Behoud van de zwarte bij!

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:
Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door Freek » ma 14 jul 2008, 07:53

Hoi Jelte

Je schrijft, ik zou zulke vitale bijen koesteren!
Had ik ook al wat aan gedacht en deed ik ook, maar het steken werd ik meer dan zat.
Enfin misschien kan ik het eruit selecteren.
Idee voor overstap naar een ander ras was/is ook al een meerjarenplan om als het niet beviel terug te kunnen naar mijn eigen bastaarden.

Groetende ,

Freek

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door willem » ma 14 jul 2008, 10:44

Freek schreef:... maar na lezen van de landras.pdf ik vraag mij een beetje af wat een volk dat niet groot wordt en half juli al ophoud met broeden ...
Is het juist dat ze zo vroeg stoppen met broeden? Jager meldt dat ze langer broeden

Hallo Freek
De Landras pdf is gebaseerd op een artikel van Jurgen van de Boterenmet.
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=155
Dat is een Vlaming, we spreken wel dezelfde taal maar soms hebben woorden een andere betekenis. Met broedstop bedoeldt hij dat het volk zijn maximum heeft bereikt en weer gaat minderen. Voor de carnica ligt die "broedstop" in half juni(Zwitsers onderzoek).
De zwarte gaat dus langer door, maar komt ook later op gang, behalve in Noorwegen en omgeving, daar zijn ze sneller dan de Carnica. Aan de Middellandsezee hebben ze twee van die "broedstoppen". Er is dus veel variatie binnen het ras.
!Piet Jager heeft dus gelijk.
Groeten, Willem

Chris
Berichten:29
Lid geworden op:za 25 aug 2007, 16:51
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door Chris » ma 14 jul 2008, 12:29

beste

Ik wou toch graag even reageren op dit alles.
Zoal sal wel duidelijk is zijn de zwarte bijen niet overal gelijk. Diegene die van Chimay komen en dit is nog het origineele ras van daar is niet helemaal hetzelfde al bv in Duitsland. In Chimay zitten zij in de bossen. In Duitsland zij het de bekene heidebijen. Die dus ook hun broednest later hebben.
Normaal komen al de zwarte bijen later op gang. In Noorwegen zal dit ook wel zo zijn maar dooe de lokaale omstandigheden zullen alle rassen daar wel later zijn.
Maar de Zwarte bijen maken dit zeker goed iets later op het jaar.
Doordat zij hun broed controleren ahv voedsel aanbod en weer liggen de verliezen stukken lager.

VB afgelopen week(iets langer) vlogen min Carnicas niet doordat het weer te koud, nat en veel te veel wind was. De Zwarte bijen die vliegen rustig door.

Zwarte bijen zijn voor mij nog maar nieuw maar zelf na enkele weken zie ik al duidelijke verschillen.

In chimay hadden de zwarte bijen op +-1.5 week hun hele honingzolder gevuld en verzegeld dit vond ik echt wel super, ik vond dat mijn carnicas hier goed bezig waren. Op 2 maand tijd +-8 ramen vol en verzegeld.

Dus er zijn toch verschillen.

Groetjes
chris

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door Freek » ma 14 jul 2008, 18:43

Hoi Willem,

Blijft dus interessant die zwarte bij.
De latere broedcurve past goed bij heidedracht.
Zou de zwarte bijen wel eens willen proberen!
Probleem met omschakelen is dat ik wel veel meer moet doen m.b.v. de koninginnenteelt, maar dit geldt voor elk ander ras.

Groetende,

Freek

A.Rodenburg
Berichten:61
Lid geworden op:ma 27 nov 2006, 13:22
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door A.Rodenburg » ma 14 jul 2008, 19:30

Hallo Freek;
Ik zou willen zeggen, kom morgen naar de bijenmarkt in Veenendaal
en laat je eens voorlichten over de zwarte bij!!
Groetjes
Arie

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door de vos roger » ma 14 jul 2008, 22:16

Vorige week zaterdag kreeg ik een bevriende bijenvereniging op bezoek.
Zij hadden die dag ook Chimay aangedaan waar de paringsstand van de zwarte bij gehuisvest is.
Naar verluidt is de koninginneteelt daar dit jaar dik tegengevallen.
Er wordt nu aan KI gedacht.
Zij hadden vorige winter met een zeer grote bijensterfte te maken op hun stand.
Je ziet,inlandse bijen of niet,de bijensterfte slaat toe bij alle rassen.

Afbeelding

roger

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 14 jul 2008, 22:48

Het zou mij wel fijn zijn dat iemand van Chimay eens kan reageren en iets kan vertellen over het teeltstation aangezien de naam Chimay vaak hier op het forum valt.
Ik zou daar een voorstander van zijn.

JP

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door de vos roger » ma 14 jul 2008, 22:51

J.P het is daar volledig Franstalig ,weinig kans dat iemand van ginder zal reageren.[:)]

roger

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door Freek » ma 14 jul 2008, 23:10

Hallo allemaal,

Arie, ik moet helaas morgen werken...
Enfin de zwarte bij heeft mijn belangstelling maar zij zal ook wel even op mij wachten hoop ik.
Wat betreft de KI vindt ik de filmpjes van Kroese mooi om naar te kijken!
http://home.hetnet.nl/~kroese/KI%20pagina.html
Misschien lijkt KI door die filmpjes makkelijker uit te voeren dan het is!
Het grootste probleem bij het houden van zwarte bijen lijkt mij het goed uitvoeren van de koninginnenteelt.

Groetende,

Freek

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door Freek » di 15 jul 2008, 18:16

Hallo allemaal,

Toch die bijenmarkt weten te bezoeken...
Het ligt vrij dicht bij mijn werk (had ik me even niet gerealiseerd) en d.m.v. 2 vrije uren even kunnen kijken.
Jaren niet op de bijenmarkt in Veenendaal geweest.
Toen ik met bijen begon bezocht ik de markt regelmatig vanuit Friesland mee rijdend met andere imkers (1984)
1988 o.i.d. moet laatste keer geweest zijn.
In die jaren werden daar denk ik zo'n 150 bijenvolken aangevoerd en waren daar gedurende de hele tijd dat de markt open was wel bijen te koop.
Verbaasd was ik, toen ik er nou om 11:00 uur maar 2 kastjes bijen staan!
De aanvoer moet 56 kasten geweest zijn, maar door de wintersterfte hebben de meesten daarvan naar het schijnt, bij de auto al van eigenaar verwisseld.
Verder is de markt naar mijn indruk niet zo heel veel veranderd, behalve dan dat er in de jaren '80 wel veel meer aanvoer van oude raat en ook wat meer handel in gebruikte bijenspullen was.
Ik heb de stand over de zwarte bij bezocht en met Cor van Vliegen gesproken over deze bij. Cor zette duidelijk uiteen dat de raszuivere zwarte bij zachtaardig is, en dat kruisingen van deze bij met bijv carnica's niet zachtaardig zijn. Een en ander was interresant. Men wil proberen ook bij Renswoude een klein land bevruchtingstation met vadervolken op te zetten. Dit om de reis naar Losser vanuit Veenendaal e.o. overbodig te maken.
Verder nog wat met mensen van de immenhof gesproken, over de mogelijkheden met mijn bijen (zwarte bijen/carnica's proberen?) zij houden Carnica's en leveren spaarkasten. (De mijne zijn bijna verrot, dus is iets anders nodig, zelf bouw of kant en klaar aanschaf).

Groetende,

Freek

Er

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten