Wat deed jij vandaag???

Hierin wordt een kopie van de berichtenreeks van Wat deed jij vandaag??? geplaatst. Er zouden hieruit nog wat berichten gefilterd worden om te bewaren.
pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag???

Bericht door pieter1 » wo 07 dec 2011, 18:11

Dank je Buzzer.

Ad, hij is niet te groot, ik heb de ruimte en ik bouw de stal liever wat groter dan te klein. Zolang de stal niet vol volken staat kan ik een deel tevens benutten als drooghok voor mijn kachelhout.
Deze hoogte is voor mij ook ideaal, ik wil nergens hoeven bukken en ik wil rechtopstaand in de kasten kunnen werken. Zo hoef ik niet voorover te buigen wanneer ik ramen of volle honingkamers verwijder/verplaats. Deze hoogte laat eveneens ruimte over om boven de hoofdvolken een aflegger te plaatsen.

Noord
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 18 nov 2011, 11:25
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag???

Bericht door Noord » zo 11 dec 2011, 21:39

mooie stal pieter1 laat je de achter kant zo open of maak je die nog dicht met bv riet matten
en buzzer erg mooie 6 ramers ziet er erg mooi uit

gr noord,

:violin:

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag???

Bericht door pieter1 » zo 11 dec 2011, 21:55

Noord schreef:mooie stal pieter1 laat je de achter kant zo open of maak je die nog dicht met bv riet matten
en buzzer erg mooie 6 ramers ziet er erg mooi uit

gr noord,

:violin:
Dank je Noord, ik laat de stal aan de achterkant eerst open. Ik kan met de auto en kar achter de stal langs rijden en dan op deze manier makkelijk de kasten laden en lossen zonder al teveel gesjouw.

Achter is trouwens de noordzijde, aan de voorzijde op ongeveer 4 meter vanaf de tegels komt een brede haag van hedera helix arborescens.
Aan de oost en westzijde is de stal eveneens afgeschermd tegen de wind door beplanting.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag???

Bericht door buzzer » di 20 dec 2011, 19:33

Vandaag ff de honingkamer onder de broedkamer weggehaald en de meisjes met oxaal bedruppeld. Hele volk zat lekker op een kluit rechtsboven in de kast. Er lagen een stuk of zes dooie bijen op het rooster onderin, dus geen reden voor paniek en lekker laten rusten.... :whistle:
Alle begin is (bij) zonder honing.

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag???

Bericht door pieter1 » wo 21 dec 2011, 08:14

Hoi Buzzer,

waarom heb je de honingkamer er nu onderweg gehaald? Ik laat hem altijd zitten met het idee dat het een buffer vormt tegen de kou. Volgens mij laten de meeste imkers de honingkamer zitten om deze dan in het voorjaar op het volk te plaatsen.
Van de andere kant kun je ook redeneren dat de honingkamer extra ruimte is die ze onnodig meeverwarmen.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag???

Bericht door buzzer » wo 21 dec 2011, 11:14

Warmte stijgt toch naar boven dus leek het me geen beletsel want de ruimte onderin die h-kamer gebruiken ze toch niet.... :whistle:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag???

Bericht door semar » wo 21 dec 2011, 15:29

pieter1,

piet de bijen verwarmen de tros niet de kast, enige cm buiten de tros is het gewoon de buiten temparatuur.
ik laat de honingbakken er ook onder (open bodem ventilatie)omdat ze dan wat verder van evt inslade windvlagen zitten, ze altijd genoeg zuurstof hebben ook bij door sneeuw geblokeerde vliegplank, en ze lekker onder de volle ramen kunnen hangen zoder op het open rooster te moeten zitten.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag???

Bericht door buzzer » zo 25 dec 2011, 12:02

Kerstgeschenken uitpakken :be2:
Een boek van Jurgen Tautz, Honingbijen . Prachtige foto's van Helga Heilman en een geweldeige, makkelijk te lezen beschrijving van de wonderen van het bijenhouden.
En een boekje over bloemen voor de bijen uitgebracht door de Imkervereniging Brummen. Te verkrijgen bij het bijenhuis. Zeer de moeite waard!! :dance:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag???

Bericht door Erik Konijn » wo 28 dec 2011, 15:18

Was onderweg en kwam de eerste narcissen in bloei tegen langs de weg. Niet wat vroeg? :D

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag???

Bericht door maartenkleijne » wo 28 dec 2011, 15:45

ben deze week jarig en ik heb eens in m'n leven beleefd dat op mijn verjaardag krokussen en narcissen volop bloeiden - om van sneeuwklokjes niet te spreken - na een zeer warm najaar en vooral een warme decembermaand, maar normaal is dat dus allerminst. Destijds waren ze trouwens een week later onder de sneeuw verdwenen.
gr,
m

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast