Honing in de thb

In deze rubriek kunt u alle ervaringen en vragen kwijt over latten kasten (Top Bar Hive of TBH)

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Patrick01
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 04 jun 2017, 09:23
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Honing in de thb

Bericht door Patrick01 » za 25 apr 2020, 17:35

Goede middag,
Ik heb nu 2 volkje in mijn thb.
Ik gebruik geen koninginnen rooster en meen weleens van Bart ergens gelezen te hebben dat als je aan de beide uit eindes van het broeinest een afsluitbare plaat met onder een kleine kier,de beide volken de in het midden gelegen ruimt gezamenlijk vol kruien met honing.
Waar of niet waar

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Honing in de thb

Bericht door martin b » ma 27 apr 2020, 15:00

hoi Patrick,
dat wil dus zeggen dat je twee volkjes in de zelfde kast heb, dan bestaat er een risico als je geen afgeslote plaat er tussen heb, maar bij bijde een paar cm los, dat de koninginen bij elkaar kunnen komen. Ook al is de kans klein, je weet maar nooit.

Ik heb zelf dat ook gedaan maar wel in het midden een afgesloten plaat in het midden, zodat je twee afgesloten kamers kreeg, en halve platen tussen het broed nest en honingkamer gebruikt. Je krijgt dan 2 broedkamers en 2 honingkamers.
De plaat is ongeveer 10 cm korter dan de hoogte van de kast, dat werk prima, zolang de koningin maar ruimte genoeg heeft om te leggen.
Dan wordt de ruimte die je als honingkamer bedoelt heb ook gebruikt als honing kamer.

Gebruikt zelf helemaal geen roosters meer in mijn andere kasten, behalve in de golzskast, omdat dat ook een onderdeel is waar de ramen op liggen.(maar ben van plan ook dat te veranderen, vind die roosters maar niets, dat gewurm van de bijen om er door te komen)
Leg gewoon een vel plastic tussen broed en honingkamers, maar laat een strook 6/7 cm achter vrij (aan de voorkant mag ook, en aan beide kanten mag ook ) waar door ze in de honingkamer kunnen komen.
Dat doe ik al een aantal jaren, en nog geen broed in de honingkamer gehad, zolang je maar voldoet aan één regel, de koningin moet genoeg leg ruimte hebben.
met een groet van martin

Patrick01
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 04 jun 2017, 09:23
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Honing in de thb

Bericht door Patrick01 » ma 27 apr 2020, 18:02

Martin, bedankt voor je reactie.
De broedkamer met n velplastic afschermen van de honingkamers vindt ik wel n goede tip.
Alleen begrijp ik de 6 a 7 cm ruimte niet zo goed,is dit aan de onderkant?
In mij geval worden de beiden broednesten afgeschermd met n houtenbord.
Van de onderkant van dit bord heb ik 4cm afgezaagd.
Het verhaal is dat de honingdraagers dit niet als belemmering zien(de koningin wel) en gezamenlijk de honingruimte vullen.
Ik kan zoals jij zegt ook de honingkamer in tweeen opdelen met een degelijk afsluitbaar bord en zo zeker zijn dat ik geen koningin verlies.
Mvg.Patrick

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Honing in de thb

Bericht door martin b » di 28 apr 2020, 10:42

Hoi Patrick,

nee het plastic is alleen bedoelt bij kasten die men stapeld. bv. spaarkast
Jij hoeft dat bij de TBH niet te doen, gewoon de houtebord er tussen hangen, die je 4 cm kleiner gemaakt heb.
Het klopt wat Bart zeg, de koningin gaat niet naar de honing kamer, het bord er tussen is voor haar een belemmering die ze niet gauw zal nemen.
Maar het zijn bijen met een eigen wil, en als ze heel krap zit, in het broed kamer, dan kan het voorkomen dat ze toch aan de andere kant gaat leggen.
Dat zal niet snel gebeuren, maar je weet nooit, dus let er op dat ze genoeg legruimte heeft.

Heb een paar jaar een duitse bijenkast gehad, daar zit het broed nest aan de voorkant en achter met een stukje tussen ruimte, de honingkamer.
Er zitten alleen toplatten in met stukje kunstraad. kijk maar eens op www. bienenkiste .de
Zonder dat daar een rooster of plank tussen zit, (plank alleen als de honingkamer niet gebruikt wordt) de ruimte er tussen is al genoeg, om de koningin in het broed nest te houden.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Honing in de thb

Bericht door Bart de Coo » zo 03 mei 2020, 20:48

Hé, mijn naam wordt genoemd.

Ik heb het beschreven proces twee seizoenen geprobeerd uit te voeren, maar het werkt niet, helaas. Sterker nog, ik heb dit voorjaar al mijn lange kasten verzaagd tot een kast van ongeveer 60cm, en een van ongeveer 30cm. Die van 60 zijn voor de productievolken en die van 30 voor de vegers. Zo ga ik het voorlopig doen.

Tijdens het eerste seizoen (2018) maakt ik een suffe fout, terwijl ik toch gewoon de instructies van Phil Chandler volgde: maak een vlieger en stop de broedaflegger in dezelfde kast. Scheid ze met een sluitplank. Breng een honingruimte aan tussen de beide volken, zodra de broedaflegger gesloten broed heeft. Ik deed dit met acht volken in vier kasten.

De jonge moer werd onmiddellijk vermoord. Toch had ik mooie volken, omdat ik nu enorm veel bijen in één kast had. Ik had feitelijk ‘gesepareerd’ en de oude moer aangehouden. Maar het verhaal van Chandler kon de prullenbak in.

In 2019 deed ik het anders. Vanaf het begin van het seizoen stopte ik twee volken in één kast, gescheiden door een honingruimte, die voor beide volken vrij toegankelijk was. Ik had tien volken in vijf kasten. De bijen vertikten iedere medewerking. Ze deden in de honingruimte bijna niets, helaas. Ook niet bij zware dracht en maximaal uitgebouwde broednesten. Ik kan alleen meedelen dat beide moeren bleven leven.

Tot aan de zomerdracht. Ik maakte weer vegers en in de grote kasten gingen beide jonge moertjes netjes aan de leg. Ik bleef stug volhouden en ik keek opnieuw of ze de honingruimte wilden vullen. Noppes.

Toen de linde voorbij was, was in alle kasten één moer overgebleven en de honingruimten waren praktisch leeg gebleven.

En toen was ik voorlopig even klaar met experimenteren.

Ik ‘aalster’ nu gewoon weer met mijn lattenkasten, maar ik breng de vegers wel weg. Dat bevalt me altijd goed. Alle jongemoervolken gaan naar de hei en ik haal er het hele seizoen geen druppel honing uit, maar ik voer ook niet; de vegers natuurlijk wel. Half september verenig ik de jongemoervolken met de vegers of ik gooi twee jongemoervolken op elkaar. Zo komen er een hele boel raten beschikbaar om te persen. Overigens behandel ik mijn lattenvolken al twee jaar niet meer tegen de mijten.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Honing in de thb

Bericht door martin b » ma 04 mei 2020, 10:01

Wat je beschrijft, Bart, twee volken in een kast met 1 tussen honing ruinte, en niets doen in de honingkamer, komt me bekent voor.
Had vroeger een bouwvakker kast in een kruiwagen gemaakt, 2 volken met 1 tussen honing kamer. daar lukte het ook niet om honing er in te krijgen.

Misschien dat de twee volken de ruimte niet benutten, omdat ze als het niet als eigen ruimte beschouwen, en bang zijn dat het andere volk met hun honing aan de haal gaan.

Er hangt geen eigen nestgeur in de honingkamer, maar de twee gemende geuren van twee koninginen. Dat is zo verwarrend dat ze het niet gebruiken.
Hoogstens als nutraal gebied, een soort niemands land, om geen strijd te krijgen met de buren. Omdat te tegen wil en dank zo huizen.Omdat de imker dat wel handig vindt.

Hoe wij de bijenvolken langs eIkaar zetten, op één stand, is ook al onnatuurlijk, in de natuur vindt je ook geen twee voken vlak bij elkaar wonen, dus twee volken in een kast is eidelijk helemaal taboe, van uit bijen standpunt.

Het kan zijn dat je de kast echt moet opspitsen in twee kasten dus een gesloten plank er tussen, of dat genoeg is, is de vraag, maar op internet kun je genoeg kasten vinden met 2 volken er in. er zijn dus imkers die er mee werken.

Misschien heeft iemand anders daar ervaring mee en kan daar antwoord opgeven.

Of alleen de productievolk een honingkamer geven en de aflegger niet, 1 raams aflegger maken, meer om de koningin als reserve te gebruiken, en om nieuw raat te laten uitbouwen. Geef ze 4 of 6 ramen ruimte en hang uitlopent broed in de productie volk, als ze te weinig ruimte krijgt.
met een groet van martin

Patrick01
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 04 jun 2017, 09:23
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Honing in de thb

Bericht door Patrick01 » ma 04 mei 2020, 17:38

Goede middag,Bart
Leuk dat je zo eerlijk reageert op mijn berichten.
Ik heb het inderdaad van jouw overgenomen en vond het zo overtuigend dat ik dacht dit ga ik ook proberen de kast is immers groot het klonk allemaal vrij logisch.
Ik denk nu toch dat de laats genoemde manier van Martin meer kans op honing bied.
Bedankt voor t delen van je ervaring.
Patrick

Haico
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 18:56
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast F zoveel > bastaard?
Contacteer:

Re: Honing in de thb

Bericht door Haico » di 05 mei 2020, 00:45

Zelf heb ik slechts 1 TBH en hier pas 2 jaar ervaring mee en helaas dezelfde ervaring (geen zuivere raathoning, wel wat in bebroede ramen met te oogsten honing), maar ben wel aan het denken en rondkijken op internet voor een oplossing. Ik heb het ook al eens in een bijenblog van Ben Som de Cerff geopperd, maar zou een ondiepere kast niet helpen? Ik heb zelf een 30 cm diepe kast, maar zou liever gaan naar ca. 25 cm. Op het internet zie ik ook vaak 2 dieptes, de ca. 30 cm diepe kasten (30 - 33 cm) en de ca. 25 cm diepe kasten (24 - 27 cm). Heeft iemand ervaring met ondiepere kasten?

Daarnaast begrijp ik niet waarom je niet 2 volken kunt houden in 1 kast. Persoonlijk zou ik beide volken gewoon hun ding laten doen waarbij ze hopelijk de honing achter het broednest zullen opslaan (zeker bij ondiepere kasten).

Mijn ideale kast die ik graag nog eens wil maken is juist lang (in tegenstelling tot juist een kortere kast; zeker 120 cm) en heeft 2 openingen kruislings tegenover elkaar, zodat als je de kast 180 graden draait je een vlieger kunt maken in dezelfde kast. Met een sterke vlieger zou je toch honing moeten kunnen produceren in een TBH. Ik vraag mij alleen nog af of je het draaien van de kast vaker kunt herhalen om 1 volk nog sterker te maken.

Ik heb dus geen oplossing, maar alleen theorieën die ik nog uit wil testen in de praktijk. Of er moet iemand reageren die dit al heeft uitgetest.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Honing in de thb

Bericht door martin b » di 05 mei 2020, 08:48

Een ondiepe kast is inderdaad beter om honing te kunnen oosten, bij raammaat 30 slaan ze te veel honing op boven het broed.
Daar zijn Bart en ik al een paar jaar eerder achter gekomen, is hier ook op forum gedeelt.weet niet meer waar.

als je toch een lange kast neemt, dan zou ik overgaan op nog lager, zeg spaarkast hoogte.19,8., dat is voor honing oost een goede maat.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Honing in de thb

Bericht door Bart de Coo » vr 08 mei 2020, 19:11

Mijn kasten zijn 25cm diep. Dat is een goede diepte met het oog op reizen en met het oog op de hanteerbaarheid en kwetsbaarheid van de raten.

20cm is ook mogelijk. Toch heb ik dat niet gedaan, omdat Les Crowder rapporteert dat zwermen zo’n kast niet altijd accepteren: https://www.chelseagreen.com/product/to ... rrell-dvd/

Ik vrees dat je met honing uit de lattenkast toch bent aangewezen op de pers. Ik vind dat overigens niet zo’n ramp.

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten