Behoud van de zwarte bij!

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door jaap » vr 13 mar 2009, 11:23

Er zijn nog zwarte bijen te koop in frankrijk en in belgie.even googelen en je vind enkele standen. Laat de zwarte bij op texel maar met rust dat is beter voor de bij en de imkers.Spreek woordt gehoord van iemand, BIJ HOED U VOOR DE IMKER>

jager

NiCoAT
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 22 feb 2009, 09:47
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door NiCoAT » vr 13 mar 2009, 11:44

jaap schreef:
Laat de zwarte bij op texel maar met rust dat is beter voor de bij en de imkers.>

jager


Jaap,
ik ben nog beginner dus kan (nog) domme vragen stellen.
Zou je je opmerking over de texelaar met rust laten uit kunnen leggen?
Is het bijvoorbeeld slecht om een texels volkje van een texelse imker te kopen en die vervolgens in Rotterdam te huisvesten?
Groet, Nico

NiCoAT
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 22 feb 2009, 09:47
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door NiCoAT » vr 13 mar 2009, 12:00

wilde schreef:
Nico, het is wel een aardige gedachte om met die bij te willen beginnen, maar helaas bestaat die niet meer. Ik zou die bij ook wel willen hebben. Ook de Texelse populatie kan nauwelijks dienen om deze nog voort te brengen. In de recente (2008) metingen van Romée van der Zee is slechts bij 2 imkers ongeveer een nul-waarde vastgesteld bij de discoïdale verschuiving. Voor de zwarte bij is dat het uiterste minimum. De rest van de metingen liet een postieve verschuiving zien. Voor een rasechte zwarte bij moet dat een negatieve verschuiving zijn.

De Texelse bij is vermoedelijk nog wel van een bijzonder ecotype, want die bij blijkt gemiddeld over de laatste 12 jaar nauwelijks veranderd te zijn en dus homogeen te zijn. Dit type is dan ook zeker beschermingswaardig. De zwarte bij is er helaas niet meer in de oorspronkelijke vorm. Jammer, maar je kunt die bij in Nederland dus nergens verkrijgen. In het buitenland zal het niet veel anders zijn vrees ik.

Groet, Albert

Bedankt voor je antwoord Albert,
ik heb nog wel een puntje.
Ik hoor/lees uit verschillende bronnen dat soorten als carnica, buckfast enz niet zo bestand zijn tegen onze noordwest-Europese omstandigheden. Dat ze te vroeg gaan vliegen en te vroeg inwinteren, niet tegen regen kunnen en nog veel meer en dat de bruine/zwarte bijen daar veel beter mee omgaan. Als dat zo is dan zou het wel eens verstandig kunnen zijn om met dat bruin/zwarte ras meer kasten te gaan vullen?
Misschien is het voor de bijen zelf ook wel beter?

En nog een opmerking: is dat bruine/zwarte ras ook aggressiever? En waarom is dat een nadeel? Voor de imker? Omdat deze dan weer handschoenen en andere bescherming moet dragen?
Groet, Nico

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door willem » vr 13 mar 2009, 12:22

wilde schreef:.... Ik zou die bij ook wel willen hebben.

Hallo Albert
Leuk dat je ook belangstelling hebt voor de "Zwarte".
Hoeveel moeren wil je en wil je er ook wat voor doen ?

NiCoAT schreef:Is het bijvoorbeeld slecht om een texels volkje van een texelse imker te kopen en die vervolgens in Rotterdam te huisvesten?

Hallo Nico
Die Texelaars kun je best in Rotterdam neerzetten,maar het zijn hybriden en van de ongecontroleerde nateelt is het resultaat altijd een verrassing, positief of negatief.
Groeten, Willem

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door wilde » vr 13 mar 2009, 15:11

Dag Willem,
Ik zou die bij wel willen hebben, maar er niet veel aan doen. Dat is een dilemma, want de hybridisering gaat vrij snel. Ik heb jarenlang met Buckfastbijen gewerkt, totdat die enkele jaren geleden minder goed uitwinterden. Toen ben ik radicaal gestopt. Heb zwermen van overal opgezet en heb nu bastaardbijen die het goed doen. Ik wil er echter tevens heel weinig aan doen. Mijn bedrijfsmethode is een vrije zwermmethode. Ik kijk de volken alleen in het voorjaar na, wissel slechte ramen en verenig volken. Ik heb 15 kastvolken ingewinterd en ze leven allemaal. Die ga ik binnenkort verenigen tot 7 volken. Dan heb ik weer genoeg ruimte voor zwermen en tevens goede volken voor de voorjaarsdracht. Ik kijk een volk dat een zwerm gaf alleen na als ik na 8 tot 12 dagen kwakers hoor. Die laat ik dan allemaal inlopen. Zwermen zet ik apart op met kunstraat en zo heb ik veel raatvernieuweing. Als ik geen kwakers hoor laat ik ze met rust. Dat kan bij vergissing natuurlijk nog wel eens een nazwerm geven, maar dat vind ik niet erg. Het bevalt mij en de bijen goed. Ze zijn veel rustiger op het erf, zelfs rustiger dan eerder de Buckfast F1-volken.
Ik heb vroeger veel met de volken gereisd. Dat doe ik ook niet meer. Ze staan het hele jaar in mijn tuin. Ik slinger nu maar 1 keer honing, 2e helft juli. Dat is wel veel minder dan vroeger, maar ook dat vind ik niet erg. Het is ook veel minder werk. De rest mogen ze houden en liefst zo veel mogelijk, want op honing inwinteren is beter voor de volken dan op suiker. Zo ben ik dus radicaal veranderd. Ik doe geen koninginnenteelt meer, importeer geen rasmoeren meer, enz.

Mijn uitspraak dat ik die zwarte bij wel zou willen hebben, is niet bedoeld om er aan te schaffen, maar om die in mijn buurt te hebben, zodat alles zwart zou zijn. Dat is een utopie. Wat jij kan leveren weet ik niet, maar ik heb mijn twijfels over de raszuiverheid. Door hybridisering is die bij in geheel West-Europa verdwenen. Je zou die misschien terug kunnen kruisen tot de vleugelindex voldoet aan de eisen en het beestje ook zwart blijft, maar dat is een heel gedoe. Dan ben je jaren verder en moet je aan de gang blijven. Dat geklooi met koninginnenteelt ben ik beu. Ik dring ze dus geen moer meer op op. Die kiezen mijn volken zelf.

Nico: Buckfast F1 bijen kunnen heel agressief zijn. Dat geldt ook voor Carnica's. Het ras maakt denk ik niet zo veel uit. Binnen alle rassen zijn er rustige en agressieve bijen. Die laatste moet je gewoon opruimen en de wat rustiger volken aanhouden.

Groet, Albert de Wilde

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door willem » vr 13 mar 2009, 15:29

Hallo Albert
Ik snap 't.
Groeten, Willen

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door A.A. Staals » vr 13 mar 2009, 17:37

Nico
Als beginner en eenling met een klein aantal volken heeft het geen nut om met iets anders te beginnen dan wat in je omgeving voor komt (of makkelijk verkrijgbaar is). Bovendien hoe ken je de waarde van het start materiaal? Hoe hou je het instand? Carnica doet het in Nederland heel goed en is makkelijk te krijgen. Over Buckfast doe ik geen uitspraak. Weet alleen dat beide zachtaardig moeten zijn, anders is er iets niet goed.

ad staals

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 13 mar 2009, 20:56

Albert de Wilde schreef: Buckfast F1 bijen kunnen heel agressief zijn. Dat geldt ook voor Carnica's.
Albert, bij Carnica's geldt dit pas vanaf de F2's.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door wilde » vr 13 mar 2009, 23:27

Dag Els, in mijn begintijd als imker heb ik ook eens een (Schier) Carnica F1 gehad die niet te hanteren was. Veel agressie zelfs op enkele tientallen meters afstand van de kast, waarbij ik ze zoveel mogelijk met rust liet. Mijn kinderen konden toen niet in de tuin spelen. Die Carnica's heb ik toen maar snel weer opgeruimd. De meeste Carnica F1 volken zijn inderdaad redelijk zachtaardig. Voor Buckfast F1 geldt dat minder, zeker als je ze dikwijls naziet en als ze in het open veld staan.
Grtn, Albert

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door willem » vr 20 mar 2009, 12:52

Voor alle scepticie onder de bijenhouders/imkers:
Door Johannes is onder het kopje CINEMATHEEK het volgende adres geplaatst :
http://www.youtube.com/watch?v=KPxDRVjuRBY
aanbevolen.

Willem

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten