DontPanic

Deze rubriek is geopend om leerlingen/beginnend Imkers te begeleiden en meer duidelijkheid en inzicht/antwoorden op hun vragen te geven.
viewtopic.php?f=67&t=34501
DontPanic
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Contacteer:

DontPanic

Bericht door DontPanic » wo 04 mar 2020, 08:48

Dit topic is aangemaakt voor DontPanic en Ad Staals

DontPanic
Contacteer:

Re: DontPanic

Bericht door DontPanic » wo 15 apr 2020, 19:34

Beste Ad,

Ten eerste, ontzettend bedankt dat je mij dit seizoen wilt ondersteunen en ik mag leren van iemand met zo veel ervaring!

Verder lijkt het me een goed idee om je een beetje een beeld te geven van hoe ik er nu voor sta zodat het makkelijker is mij advies te geven, en tot slot gelijk mijn eerste vraag.

Dit is mijn 3e jaar bijenhouden. Ik bezit momenteel 3 kasten, staan allemaal in Zuid-Limburg. Allemaal productievolken op 2 broedkamers. 2 van de 3 volken zijn heel sterk en zijn inmiddels begonnen aan het uitbouwen (en vullen) van de 2e honingkamer, 3e volkje blijft iets achter en is nog niet begonnen met het uitbouwen van de 1e honingkamer. Al mijn kasten zijn segebergers simplex formaat op 11 ramen.

Mijn doel voor dit seizoen is het inwinteren van maximaal 4 goede productievolken, een broedaflegger weg te geven aan een vriend, en in het geval ik een zwermmelding krijg nog een topbar hive te bevolken (maar dit is natuurlijk optioneel). Verder heb ik nog twee zesramers ter beschikking die eventueel bevolkt mogen worden indien nodig.

Mijn plan is om van mijn 2 sterkste volken een verzamelbroedaflegger te maken door het afnemen van 2 ramen brias en 2 ramen uitlopende broed. Verder heb ik nog voedselramen over van het inwinteren die ik hiervoor wil gebruiken. Hierbij heb ik de volgende vragen:
-Is dit voldoende om eventuele zwermplannen te vertragen en vertraag ik op deze manier de productievolken niet te veel?
-Wat is de beste timing? Preventief voordat ze zwermplannen maken, of echt pas nadat ik belegde doppen hebt gevonden?

Nogmaals bedankt!

Gr. Ramon

A.A. Staals
Mentor
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals » wo 15 apr 2020, 21:58

Ramon
Zwermen vertragen kan op die manier, verhinderen niet. Als je een verzamelbroedaflegger maakt moet je er wel voor zorgen dat er voldoende bijen inzitten om het broed warm te houden. Als je de broedaflegger verplaatst is dat het makkelijkst. Blijft hij op de zelfde plek kun je, mits voldoende ventilatie en uit de zon, de kast een dag of drie gesloten houden zodat wat jonge bijen uitlopen al vorens hij afvliegt.
Je doet dit voor er belegde doppen zijn. Meestal is een keer broed afnemen niet voldoende om ze van het zwermen af te houden.
Het zwakkere volk zou je nu kunnen versterken met een raam uitlopendbroed met aanhangende bijen van de sterke.
De productie van de volken zal er niet onder lijden.

Vraag: je hebt 't over zwermen vertragen, denk je ook nog iets te doen aan zwerm verhindering?

ad staals

DontPanic
Contacteer:

Bericht door DontPanic » wo 15 apr 2020, 23:52

Beste Ad,

Ik dacht dat wanneer ik belegde doppen aantref ik max 2 keer doppen zou kunnen breken en vervolgens (of gewoon direct) een koninginnenaflegger te maken in de 6-ramers. Later zou ik deze dan weer samenkunnen voegen met het hoofdvolk en de beste koningin overhouden of eventueel de 6-ramers inwinteren?

Een ander idee zou kunnen zijn om het allersterkste volk te splitsen d.m.v. de klassieke koninginnenaflegger i.p.v. de verzamelbroedaflegger en dan broedafleggers maken en weggeven aan bevriende imker, en vervolgens wanneer er belegde zwermcellen zijn koninginnenafleggers maken in de 6-ramers?

Heb nog geen idee wat het slimst / beste is voor de volken zelf, en op de tweede plaats honingopbrengst.

A.A. Staals
Mentor
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals » do 16 apr 2020, 07:51

Als je daar lol in hebt kun je een paar keer doppen breken. Maar het gebeurd erg vaak dat doppen over het hoofd gezien worden.
Ik hou van zo min mogelijk werk. Door aan het einde van de fruitbloei kunstzwermen te maken heb ik bij aanvang van acaciabloei jonge koninginnen in de volken en aan het begin van de linde maximaal bijen en nog weinig broed. Dit komt de opbrengst ten goede.
Door uitstellen van zwermneiging kom je mogelijk in de situatie van zwermneiging bij de lindebloei.

ad staals

DontPanic
Contacteer:

Bericht door DontPanic » do 16 apr 2020, 12:15

Het doppenbreken op zich is zeker geen favoriete bezigheid dus als ik dit kan vermijden des te beter!

Klinkt verder als een goede en duidelijke methode! Ga dan hetvolgende doen op:
-Het zwakkere volkje versterken met uitlopend broed van het sterke volk.
-Enkele broedafleggers maken.
-Vegers maken na de fruitbloei.

Bedankt!

DontPanic
Contacteer:

Bericht door DontPanic » do 23 apr 2020, 14:47

Beste Ad,

Gister bij mijn bijen wezen kijken en in alle drie de volken belegde zwermcellen (met name eitjes en in enkele zelfs al een jong larfje). Snap dat het zwermseizoen vroeg is dit jaar, maar had toch ergens gedacht dat het op tijd geven van honingkamers (inmiddels een broed en honingkamer) en voldoende broedruimte ervoor zou zorgen dat de zwermneiging iets later zou opkomen. Zelfs het zwakkere volkje had dus al zwermstemming. Conclusie voor mijzelf is dat ik eerder broed had moeten afnemen. Dit was ook het plan, maar ineens veranderde het weer naar regen, gevolgd door een paar dagen met harde windstoten, waardoor ik het toch te lang heb uitgesteld. Is er nog iets anders wat ik had moeten of kunnen doen?

Bij een volk kwam ik de moer tegen dus maar gelijk een veger van gemaakt in een 6-ramer. De doppen in het hoofdvolk heb ik weggebroken zodat ik op de 13e dag doppen kan breken. Heb dan wel een redcel moer, maar het is wel makkelijker te timen en minder heen en weer gereis.

In de overige volken ook doppen gebroken, kreeg namelijk tijdens het werken een zwermmelding. Deze zat best vervelend in een doornstruik / gras, maar is uiteindelijk zelf de 6-ramer ingelopen die ik ervoor heb gezet. Deze zitten inmiddels in de topbar hive. Hiervoor is het plan ze 3-4 dagen met rust te laten en dan eens voorzichtig te kijken hoe ze bouwen. Dan eventueel kleine hoeveelheden bijvoeren. Hopelijk gaat dit goed.

A.A. Staals
Mentor
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals » do 23 apr 2020, 18:59

Ramon
Het ene volk zwermt sneller dan het ander, kan aan de selectie liggen.
Krap zitten kan een oorzaak zijn van in zwermstemming komen. Daarom moet tijdig voldoende ruimte worden gegeven. Weer of geen weer. Ook al is het koud de dekplank is snel gelicht en een bak geplaatst.
Veger maken en alle doppen breken is een goede oplossing. Redcel moer doet in prestatie niet onder voor een zwermcelmoer. Je kunt wel verschillen vinden oa geboorte gewicht aantal ovariolen.
Als je ook van de twee andere een veger had kunnen maken had je op een dag alle doppen kunnen breken en had je daarna een poosje geen werk gehad.

ad staals

DontPanic
Contacteer:

Bericht door DontPanic » za 25 apr 2020, 21:54

Hallo Ad,

Bedankt voor je antwoorden!

Snap dat ruimtegebrek een reden is voor zwermen, maar waarom kiest een volk dat pas 1,5 broedkamer in gebruik heeft en nog over 5 ramen kunstraat beschikt voor zwermen i.p.v. het uitbouwen van deze broedkamer ramen? Ze hadden bovendien nog ruimte zat in de 2e honingkamer die ze verder wel prima uitbouwen ook. Misschien toch genetica dan of ik zie iets over het hoofd.

Overigens was het idd fijner geweest als ik alle vegers tegelijk had gemaakt, maar uiteindelijk vandaag dan eindelijk gedaan. Beide koninginnen snel gevonden gelukkig. Geeft altijd een goed gevoel wanneer het lukt, zeker omdat ik mijn koninginnen niet merk. Hieronder een van de dames:
Afbeelding

Als alles goed gaat nu even een paar rustige weken!

A.A. Staals
Mentor
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals » zo 26 apr 2020, 12:07

Ramon
Je schrijft: koninginnen niet merk... Mijn vraag ben je tegen merken en knippen?
Hele sterke volken op twee broedkamers, maar nog 5 ramen leeg. Kan dus veel sterker. Twee broedkamers moeten vol, dan zijn ze sterk.
Het is dus moeilijk om alleen op een omschrijving de juiste antwoorden te geven.
Heb je de volken op een broedbak overwinterd? In dat geval kan het zijn dat de koepel voer heeft gefunctioneerd als rooster en daardoor het volk krap zat.

ad staals

Plaats reactie