Fieke 01

Deze rubriek is geopend om leerlingen/beginnend Imkers te begeleiden en meer duidelijkheid en inzicht/antwoorden op hun vragen te geven.
ucp.php?mode=terms
Plaats reactie
Fieke01
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Fieke 01

Bericht door Fieke01 » za 19 okt 2019, 13:36

Dit topic is aangemaakt voor Fieke01 en Hans van der Post.

Fieke01
Contacteer:

Fieke 01

Bericht door Fieke01 » ma 28 okt 2019, 15:22

Goeiemiddag Hans,

Bedankt dat jij me wilt begeleiden.
Ik heb zaterdag nog even in de kasten gekeken omdat de bijen toch nog volop aan het vliegen waren. Op de club zei men dat het beter was om de bijen op 1 romp te laten overwinteren, ze kunnen dan de temperatuur makkelijker op peil houden.
Mijn ene kast staat echter nog op 2 broedramen, de bovenste zit bomvol eten en de onderste propvol stuifmeel en 1 raam in het midden met daarin nog een beetje gesloten en open broed. Er zijn veel bijen, het is een mooi groot volk.
Onze voorzitter zei dat hij dat raampje met broed naar boven zou gehangen hebben, tussen de spekramen om de bijen naar boven te dwingen en dan die onderste romp te verwijderen. Maar ze hebben toch dat stuifmeel ook nodig?
Ik kan ook geen spekramen bewaren want mijn vrieskast zit te vol... kan het echt kwaad om de dingen te laten zoals ze nu zijn?
Alvast bedankt en groetjes,
Fieke

Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Fieke 01

Bericht door Hans van der Post. » di 29 okt 2019, 10:39

Goede morgen Fieke het is mooi weer vandaag. Ga kijken of er stuifmeel binnenkomt maar blijf van de volken af.
Als het half september was geweest had ik tegen je gezegd zet er een honingkamer uitgebouwde ramen ONDER, dus op de bodem zodat ze meer zitruimte hebben.
Na half september is het onverstandig om in de volken te kijken. Je verbreekt de raten en als je die ook nog verplaatst is de samenhang van het volk weg.
Een bijenvolk weet het veel beter dan een imker die voortdurend corrigerend bezig is.
Oja een bijenvolk verwarmd de kast niet! Ze verwarmen zichzelf als de bijen zich op tros tussen de ramen terugtrekken. Dit gaat nu gebeuren als je de weervoorspellingen in de gaten houd.
!Hans.

Fieke01
Contacteer:

Re: Fieke 01

Bericht door Fieke01 » di 29 okt 2019, 15:00

Bedankt Hans, Ik blijf er nu af tot in het voorjaar. Ze dragen inderdaad nog veel stuifmeel naar binnen.

Plaats reactie