wissel. Dit kan tot vier weken na invoering - als de nieuwe moer vol in haar eigen jonge bijen loopt is het gevaar geweken.
Ik zou zo`n dure moer niet zomaar met een volk verenigen!

morgenavond meer :dance:
!Hans.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Van ras veranderen....

Bericht door Fish » vr 28 apr 2023, 13:59

Jouw linkje en je contactpersoon hebben het specifiek over de overgang naar Buckfast, mijn ervaring is vooral met het invoeren en/of de overgang naar Carnica. Of het overgaan naar Buckfast zoveel makkelijker gaat durf ik je niet te zeggen, maar dat er verschil is ben ik van overtuigd. Buckfast blijft gehybridiseerd terwijl Carnica echt een (ander) ras is, en dat zal toch een rol spelen bij invoeren.

Qua ervaring heb ik veel met invoerkooitjes gewerkt; ook daar sneuvelen wel eens moertjes bij of worden ze vervangen na enkele dagen, zeker bij onvoldoende voorbereiding van het volk of bij verkeerde omstandigheden.

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Van ras veranderen....

Bericht door Paul67 » vr 28 apr 2023, 20:22

Hallo Fish,
sja, ik weet het ook allemaal niet. Ik vertel alleen wat iemand anders mij verteld. Ik heb er geen verstand van.
Ik heb die man nog teruggemaild en hij vertelde dat het (volgens hem dus) helemaal niks uitmaakt of het van Buckfast naar Carnica is of andersom.
Als ik die man mag geloven maakt het voor de bijen niks uit. Dat schreef hij ook letterlijk.

Naja de conclusie is dat ik dit jaar bij de imkervereniging mee ga doen met koninginnenteelt...en vervolgens ga ik die methode van hem
gewoon eens uitproberen. Dat zie ik vanzelf of het succes heeft.

Gr P

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Van ras veranderen....

Bericht door Fish » ma 01 mei 2023, 10:47

Ik hoor ter zijner tijd graag of het gelukt is! Uiteraard zal jouw imkervereniging je ook kunnen helpen met de beste manier van invoeren.

De Woldimker
Berichten: 119
Lid geworden op: di 08 mar 2011, 17:49
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Steenwijkerwold
Contacteer:

Re: Van ras veranderen....

Bericht door De Woldimker » ma 01 mei 2023, 12:10

[b]Wat mij vaak opvalt in de koninginnenteelt (bijenteelt ) een keer lukt alles en alles slaagt .
En een andere keer lukt niets en alles gaat mis
Dan denk ik altijd weer aan het spreekwoord " Bijen werken niet volgens het boekje "
Laatst gewijzigd door De Woldimker op ma 01 mei 2023, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Van ras veranderen....

Bericht door Paul67 » ma 01 mei 2023, 20:03

@Fish: ik zal het hier melden of het gelukt is.
@Woldimker: ja klopt inderdaad: je kunt vanalles willen maar de bijen gaan hun eigen gang. Dat is dan ook wel weer mooi!

Gr P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten