Moerloosheid bepalen aan de hand van gedrag?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Bij zijn
Berichten: 7
Lid geworden op: za 19 mar 2022, 21:35
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Moerloosheid bepalen aan de hand van gedrag?

Bericht door Bij zijn » zo 18 jun 2023, 08:16

Ik heb een paar volkjes die ik gemaakt heb via een verzamelbroedaflegger, waarvan (denk ik) de werksters Darenbroedig zijn geworden kan de moer daar ook niet in vinden. Volkjes zijn ook wat onrust als je voorzichtig op de raten blaast, met je mond, dan vliegen zen relatief veel bijen op en ze staan ook veel te stertselen. Mijn vraag is eigenlijk weet iemand hoe je vlug kunt zien of een volk moerloos is aan de hand van hoe het volk gedraagt, zijn dat die 2 punten hier boven genoemd of heeft iemand hier nog meer ideeën of tips voor? :think: :?: :arrow: :idea: Alvast bedankt!

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Moerloosheid bepalen aan de hand van gedrag?

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 18 jun 2023, 11:30

Hoe lang geleden heb je de broedaflegger gemaakt? Is daar wel een jonge moer uitgelopen (doppen gebroken?). Als je met "darrenbroedige werksters" eierleggende werksters bedoeld, dan kun je dat o.a. zien door meerdere eitjes in één cel.
Maar (afhankelijk van de tijd die is verstreken tussen nu en het maken van de broedaflegger) kan het ook zijn dat de jonge moer nog aan de leg moet komen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Moerloosheid bepalen aan de hand van gedrag?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 18 jun 2023, 12:29

Bij zijn schreef:
zo 18 jun 2023, 08:16
Ik heb een paar volkjes die ik gemaakt heb via een verzamelbroedaflegger, waarvan (denk ik) de werksters Darenbroedig zijn geworden kan de moer daar ook niet in vinden. : Alvast bedankt!
Heel vaak kom je weer tegen in zo,n situatie van ; Ik heb het moertje niet gezien .
De grootste fout welke gemaakt wordt is naar een ( niet of net bevruchte ) koningin gaan zoeken . je kan zo maar de koningin opjagen zodat zij deze in gaan ballen . Zelf hang ik altijd een raam brias in een volk waar ik twijfels over de koningin heb ,,en na drie dagen weet je het .

Het onrustig zijn en veel of zelfs horen sterselen is inderdaad een voorbode van moerloos zijn .

Hiebij nog een plaatje waar ik gisteren een vraag over heb gekregen ; Leggende werkbijen .
PHOTO-2023-06-16-13-26-48.jpg
PHOTO-2023-06-16-13-26-48.jpg

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Moerloosheid bepalen aan de hand van gedrag?

Bericht door Hans van der Post. » zo 18 jun 2023, 22:58

Goede foto; leggende werkbijen!
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten