raskenmerken

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

raskenmerken

Bericht door Oude Essink » wo 22 okt 2008, 10:08

In Frankrijk kwam ik deze bij tegen, vliegend met meedere gezusters op de Rozemarijn.
Welke raskenmerken heeft zij; m.a.w. bij welk ras moeten wij haar onderbrengen?
.
Afbeelding
.
Afbeelding

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: raskenmerken

Bericht door LWPisa » wo 22 okt 2008, 10:48

Hennie, in de Provence heb ik vrij veel "zwarte" bijen gezien en toen ik met de plaatselijke imkers sprak zeiden die dat er wel geexperimenteerd is met allerlei rassen maar dat "le noir" de enige is die het uithoudt met harde wind. Het zou dus wel ns een zwarte kunnen zijn. Ik heb zelf alleen niks gesampled om na te meten (geloof ik).

L

oase
Berichten: 10
Lid geworden op: di 13 feb 2007, 10:33
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: raskenmerken

Bericht door oase » wo 22 okt 2008, 19:52

Hennie, dit is zeker geen zwarte-bij het lijkt meer op de carnica-bij gezien het achterlijf deze is spits in plaats van stomp zoals dat moet zijn bij de zwarte-bij,ook het grijs duid meer naar carnica of eventueel een carnica kruising.

oase

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: raskenmerken

Bericht door Oude Essink » zo 26 okt 2008, 11:03

Afbeelding
.
Afbeelding

Bovenste foto laat de Zwarte bij zien, zoals ook Rüttner haar weergeeft. Uit Zuid Frankrijk maar ook b.v. uit Ierland ken ik bijen die inderdaad geheel zwart zijn. "Onze" zwarte bij had een bruin behaard uiterlijk; datzelfde zie ik ook bij de bij op een perebloesem en op mijn oorspronkelijke foto van dit artikel. ik ben het dus met LW eens. Het spitse achterlijf van Oase zal een inkruising zijn, want raszuiver is die Zwarte bij natuurlijk niet. Het grijs op de Carnica is zo puur grijs, dat m.i. verwarring niet kan ontstaan.
Foto's uit mijn artikeltje over de zwarte bij in:
http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=1500

met groet,

Afbeelding

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: raskenmerken

Bericht door martin b » zo 26 okt 2008, 17:59

Gisteren (zaterdag) viel me op dat er zoveel zwart aan de bijen zat. Even gekeken door plexiglas dekplank moest lang zoeken om bijen met een streepje oranje te vinden, en dat waren er maar enkelen. Meestal zijn er dat toch meer, maar een imker met carnica's bij mij in de buurt heeft dit jaar de bijen ergens anders staan. Misschien dat zwart overheerst en bij geen nieuwe inbreng van carnica het zwart terug komt. Hoewel dat natuurlijk nooit meer 100% kan worden. Ben benieuwd wat volgend jaar zal brengen.

martin

Bieboerke
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie: Hansbeke
Contacteer:

Re: raskenmerken

Bericht door Bieboerke » zo 26 okt 2008, 18:08

martin b schreef:
Gisteren (zaterdag) viel me op dat er zoveel zwart aan de bijen zat. Even gekeken door plexiglas dekplank moest lang zoeken om bijen met een streepje oranje te vinden,
martin



Een streepje oranje kan nooit de invloed zijn van Carnica bijen.
Marco

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: raskenmerken

Bericht door LWPisa » ma 27 okt 2008, 11:59

Nah...ik heb wel eens "experimentele" carnica moeren gezien met verdacht veel oranje...

L

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: raskenmerken

Bericht door martin b » ma 27 okt 2008, 20:04

Van welke soort bij het ook is die mij bijen het oranje streepje bezorgen, het is in ieder geval een in port bij, ooit. Of misschien nog niet zo lang geleden, het schijn dat er nog steeds koningen met de post verstuurd worden van overal naar overal. Daar krijgen we ongevraagd wat van mee, door de darren.
In een land als Frankeijk die groot en soms verlaten lijk heb je hele streken waar dat niet gebeurd of zelden. En daarom kan hennie daar nog zulke mooie zwarte bijen fotografeeren[:)].

martin

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten