Volk groei

In deze rubriek kunt u alle ervaringen en vragen kwijt over latten kasten (Top Bar Hive of TBH)

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Volk groei

Bericht door Paul67 » zo 19 jun 2022, 17:17

Op 9 mei heb ik een aflegger van een Dadant kast gemaakt en deze in een TBH geplaatst.
Op 25 mei zaten de bijen lekker rustig op 4 uitgebouwde latten en ik heb er nog eentje leeg
tussengezet met een streepje was erop. Tot op heden hebben ze echter niet of nauwelijks
bijgebouwd. Het volk groeit niet. De K is van 2021 en er is brias.
Wat kan er aan de hand zijn? Ik heb ze vorige week een halve zak apifonda gegeven om de
boel te stimuleren, maar er gebeurd nauwelijks iets. Kan het aan het warme weer liggen?

En nog een andere vraag die hier helemaal niks mee te maken heeft (of toch?), maar die
ik toch even wil stellen: volgens een bevriende imker is er tussen de acaciadracht en de
lindedracht een paar weken een drachtloze periode. Klopt dat en is dat elk jaar zo?
De afgelopen weken zag ik namelijk dat er nauwelijks stuifmeel naar binnen werd gebracht, maar
sinds 14 juni weer wél. Dat was bij alle volken het geval.

Gr P

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Volk groei

Bericht door A.A. Staals » zo 19 jun 2022, 19:44

Paul
Geen ramen tussen hangen. Uitbreiden door langs het broednest nieuw raam aan te bieden.

Drachtloze periode tussen acacia en linde niet altijd/overal. Dit jaar op veel plaatse in die tijd bladhoning (van de luizen) gehaald.
In de steden vaak ook nogal te halen in plantsoenen.

ad staals

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Volk groei

Bericht door Paul67 » zo 19 jun 2022, 21:05

Dank u!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten