weinig leven in de biodynamische brouwerij

Deze rubriek is aangemaakt om van gedachten te wisselen over BD imkeren
Frankie - B
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 04 okt 2020, 22:42
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: weinig leven in de biodynamische brouwerij

Bericht door Frankie - B » zo 24 jul 2022, 08:34

Tieme schreef:
ma 18 jul 2022, 15:19
Dank je wel voor de antwoorden.

Begrijp ik het goed dat alle volken zwermen?

En welke volken komen vervolgens het beste de winter door? Voorzwermen, nazwermen of afgezwermde volken?

groeten, Tieme
Het zit in de natuur van de bij om te zwermen. Het is namelijk hun natuurlijke voortplantingsmethode. Niet ieder volk zwermt ieder jaar.

Zwermen die in een periode van goede dracht in een kast terecht komen doen het bij mij het beste. Dat komt omdat ik geen voorbouw gebruik. Een zwerm bouwt sowieso snel veel was, maar als na drie dagen de bouw aankomt op de nectar die binnen komt wordt het verschil gemaakt.
A swarm in may, like a sack of hay.
A swarm in June, a golden spoon.
A swarm in juli, let it fly!

Dit somt het succes van de zwermen in het seizoen goed op.

Wie er dan als sterkste er uit komt. Dat verschilt. Een volk dat drie keer zwermt heeft minder bijen in zich om de winter door te komen. Zelf probeer ik niet alle volken in de been te houden elk jaar. Als een volk moerloos wordt geef ik nog wel eens een raam broed, als ze dan moerloos blijven, dan willen ze blijkbaar niet meer leven.

Live and let die.

Propageer van je sterke en vriendelijke kolonies.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: weinig leven in de biodynamische brouwerij

Bericht door Tieme » di 26 jul 2022, 08:03

Dank je wel.

Het klinkt heel logisch dat de vroege zwermen de beste kans maken om de winter door te komen.

Is het mogelijk een gooi te doen naar het percentage van de verschillende groepen dat overleeft?

groeten, Tieme

Frankie - B
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 04 okt 2020, 22:42
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: weinig leven in de biodynamische brouwerij

Bericht door Frankie - B » za 30 jul 2022, 08:45

Om een gooi te doen is redelijk lastig.
Het hangt van zo veel verschillende factoren af. Bijvoorbeeld of je ze voert als de zwerm is ingetrokken in de nieuwe kast.
Zelf gebruik ik geen kunstraat in de kasten, de bijen bouwen alles zelf. In dracht arme periodes geef ik suikerwater aan een ingetrokken zwerm. Hiermee wordt een periode van dracht geïmiteerd waardoor de bijen vlijtig bouwen. Meer bouw geeft meer kans op broed, maar ook op een goede krans van voer boven aan het raam.
Thomas Seeley geeft geloof ik aan dat 20% van de zwermen in de natuur overleven. Bij een imker zal dat getal hoger liggen. Ik denk zo rond de 70%.
Bijlagen
EF77AF3B-D74E-4A4B-A576-198EA2642B0B.jpeg
Raam in het voorjaar met goede voederkrans

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: weinig leven in de biodynamische brouwerij

Bericht door Tieme » ma 01 aug 2022, 08:07

Dank je wel. Mooi raam inderdaad.
Ik heb ook wel eens een poging gedaan om de bijen in hun geheel op natuurbouw te laten functioneren. Vanuit de bijen gezien ging dat prima (uiteraard). We me opviel was wat minder honing en meer plekjes voor zwermcellen, die je over het hoofd kan zien tijdens een controle. Nu kies ik een middenweg waarbij ik bij jonge moeren een of twee ramen laat uitbouwen met natuurbouw.

groeten, Tieme

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: weinig leven in de biodynamische brouwerij

Bericht door G,A3. » di 16 aug 2022, 22:24

Half juni heb ik de bovenste van de 3 broedbakken waaruit de kast bestaat leeg geslingerd en volgens mij hebben tot op heden 3 van de 5 volken niet gezwermt. Ik heb al meer gezien dat niet alle volken zwermen. Heb zelfs niets gevangen in de 4 lokkasten. G,A3.

Frankie - B
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 04 okt 2020, 22:42
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: weinig leven in de biodynamische brouwerij

Bericht door Frankie - B » za 10 sep 2022, 22:26

Niet alle volken zullen zwermen, het kan liggen aan de timing van het plaatsen van de honingkamers. Als dat gebeurt voordat er zwermstemming is, hebben de bijen meer ruimte om te vullen.
Bij mijn lokkasten heb ik dit jaar drie keer raak gehad. Heb er zelfs een zwerm zien aankomen en intrekken. Prachtig.

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: weinig leven in de biodynamische brouwerij

Bericht door G,A3. » vr 16 sep 2022, 22:02

Frankie - B schreef:
za 10 sep 2022, 22:26
Niet alle volken zullen zwermen, het kan liggen aan de timing van het plaatsen van de honingkamers. Als dat gebeurt voordat er zwermstemming is, hebben de bijen meer ruimte om te vullen.
Bij mijn lokkasten heb ik dit jaar drie keer raak gehad. Heb er zelfs een zwerm zien aankomen en intrekken. Prachtig.
Frankie-B, ik heb alleen in de 2e week van juni de bovenste van de 3 broedkamers leeg geslingerd en die bak weer terug geplaatst. Mogelijk dat dat de zwermstemming negatief beïnvloed wat weer positief is. G,A3.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: weinig leven in de biodynamische brouwerij

Bericht door Hans van der Post. » za 15 okt 2022, 22:04

Een uitleg door Albert Muller over bestrijding varroa: https://www.youtube.com/watch?v=mBl0S9xDW08
!Hans.

Frankie - B
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 04 okt 2020, 22:42
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: weinig leven in de biodynamische brouwerij

Bericht door Frankie - B » za 12 nov 2022, 21:47

Hans,

Zou je die post als nieuw thread willen plaatsen in dit subforum? het voegt nl nikt toe aan het huidige topic.

Alvast bedankt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten