Gezocht: huren van honingslinger incl. locatie

Zoek je iets of heb je iets aan te bieden? In deze rubriek kun je dan terecht. Alleen bijengerelateerde artikelen zijn toegestaan. Commerciële advertenties zijn niet toegestaan. De rubriek is voor particuliere imkers bedoeld, die iets op te ruimen hebben. Deze rubriek wordt automatisch opgeschoond. Berichten worden na een maand automatisch verwijderd.
MarcoA
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Gezocht: huren van honingslinger incl. locatie

Berichtdoor MarcoA » wo 28 aug 2019, 10:19

Hoi Allen!

Eind deze maand verwacht ik mijn eerste honing oogst en ik zou deze ramen willen slingeren. Als beginnend imker heb ik nog helemaal niets aangeschaft in deze categorie. De vereniging heeft een leen-slinger maar daarvoor moet ik nog wel investeren in vrij veel spullen naast de slinger, plus dat ik hiervoor een ruimte moet vinden om te kunnen slingeren.

Zijn er bedrijven / imkers waar ik (tegen vergoeding) gebruik kan maken van alle benodigdheden voor het slingeren van honing?

Oftewel, ik kom aan met alleen een lege emmer en volle honingramen en ga weer weg met een volle emmer en lege honingramen :)

Fish
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Gezocht: huren van honingslinger incl. locatie

Berichtdoor Fish » wo 28 aug 2019, 10:38

Raar, de vereniging heeft er niet meteen een zeef/ontzegelvork/lekbak bij te leen? Misschien is je locatie handig.

Lippe
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica P en F1

Berichtdoor Lippe » wo 28 aug 2019, 12:31

Beste Marco, wellicht denk je te moeilijk. Slingeren doe ik gewoon thuis in de keuken. Een vergiet erbij in een soeppan om de zegeltjeswas te laten uitlekken. Een lekbak is bij mij de bakplaat uit de oven.

Verdere investeringen:
Een zeef heb je vanaf € 12.95
Een ontzegelvork vanaf € 7.95
Emmertje vanaf € 2.85
Je kunt het zo duur maken als je wilt. Maar vanaf € 25 kun jij je honing al gaan slingeren.

Wat ik vanaf het begin wel had aangeschaft zijn aftapvaten. Dat maakt het vullen van de potjes zoveel makkelijker.

gijs.v
Contacteer:

Berichtdoor gijs.v » do 29 aug 2019, 06:56

Ik pers mijn honing met een kleine fruitpers. Nadeel is dat je dd raten kapot maakt en dus niet kan hergebruiken. Voordelen voor mij als kleine imker wegen ruimschoots op tegen dit nadeel.

Pers is klein en neemt beperkte ruimte in. De honing kan direct in de pot, eventueel via een zeef. Zo hoef ik onze keuken slechts een middagje bezet te houden. Daarna staan de potjes in de kast. De kosten voor een fruitpers zijn lager dan die van een slinger.

En ja, als ik ruimer zou wonen ging ik ook slingeren in een aparte ruimte die daarvoor ingericht zou zijn.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

MarcoA
Contacteer:

Berichtdoor MarcoA » do 29 aug 2019, 08:43

@Fish en Lippe, De vereniging blijkt wel veel spullen te hebben die ik erbij kan lenen. Dus ik denk dat ik hiervoor kies bij mijn eerste honingoogst. Op zich is het slingeren zelf niet het probleem, maar het wordt zo een zooitje. Vandaar dat het mij wel fijn leek om op een locatie te kunnen werken. Enerzijds voor het gemak, anderzijds voor eventuele ondersteuning en dat alle hulpmiddelen voorhanden zijn.

@Gijs, dat is ook een idee wat ik verder ga uitzoeken. Mijn ramen zijn allemaal natuurbouw dus persen is wel een goede optie.

Bert Schieving
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Berichtdoor Bert Schieving » do 29 aug 2019, 17:24

bij het honingmagazijn in epe kun je ook je honing slingeren. kijk maar op hun website.

Teake de Jong
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Contacteer:

Berichtdoor Teake de Jong » do 29 aug 2019, 17:42

Woon je in Maastricht, of Pieterburen? :think:
Wel handig als als je je lokatie opgeeft.
Teake
Ben van na de oorlog en wil dat graag zo houden...

Suus
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica en Buckfast
Contacteer:

Berichtdoor Suus » vr 30 aug 2019, 07:44

Honing slingeren hoeft geen zootje te zijn. Wij slingeren gewoon in onze keuken. Alles heeft zijn plek en als je dan secuur en volgens vaste methode/volgorde werkt heb je geen rotzooi. Hooguit een druppeltje honing op het aanrecht dat je meteen weg kunt vegen. Niet bang zijn voor de "rotzooi", je hebt in eigen hand of het rotzooi wordt of niet.

Lippe
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica P en F1

Berichtdoor Lippe » vr 30 aug 2019, 12:43

MarcoA schreef:
do 29 aug 2019, 08:43
... Op zich is het slingeren zelf niet het probleem, maar het wordt zo een zooitje.
Ik vind honing slingeren ook het minst leuke karwei, maar je ontkomt er niet aan. Het is noodzakelijk kwaad. Je wast wel 100x je handen op zo'n dag. Ik moet de vloer altijd 2x dweilen voordat alles er af is. Hij glimt wel prachtig :lol:
Maar dan dweil ik toch liever mijn eigen keuken dan dat ik een ruimte moet huren. Ik slinger altijd met meerdere imkers en vele handen maken dan licht werk.

MarcoA
Contacteer:

Berichtdoor MarcoA » ma 09 sep 2019, 12:34

Bert Schieving schreef:
do 29 aug 2019, 17:24
bij het honingmagazijn in epe kun je ook je honing slingeren. kijk maar op hun website.
Hi Bert,

Ik heb op de website gekeken, maar ik kan het niet vinden. Toevallig ga ik aankomende zaterdag op bezoek bij vrienden in Epe, dus ik heb zojuist mijn eega ingelicht dat we een tussenstopje zullen maken :handgestures-thumbup: !
Bedankt voor de tip!