Behoud van de zwarte bij!

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door labrador » wo 02 apr 2008, 09:30

Tieme schreef:Beste allemaal,

Het is interessant steeds weer te lezen dat de bijen nu ziektegevoeliger zijn dan vroeger. Waar is dit op gebaseerd?

Door de wereldwijde handel met bijen zijn er nu meer ziekten. Dat is natuurlijk niet hetzelfde.

Dag Tieme,

Jouw stelling is waar. Maar door de wereldwijde handel met 'kunstmatig gekweekte' koninginnen is de natuurlijke weerstand sterk verminderd. Dit is ook een stelling.

- De vroegere paling uit het ijsselmeer is er bijna niet meer, alleen nog gekweekte paling en die is minder van smaak.
- De vroegere varkens hadden dikke lagen spek [:p]. Deze zijn er momenteel niet meer. Ondanks dat je ze veel voert, de spek is minder

Selectiecriteria's zijn te eenzijdig.

Eigenlijk is het de omgekeerde wereld: Men selecteert eerst op de zachtaardigste volkjes, kijkt dan naar de honingopbrengst, en als laatste naar de ziektegevoeligheid. Als je het nu eens omdraaid: eerst kijken hoe een stamvolk de winter doorkomt, hoe deze 'omgaat' met varroadruk, en pas dan daarvan verder teelt, waarbij de manier van telen sterk natuurlijk gericht is: jonge moeren aanhouden die door de bijen min of meer 'gekozen' zijn als troonopvolger. Dit hoeft niet perse middels zwermen, maar kan natuurlijk ook prima d.m.v. een kunstzwerm, maar dan moet de mens niet bepalen wat de mooiste, beste, dikste of best gekleurde moer is, maar laat de bijen zelf bepalen wie de opvolger wordt!
Maar... hiermee begeef ik mij wellicht op glad ijs omdat velen hier anders naar kijken.

Jaap

A.Rodenburg
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 27 nov 2006, 13:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door A.Rodenburg » wo 02 apr 2008, 09:52

Dag Jaap;
Volgens de deskundigen is de zwarte bij ook de meest geschikte
bij voor de korfteelt!Als ik het goed bekijk is er toch een zekere
aarzeling om weer terug te keren naar de zarte bij! Aan de andere
kant denk ik dat er toch meer animo voor is dan wij denken!Wat is er
mis met een bij die veel propolis haalt[?] Is dit niet voor de hygieene in een volk? Is het niet een beetje kortzichtig c.q
gemakzuchtig van de huidige imkers?
Met vr. gr.
Arie
p.s. denk eens aan 400 korven met zwarte bijen :)

Chris
Berichten: 29
Lid geworden op: za 25 aug 2007, 16:51
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door Chris » wo 02 apr 2008, 16:59

iedereen

ik ben van plan om dit jaar over te schakele naar zwarte bijen. Waarom doe ik dit? Voor mij is dit vrij simpel . Het is het ras dat hier van nature voorkomt en is dus het beste aan onze omgeving aangepast. Zij komen in het voorjaar vrij laat op gang maar is dat niet vrij logisch? Als het zo doorgaat vliegen onze bijen steeds vroeger op het jaar uit maar zolang er niets in bloie staat komt dat neit goed. Oplossing nog meer wintervoer geven of in het voorjaar extra bijvoederen? Dit lijkt mij niet echt super.
Als zoals vorig jaar de veel regen valt zodat de bijen niet kunnen vliegen is dit voor de meeste rassen een probleem. Zwarte bijen kunnen dit maklijker opvangen door te stoppen met eileg.

Zuivere zwarte bijen zijn doorgaan zeer rustig. Het blijkt een fabel te zijn dat bij het minste als zij met een ander ras kruist ze zeer agressief worden.
Probleem is wel dat als je ze thuis hebt staan en je koningingen kweekt je niet weet wat eruit komt maar dit is toch altijd zo?

Normaal zouden Zwarte bijen ook ziekte resistente r moeten zijn aangezien zij een vrij grote poetsdrang heeft.

Ik wil het dit jaar eens gaan uitproberen.

Ideenen of opmerkingen graag

chris

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door Albert Stoter » wo 02 apr 2008, 17:41

A.Rodenburg schreef:Ik krijg zojuist een folder onder ogen van "De Twentsche Imkersclub
"'tLandras".Zij hebben een bevruchtingsstation op de Sprengenberg,
nabij Haarle.Het Secretariaat zit in Losser.

willem schreef:In het noord oosten van ons land is een groep(je) actief, ik dacht onder aanvoering van een meneer Asbreuk uit Losser.

Inmiddels heb ik Arie Rodenburg een scan van de folder gevraagd, daar een pdf van gemaakt, en aan dhr. Asbreuk uit Losser om toestemming voor publicatie op dit forum gevraagd. Dat mocht (graag zelfs). Het valt nu te downloaden op http://www.bijenhouden.nl/beeld/a/astot ... andras.pdf
Dhr. Asbreuk vertelde me dat het initiatief nog steeds gaande is. Het bevruchtingsstation is inmiddels niet meer op de Sprengenberg, maar in Manderveen bij "de Cirkels van Jannink". Er is nog steeds sprake van imkers uit het gehele land die daar laten bevruchten. Vorige jaar hebben ze nog een aantal metingen aan de bijen uitgevoerd om het "zwartheidsgehalte" te controleren. Dat was volgens dhr. Asbreuk nog steeds op zwart niveau.

testudo
Berichten: 48
Lid geworden op: do 14 jun 2007, 18:43
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door testudo » wo 02 apr 2008, 17:46

Waarom zou je bij koninginnen kweek niet weten wat eruit komt?
Als je koningin raszuiver is en die komt van een bevruchtingsstand, of werd kunstmatig bevrucht , ben je toch vrij zeker van de raszuiverheid van de nakomelingen. Of zie ik het verkeerd?

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door Albert Stoter » wo 02 apr 2008, 18:22

testudo schreef:Waarom zou je bij koninginnen kweek niet weten wat eruit komt?
Als je koningin raszuiver is en die komt van een bevruchtingsstand, of werd kunstmatig bevrucht , ben je toch vrij zeker van de raszuiverheid van de nakomelingen. Of zie ik het verkeerd?

Testudo, ik ben onvolledig geweest. De bevruchtingsstand in Wanderveen is volgens dhr. Asbreuk behoorlijk geisoleerd, maar het zou beter kunnen. Vandaar die behoefte om te checken of er inmiddels sprake was van "vervuiling".

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door willem » wo 02 apr 2008, 20:15

A.Rodenburg schreef: denk eens aan 400 korven met zwarte bijen :)

Denk eens aan een moderne bio-boer, met een potstal en kippen in de huiskamer [^]
Groeten, Willem

Stelling:
"Het houden van bijenvolken in korven moet worden verboden."

A.Rodenburg
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 27 nov 2006, 13:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door A.Rodenburg » wo 02 apr 2008, 21:33

Beste Willem;
Het is toch wel frapant dat jij nu net mijn gedachte kan lezen!
Inderdaad zie ik daar wel wat in.Wat jij verder bedoel" met korven
met bijen houden zou verboden moeten worden" dat wijkt een klein
beetje van het onderwerp af.
Met vr. gr.
Arie

labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door labrador » wo 02 apr 2008, 23:21

willem schreef:Stelling:
"Het houden van bijenvolken in korven moet worden verboden."

Zo'n stellig vraagt natuurlijk wel om een onderbouwing!

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door LWPisa » do 03 apr 2008, 00:17

Het is op een aantal plekken/landen verboden om bijen in vaste bouw te houden ivm met ziekten die minder snel worden ontdekt. Althams volgens Crane in Bees and Beekeeping.

L

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten