Doppendagen in een TBH

In deze rubriek kunt u alle ervaringen en vragen kwijt over latten kasten (Top Bar Hive of TBH)

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Doppendagen in een TBH

Bericht door gerard.b.w.vos » wo 20 mei 2020, 11:58

Hallo TBH-imkers,
Vanmorgen in de TBH-kast de doppen gebroken die nog aanwezig waren.
Er werd getuut, dus een teken dat de eerste "geborene" uit haar cel was gekomen.
Mooi dekseltje die aan de cel bleef hangen was het bewijs van een prachtige "geboorte" in deze thans (voor ons mensen) absurde wereld.
Maar daar gaat het hier niet om.

Wat mij bevreemde en opviel is dat deze niet de dertiende dag is uitgekomen.
Dat zou gisteren zijn, en dus een controle uitgevoerd gisteren, echter geen enkele aanwezige dop vertoonde verschijnselen van uitkomen.
Dus weer gesloten de TBH.
Vanmorgen dus wel het "concert" mogen beluisteren en ingegrepen maar.
Wat een vitaliteit van de dames die vrijgelaten worden uit de cel(len)
Ook mijn imkercollega met een TBH heeft afgelopen week niet de dertiende maar de veertiende dag de nieuw geboren moer kunnen verwelkomen.

Is dit normaal bij een TBH vanwege een andere temperatuurhuishouding in de kast?
In het verleden was bij mijn Segebergers eerder standaard de twaalfde dag gebruikelijk.

Ben benieuwd naar de ervaringen om weer een stukje bijenervaring aan de kennis toe te kunnen voegen.

Het blijft toch steeds weer een verrassing en bewondering. :D :o
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Doppendagen in een TBH

Bericht door Bart de Coo » do 18 jun 2020, 11:16

Gerard,

Ik breek de doppen eigenlijk altijd op dag veertien. Mijn ervaring is dat dag dertien altijd net te vroeg is. Dan heb ik altijd van die bleke moeren, waarvan je je afvraagt of die het wel redden. Ik denk niet dat de woning van invloed is, maar dat is ook maar een gok.

Wat me wel opvalt is dat ook redcellen in de lattenkast vaak aan de randen van de raten gaan zitten. In raampjeskasten zitten redcellen veel vaker midden op de raat.

Groet,

Bart

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Doppendagen in een TBH

Bericht door A.A. Staals » do 18 jun 2020, 12:50

Bart de Coo schreef:
do 18 jun 2020, 11:16

Wat me wel opvalt is dat ook redcellen in de lattenkast vaak aan de randen van de raten gaan zitten. In raampjeskasten zitten redcellen veel vaker midden op de raat.

Bart
IMG_3402_1.JPG
Waar redcellen staan is helemaal afhankelijk van hoe het broednest eruitziet. Ze komen voor overal waar kleine larfjes zaten toen de moer verdween.
En dat is bij elk volk zo.

ad staals

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Doppendagen in een TBH

Bericht door Bart de Coo » do 18 jun 2020, 17:25

Dat zou je toch zeggen inderdaad!

Maar hoe verklaar jij die doppen dan die aan de zijkant van deze raat zitten? Zaten daar larfjes? Hm! (Plukt aan zijn sik en kijkt bedenkelijk.) Als ik in die lattenkasten doppen breek, dan zitten de doppen bijna altijd aan de randen, bijvoorbeeld ook in inkepingen in de raat, dus raat die niet zo mooi uitgebouwd is. Daar zit nooit broed, dus ook geen larfjes.

Ik zie in de lattenkast kortom niet zo heel veel verschil tussen zwerm- en redcellen.

Volgend jaar eens de proef op de som nemen, als ik eraan denk: foto’s van de raten maken voordat je een veger maakt en dan twee weken later.

Voor de goede orde, ik heb geen betere verklaring!

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Doppendagen in een TBH

Bericht door oldtimer » do 18 jun 2020, 18:59

De ervaring heeft mij geleerd dat de dag van uitkomst van doppen in grote mate afhankelijk is van de omgevingstemperatuur .

Doppen in de broedmachine waaarin de temperatuur op 34.7 staat komen na 13 dagen uit. Het vochtpercentage kan dit nog wat uren vervroegen is mijn ervaring .
Bij een temperatuur van 34.9 komen de doppen eerder uit maar kunnen de " embry's" verdrogen.
Dit zal ook gelden voor warmere of minder warme dagen, maar in zijn natuurlijke omgeving ( in het volk dus) komt verdrogen minder voor.
Als je hoog zomer met buiten temperaturen van 38 tegen de 40 graden op de 13e dag doppen wil breken ben je te laat.
Nogmaals, ook de luchtvochtigheid speelt een rol.
In de TBH of Warree, of welke andere kast is voor de bijendoppen niet van belang :wink:

Overigens goed gedaan Gerard!
Alexander (Lex)

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Doppendagen in een TBH

Bericht door A.A. Staals » do 18 jun 2020, 20:59

Bart de Coo schreef:
do 18 jun 2020, 11:16
Gerard,

Ik breek de doppen eigenlijk altijd op dag veertien. Mijn ervaring is dat dag dertien altijd net te vroeg is. Dan heb ik altijd van die bleke moeren, waarvan je je afvraagt of die het wel redden.

Bart
Mijn ervaring is toch heel anders. Als je van normale sterke volken de moer wegneemt zijn er, op een uitzondering, na 13 dag jonge koninginnen.
Vaak loopt er de 12 dag al een rond. Bij mij is het zelfs zo dat, op een uitzondering na, ik de dertiende dag geen doppen hoef te breken omdat alles al afgebeten is.
Ik zou niemand aanraden niet de dertiende dag over te slaan, de veertiende dag komen de zwermen.

ad staals

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Doppendagen in een TBH

Bericht door petro » wo 25 mei 2022, 19:38

Voeg me bij het antwoordt van Ad ,op de dertiende dag ben ik vaak al te laat en zijn er vaak enkel nog uitgebeten doppen.
Dit jaar voor het eerst in al mijn kasten op de twaalfde dag gebroken ook de TBH. Wat me uitstekend is bevallen.
Petro

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten