Meijerkastje te krijg

Zoek je iets of heb je iets aan te bieden? In deze rubriek kun je dan terecht. Alleen bijengerelateerde artikelen zijn toegestaan. Commerciële advertenties zijn niet toegestaan. De rubriek is voor particuliere imkers bedoeld, die iets op te ruimen hebben. Deze rubriek wordt automatisch opgeschoond. Berichten worden na een maand automatisch verwijderd.
Bart de Coo
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard, buckfast
Contacteer:

Meijerkastje te krijg

Berichtdoor Bart de Coo » di 22 okt 2019, 13:05

14E8775F-2D8A-43E9-9DDA-F884A9F75B2D.jpeg
14E8775F-2D8A-43E9-9DDA-F884A9F75B2D.jpeg (36.27 KiB) 316 keer bekeken
56FCDD1E-4610-47BA-8D78-8DCA03561DFA.jpeg
56FCDD1E-4610-47BA-8D78-8DCA03561DFA.jpeg (37.17 KiB) 316 keer bekeken
Op imkerpedia beschrijft Albert Stoter deze kast als volgt: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... eijer_Kast

Ik heb zijn bronnen niet gecontroleerd, maar ik heb zelf zo mijn bronnen, namelijk Wim Wienholts uit Zevenaar.

Meneer Meijer kwam uit Zevenaar, bij Arnhem, en daar stond een sigarettenfabriek, die nog steeds bekendheid geniet, omdat een van de eigenaren er een fameuze, museumwaardige kunstcollectie op nahield. Vergeef me de details.

De tabak werd aangeleverd in kistjes, waar de dubbeltjesdraaiende werknemers leuke dingen mee deden, bijenkasten maken bijvoorbeeld.

Het kastje is best ingenieus, maar volslagen achterhaald. Onderin staan acht broedkamerramen die overeind gehouden worden met ijzerdraad. Als de hei gaat bloeien komt de honingbak erop. De honingkamerraampjes staan echter in warme bouw en de onderkant van deze raampjes zijn zo gezaagd, dat ze als het ware als moerrooster dienen.

Er schijnt hier in Dieren tot diep in de jaren 70 mee gewerkt te zijn. Verschillende leden hier herinneren zich de kastjes uitstekend.

De kast is niet compleet, maar in behoorlijke staat. Leuk ter decoratie.

Mail naar bartdecoo apenstaartje bartdecoo punt nl.

Groet,

Bart

Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Meijerkastje te krijg

Berichtdoor Eddy Geurtsen » di 22 okt 2019, 17:04

In ons oude notulenboek komt de naam van Meijer voor. Hier volgt een stukje tekst, 10 december 1953:
Daar er deze avond geen bestuursverkiezing was, kon dit punt vervallen. Hierna heette de voorzitter de heer Meijer welkom, die zich deze avond voor ons beschikbaar had gesteld om een lezing te houden. De lezing werd met aandacht gevolgd en verschillende onderwerpen werden samen besproken. Hierna aan het einde gekomen van de agenda dankte de voorzitter de heer Meijer voor zijn leerzame lezing en de leden voor hun opkomst en sloot de vergadering.
Groeten, uit Hengelo G.

Bart de Coo
Contacteer:

Berichtdoor Bart de Coo » di 22 okt 2019, 21:05

Heb je dit soort kennis in je parate geheugen zitten? Intimiderend! :!: Het gaat ongetwijfeld om dezelfde Meijer.

Merk dat driehoekje op met de drie vlieggaten. Ook op de bouwtekeningen op Imkerpedia zie je dat. Zo werd je kennelijk geacht zo’n kastje te maken.

Groet,

Bart

Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Berichtdoor Eddy Geurtsen » di 22 okt 2019, 21:30

Nee Bart, geen parate kennis, maar een gedigitaliseerd notulenboek vanaf 1921 (oprichtingsjaar van "De Vooruitgang" Hengelo Gelderland). Meijer (zijn naam werd ook vaak geschreven als "Mijer") kwam vanaf 1954 bijna elke vergadering van onze vereniging opluisteren met lezingen over allerlei onderwerpen. In 1957 liet hij bijvoorbeeld zien hoe je met "2 electrische draadjes" een vel kunstraat kon insmelten.
G.J.Meijer woonde in Babberich, was groot-imker en lid van het hoofdbestuur van de VBBN. Voor de Achterhoekse imkerij heeft hij een belangrijke rol gespeeld op het gebied van de moderne(re) imkerij, zoals de heer Beijl uit Dinxperlo dat deed na de Eerste Wereldoorlog.
Googelen op deze namen geeft veel aanvullende informatie.
Hartelijke groet, Eddy

gerard.b.w.vos
Contacteer:

Berichtdoor gerard.b.w.vos » wo 23 okt 2019, 13:30

Beste Bart,
Op, resp. in en voor het forum is afgesproken om met respect metelkander om te gaan.
100 imkers 200 honderd meningen.

Ver terug in de tijd heb ik een verzameling bijenbehuizingen samengesteld met gevonden bronnen uit veelal de oude "groentjes" en het doorspitten van andere bronnen.
Deze hebben jarenlang op mijn webstee gestaan. ( http://bitsandbees/behuizingen.htm )
Door omstandigheden kwam daar "de klad" in en toen Albert Stoter Imkerpedia opzette heb ik al deze info hieraan overgedragen.
De bron van de informatie komt dus van mij af - nogmaals- uit "de groentjes" en verder zoekenspitwerk,
en als jij daar dan nog meer informatie aan toe zou kunnen voegen wordt dat gewaardeerd als je die informatie zou delen met Albert om die link aldaar aan te vullen.
Je mag het mij dan kwalijk nemen dat ik daar de gevonden bronvermelding niet bij vermeld heb.
De bron van de tekeningen zal ik nog proberen te achterhalen.
Maar vermoedelijk ook uit "de Groentjes".

Bart, schenk dat kastje aan een museum of verzamelaar en deel de rest van je informatie met Albert voor aanvulling van Imkerpedia.

Eddy, ook dank voor je informatie, laat deze niet verloren gaan en deel deze met Albert.
Imkerpedia is een onderkende bron van informatie en bij menig imker/bijenhouder onderkend.
Deel je kennis en informatie zodat deze niet verloren gaat.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Bart de Coo
Contacteer:

Berichtdoor Bart de Coo » wo 23 okt 2019, 16:32

(Gerard,

Heb ik hierboven iets onaardigs gezegd? Je doet het voorkomen alsof ik respectloos ben geweest. Als dat zo is, dan heb je me verkeerd begrepen! Excuseer!)

Leuk idee om hem aan het museum te schenken. Ondertussen heb ik in de oude Groentjes een hele reeks artikelen gevonden van Meijer zelf over zijn eigen kast.

Als ik tijd en zin heb, zal ik er eens een stukkie over schrijven. Nog maar even niet weggooien dus.

Bart