Voeding systeem Einwabes?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Voeding systeem Einwabes?

Bericht door Els Kleijnendorst » do 05 feb 2009, 11:16

Ik overweeg juist al een paar jaar een moerroostertje voor het voergedeelte van mijn EWB's te plaatsen omdat van de 8 er altijd wel 1 of 2 moeren in het voergedeelte gaan en de bijen dan daar hun raat gaan bouwen. Deze volkjes zakken nadien nimmer meer naar beneden.

Honingsuikerdeeg verpak ik in vershoudfolie (gladpack) en geef er na plaatsing aan de bovenzijde een grote snee in. Op deze manier droogt het niet uit.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Voeding systeem Einwabes?

Bericht door A.A. Staals » do 05 feb 2009, 13:43

Tieme schreef: Veel mensen doen nogal moeite en plaatsen een rooster voor het voer. Dit om te voorkomen dat de koningin eventueel verkleeft in het voer.


Ik heb er ook roostertjes in.

ad staals

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Voeding systeem Einwabes?

Bericht door Ed Pieterse » vr 06 feb 2009, 11:59

Het is beter als er een moerroostertje in die kastjes zit, zodat de moer niet verkleefd kan raken in de Apifonda. Als ze in het voerbakje komt, blijft ze daar vaak en denk je dat ze verdwenen is. Eens gehad dat bij leegkloppen van zo'n kastje de moer ineens tevoorschijn kwam.

Ik gebruik al meer dan 15 jaar die kleine Erlangen Klein kastjes en er gaat ongeveer 300 gram voer in het voerbakje. En 80 cc jonge werkster bijen. Nooit darren in zo'n kastje doen, die komen er een bevruchtingsstation wel in, maar dat zijn dan de juiste soort.

De grotere EWK's uit Duitsland hebben de voorkeur als je niet veel koninginnen teelt, want dan heb je in totaal minder jonge bijen nodig. Er gaat dacht ik ongeveer 600 gram Apifonda in en 240 cc bijen.

Als je echter een paar honderd koninginnen per jaar teelt zijn de kleine kastjes beter, dat kost minder jonge bijen.
Maar de hoeveelheid is kritisch, want bij warm weer kunnen ze warmlopen en bij koud weer komt de koningin minder gauw aan de leg als er bv te weinig jonge bijen over zijn (dus als er oude bijen bij zaten bij het vullen).

Hoe groter het volk, hoe beter de jonge koningin verzorgd wordt is een stelregel.

Ed Pieterse

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Voeding systeem Einwabes?

Bericht door Tieme » vr 06 feb 2009, 12:26

Ad,

Kan ik nu concluderen dat de koningin niet bij het voer hoeft te komen?
Als jij een rooster in je EWK hebt kan de koningin alleen bij de prop die in het begin onderop ligt. Of is dat wat je bedoelt als je zegt dat de koningin bij het voer moet kunnen komen?

groet,

Tieme

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Voeding systeem Einwabes?

Bericht door A.A. Staals » vr 06 feb 2009, 16:24

Tieme
Bij mij kan de koningin niet in het voerbakje komen, ze kan alleen bij het voer onderin.

ad staals

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Voeding systeem Einwabes?

Bericht door willem » zo 15 feb 2009, 16:55

Lennert
Kijk eens op deze link http://www.besamungsgeraet.de/__dt/_pdf ... kaefig.pdf
Groeten, Willem

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Voeding systeem Einwabes?

Bericht door LWPisa » zo 15 feb 2009, 18:11

Merci. De besamungskaefig heeft ongeveer de dimensies die ik in me hoofd had, alleen is ze veel lomper en ingewikkelder. Ik zie meer een soort einwabe gemaakt van een wegwerpweefselkweekfles voor me, de cassetes zijn met een beetje geluk/slimheid zo simpel te maken dat ze na gebruik weggeworpen kunnen worden.

L

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten