VCI congres

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ter Apel Nederland
Contacteer:

VCI congres

Bericht door Jan Kruit » ma 08 sep 2008, 09:31

Uitnodiging voor het Congres VCI te Wageningen op 11 oktober 2008.
 
Plaats:  Bijenhuis Wageningen
Ontvangst van 10:00 – 10:30 uur
Opening door dagvoorzitter:
·         Harry Toben.
Romée van der Zee :
·         Bijensterfte in Nederland
Jan Kruit
Demo Guido Eich (demo van de PPT indien deze klaar is)
AVB in Buinerveen (PPT met ervaringen van BGC-er met Amerikaansvuilbroed uitbraak.
 Lunch
Zelf lunch pakket meenemen.
Koffie en Thee is daar te verkrijgen.
Cees Haans :
Kunstmatige Inseminate
Cees stelt zich even kort voor. 
Het imkeren is mij al met de paplepel ingegoten. Mijn vader heeft ruim 70 jaar bijen gehad. Zelf ben ik pas vanaf 1980 bijen gaan houden. Eerst met de standaard Nederlandse bijen van mijn vader. Rond 1988 ben ik begonnen met de Buckfastbij. Sinds 1991 pas ik kunstmatige inseminatie toe. In die tijd werd er namelijk een cursus gegeven in Ede.
Datzelfde jaar heb ik al enkele moeren geïnsemineerd met de geleende apparatuur van de Ambrosius Hoeve. In de winter van 1991 heb ik het  apparaat na laten maken waardoor ik over een eigen KI apparaat beschik. Vanaf die tijd worden er jaarlijks  30 á 40 moeren geïnsemineerd. In 1995 hebben we met nog enkele Buckfast imkers een teeltgroep (TGZ) opgezet voor Zuid Nederland. Het uitgangsmateriaal werd betrokken van Paul Jungels. Sinds 2000 heb ik een eigen teeltgroep TG2000. Met behulp van de KI en uitwisseling van materiaal onderling worden eigen creaties Buckfast bijen geteeld. Uiteraard zal de presentatie alleen over de KI gaan. Het maakt geen verschil of men deze toepast bij Carnica’s of Buckfast.
Rein Kakes :
De oprichting van een koninginnenteelt kring binnen de VCI
Erkenning koninginnentelers
De heer F.K. Tiesler raad ons aan om een teeltkring op te richten. De leden kunnen dan ook een telernummer krijgen en hun koninginnen worden binnen de groep getest.
 Afsluiting
Dit congres is toegankelijk voor leden en niet leden.
Entree leden gratis, Niet leden betalen 5,-- euro (gratis als ze aan de zaal lid worden)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten