observatiekast

In deze rubriek kunt u alle ervaringen en vragen kwijt over latten kasten (Top Bar Hive of TBH)

Moderator: Hans van der Post.

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

observatiekast

Bericht door Astrid Schoots » za 25 mar 2006, 22:24

Wie weet hoe schuin de zijwanden van een (observatie-)kast moeten zijn, opdat bijen er niet aan vast gaan bouwen?
In mijn eerste glazen observatiekast (plek voor 9 volle raten aan toplatjes) werden de raten ook aan de achterkant van het glas vastgebouwd. Een mooi gezicht. Maar de ruiten werden ook ondoorzichtig na drie jaar.
Daarom maakte ik een tweede kast met een klein achter/onderluikje om de ruiten te kunnen schoonvegen en om ook aan de onderkant van de raten wat doppen te kunnen breken. Het schoonvegen werkte goed, maar door het nog steeds vastbouwen aan het glas kon geen enkel raam eruit om op doppen te controleren -en die hingen dus niet allemaal mooi onderaan de raat.
Nu wil ik in mijn derde en hopelijk laatste kast alle problemen ondervangen door een schuine voor- en achterwand te maken. Wie heeft daar ervaring mee? Bestaat er een bouwtekening van? Op een foto in AmericanBeeJournal zag ik allemaal schuine kastjes staan met een helling van ongeveer 21 graden. Klopt dat? En is het handig om ook de zijwanden schuin te maken? Bedankt voor elk advies.
(Overigens voor wie het zich afvraagt: de bijen hebben er steeds prima in overwinterd met een mooie compacte en rustige tros).
Astrid Schoots

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: observatiekast

Bericht door Hans van der Post. » za 25 mar 2006, 23:11

Astrid als je een kirchaner kastje bekijkt en meet weet je de hoek waar bijen niet of nauwelijks bouwen. Zal het zelf ook moet nameten.
Hans
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 29-03
Afbeelding

Bij toeval las ik een art. over het bijenhouden in Haiti met een Top-bar-hive.
In Bijenteelt van December 1982 bladzijde 307 staat een tekening met maten en de hoek waar bijen niet of nauwelijks bouwen.

Hans

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: observatiekast

Bericht door Tieme » ma 27 mar 2006, 13:46

Hallo,

De helling van Asrid lijkt me ongeveer goed. Je kunt ook Kenian Top bar hive googlen. Je komt dan vanzelf een bouwtekening tegen.

Ik heb twee jar geleden een gebouwd die boven 49 cm breed was en onder 29. De kast was 30 centimeter hoog. Dit levert een hoek van 18 graden op. De hoek is wel flexibel. De raten werden nauwelijks aan de zijwand vastgemaakt.

Tieme

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: observatiekast

Bericht door Tieme » ma 27 mar 2006, 13:47

Er is ook een model met een ronde onderkant. Ik weet niet hoe goed dat werkt, maar uitgevoerd in plexiglas is het wel een mooi gezicht.

Tieme

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: observatiekast

Bericht door Astrid Schoots » wo 29 mar 2006, 22:35

Bedankt voor de adviezen, daar kan ik wat mee.
Hans, dat is een mooie bouwtekening van de 'Kenian top bar hive'. Tieme's raad om daarop te googelen bracht me bij een prachtige site van 'John's Beekeeping Notebook'. Daar vond ik ook een mogelijke verklaring waarom bijen niet zo gauw aan een schuine zijwand vastbouwen: ze bouwen de raat altijd vast aan plafond en vaak aan de zijwanden, maar zelden aan de bodem. Met schuine wanden gedragen de bijen zich alsof de zijwand al een beetje de bodem is.
Vergeleken met de Keniase toplatkasten lijkt mijn hoek van 21 graden nog iets te steil, schuiner werkt denk ik beter. Ik ga voor 25 graden!
[Tieme zei] 'Er is ook een model met een ronde onderkant'
Hoe moet ik me dat voorstellen, bijvoorbeeld met wasmulophoping? Waar heb je die kast gezien?
Astrid.

elmook
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: observatiekast

Bericht door elmook » do 30 mar 2006, 06:50

beste Astrid,

Volgens mij kun je je vraag het beste stellen op http://www.beesource.com/cgi-bin/ubbcgi ... tion=intro
dat is het amerikaanse imkerforum. Zij hebben een speciale rubriek 'Top-Bar-Hives' en enkele van de actiefste deelnemers werken ermee. Het is sowieso een interessante site voor bijenalternatievo's.

succes, Elmar

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: observatiekast

Bericht door Tieme » do 30 mar 2006, 13:23

Hallo Astrid,

Hier is de link naar de gebogen plexiglas tbh

http://homepages.ihug.co.nz/~fbates/beepics.html

Hoe de beste man het verder beheert weet ik niet

Tieme

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: observatiekast

Bericht door Astrid Schoots » vr 31 mar 2006, 15:43

Tieme, de ronde plexiglas-observatiekast is inderdaad heel mooi om te zien (maar dan zónder die extra kooi eromheen en de buizen naar buiten toe). Ik denk wel dat glas makkelijker is: dat kan je gewoon snijden, kitten en goed schoonhouden, en het blijft helder.
Het is wel leuk om te weten. En dat geldt ook voor de amerikaanse site die Elmar aanraadt: er gaat weer een wereld aan informatie voor mij open, alleen al met die simpele toplatjes! Bedankt.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: observatiekast

Bericht door Tieme » di 04 apr 2006, 13:50

hallo Astrid,

Ik kan het imkeren met toplatten echt aanraden. Iedereen zou het eens moeten proberen.

Tieme

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: observatiekast

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 14 jul 2019, 10:57

Wat leuk deze al wel weer oude topic, sommige onderwerpen blijven echter actueel.
Compliment aan moderator/beheerder om het onderwerp TBH te plaatsen in/op het forum, dank. :dance:

Astrid en Tieme de door bedoelde behuizing met ronde bodem is nog steeds te vinden op/in Imkerpedia.
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... y_Bee_Hive
http://www.dave-cushman.net/bee/catenary.html

Veel links werken niet meer in deze topic, maar Imkerpedia en het forum blijft wel BIJ! :clap:

Een wel goed boek is "Top-Bar Beekeeping" ISBN 978-1-60358-461-6 van Les Crowder.
Mooie schema's van raatopbouw zijn erin weergegeven.
Ook wel kolder, zoals het oogsten van de honing die hij beschrijft.

Blijft over de vraag aan Astrid; Heb je die kast nog wel gemaakt?
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten