Bijen inwinteren op eigen honing

Deze rubriek is aangemaakt om van gedachten te wisselen over BD imkeren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bijen inwinteren op eigen honing

Bericht door Erik Speksnijder » do 20 sep 2001, 17:21

Van beginnende imkers hier in mijn omgeving, die ik wel eens een handje help, hoorde ik de afgelopen maand dat hun op de beginnerscursus geleerd werd, dat je bijen niet op eigen honing mag inwinteren.
Ik heb hun gezegd, dat ik dit nonsens vind, omdat de bij van nature nooit anders heeft gedaan. Ook vermoed ik dat hier een beetje "imkersgierigheid" aan ten grondslag ligt - een goed excuus om je kast tot de laatste druppel toe, leeg te slingeren.
Hoe denken jullie hierover?

Peter_vandermolen
Berichten: 18
Lid geworden op: za 25 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Bijen inwinteren op eigen honing

Bericht door Peter_vandermolen » vr 21 sep 2001, 00:53

Hoi Erik,
aan de ene kant heb je gelijk als je het "winstoogmerk" van de (te) begerige imker noemt. Aan de andere kant: bijen houden, daarmee reizen, etc. is uiteraard niet een echt natuurlijke situatie meer te noemen.

Veel hangt af van de verteerbaarheid van de verkregen honing. Als, door standplaats/reizen/etc. teveel moeilijk verteerbare honing is binnengehaald, of als die te zeer kristalliseert in de raten en dus teveel moeite kost om er weer uit te halen, dan is dat inderdaad niet gunstig voor het overleven gedurende de winter.
In natuurlijke omstandigheden bestaat de honing uiteraard uit een mengsel van nectarsoorten, omdat monocultures niet bestaan.

Ik ben benieuwd naar andere gezichtspunten.

groetjes Peter

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen inwinteren op eigen honing

Bericht door Hans van der Post. » za 22 sep 2001, 17:08

Het is te dol voor woorden! Natuurlijk kunnen bijen overwinteren op de honing die ze zelf hebben verzameld. Hoe anders zouden ze zichzelf in stand hebben weten te houden, al duizenden, -miljoenen jaren lang!

Zelf heb ik ook met het probleem geworsteld. Het is simpel te bewijzen door geen honing af te nemen. Mocht het volk te kort gehaald hebben of het jaar en/of de omgeving een "slechte" invloed hebben gehad op de hoeveelheid dan gewoon wat bijvoeren met uit eigen volken geslingerde honing. Wel even één derde aan water toevoegen anders duurt het weken voor ze die vijf of tien liter opgeslagen hebben. Het volk dikt het toch weer in.
De volken die op hun eigen honing overwinteren steken met kop en schouders boven de rest van de volken uit die met suiker of invertsuiker zijn ingewinterd. Het is echt ongelofelijk dat leraren op een kursus bijenhouden dit verkondigen. Als je over eenzijdige voeding spreekt dan is het de suiker of invert suiker wel.

Zo'n her en der in het land komen bijenvolken zonder imker voor. Ze hebben hun huis gevonden in een holte bv. een boom. Het volk wat daar in leeft heeft geen suiker nodig. Als het voorjaar en de zomer goed zijn halen ze voldoende voorraad om door de winter en het vroege voorjaar te komen.
Bij Fam. in Voorhout staan in de tuin oude linde bomen. Deze zijn hol er zit nu weer een bijenvolk in en gaat de tweede winter in. Ik volg dit als tien jaar de boom blijft zo'n drie jaar bewoond en zwermt dan leeg. Deze bijen hebben geen verzorgende, maar een beschouwende imker!
Hans.

ernst blomer
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 15 okt 2001, 09:01
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijen inwinteren op eigen honing

Bericht door ernst blomer » ma 15 okt 2001, 09:19

Het is mijn gewoonte elk volk ongeveer 6 kilo suiker te voeren als wintervoer. Dat betekent dat de volken nog behoorlijk wat eigen voer hebben, want ze komen meestal goed de winter door.
Ik oogst alleen de honing uit bakken die ik daarvoor op de volken heb gezet, de rest mogen ze zelf houden.
Vroeger deed ik het volgens de boekjes, 12 - 15 kilo suiker, en was ik inderdaad gierig als het om de honing ging. Mijn huidige methode bevalt beter (volgens mij zijn de volken nu in het voorjaar gezonder) en is nog minder werk ook.
Daarnaast kijk ik zo min mogelijk in de volken en ik reis niet met de volken.

met vriendelijke groet

ernst

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bijen inwinteren op eigen honing

Bericht door Kroese » do 18 okt 2001, 16:28

"Van beginnende imkers hier in mijn omgeving, die ik wel eens een handje help, hoorde ik de afgelopen maand dat hun op de beginnerscursus geleerd werd, dat je bijen niet op eigen honing mag inwinteren.

Ik denk dat de beginnende imkers van hun leraar gehoord hebben dat je volken beter niet op heide honing kunt inwinteren, i.v.m. de afval stoffen die er meer zouden zitten dan in suiker of zomerhoning. Dat overwinteren op HH slecht zou zijn is ook al door Piet Jager betwist. (als ik het juist heb) Ik zelf heb veel HH in de Broedraten zitten. Hier zit ook nog grote hoeveelheden aan HH stuifmeel in. Dit is natuurlijk goud voor de bijen. In de suikerramen zit naar verhouding lang niet zo veel stuifmeel. Als er in het voorjaar door slecht weer weinig stuifmeel binnen komt, dan hebben deze HH volken weer een voorsprong naar mijn mening, tov de suiker volken.

Hennie Kroese......................

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Bijen inwinteren op eigen honing

Bericht door maartenkleijne » do 18 okt 2001, 18:09

In de bijen boekjes die ik gelezen heb wordt meestal gesteld dat laten overwinteren op eigen honing natuurlijk het beste is voor de bijen.
Heidehoning is zelfs extra goed, juist omdat daar meer in zit dan alleen suiker, met name ook eiwitten zodat de bijen voor hun gezonde overleving tot het voorjaar niet alleen zijn aangewezen op het in het najaar gevormde vetlichaam. Wel is dan de eerste voorjaarsvlucht des te belangrijker omdat de endeldarm sneller vol raakt. Maar dat gebeurt sowieso pas in het voorjaar als de bijen weer actiever beginnen te worden en meer consumeren. Ook voor de eerste broedaanzet is de beschikbaarheid van rijke honing gunstig als ingredient voor de voeding van larven.
Voor de reiningingsvlucht hoef je trouwens bij het huidige klimaat helemaal niet meer bang te zijn. Ik heb zelf de bijen tenminst e de afgelopen jaren in alle wintermaanden wel zien vliegen.
Dat suiker beter zou zijn voor de bijen dan honing heb ik nog in geen enkel serieus boek gelezen. De laatste miljoenen jaren hebben ze het ook prima gedaan op honing. En als het slecht voor ze was, hadden ze ruim de tijd gehad om een genetische afkeer te krijgen van heidehoning.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijen inwinteren op eigen honing

Bericht door Piet Jager » do 18 okt 2001, 21:57

Vorig jaar 12 volken op puur heidehoning laten overwinteren zonder een korrel suiker te hebben bijgevoerd. Op 10 mei en 11 mei kwamen de eerste voorzwermen! De volken hoefden in september dus niet meer aan de zware klus te beginnen om 12,5 kg opgeloste kristelsuiker te inverteren. Daarbij zit in heidehoning ca 20x zoveel eiwit als in gewone honing, laat staan in dode suikers. Vroeger zat er veel boekweithoning in de opzetters, die in het voorjaar voor roer zorgde! In boekweithoning zitten nl. veel onverteerbare reststoffen. 27 jaar geleden overwinterde ik mijn eerste korfvolk op een nauwelijks te tillen korf vol heidehoning. Jij bent gek, zeiden de 'bijenhouders' toen. "Hest d'r wat van heurd?", vroeg ik toen. Begin mei, als dank, een zeer grote voorzwerm!

Piet

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Bijen inwinteren op eigen honing

Bericht door Ria van den Berg » do 22 nov 2001, 22:38

Wij wegen in de herfst onze volken en voeren dan af tot totaal 156-160 lbs voor een volk op twee broedbakken (noordamerikaanse maat, iets groter dan spaarkast)met kant en klare vloeibare suiker (67.7%). Dit jaar was er laat dracht en in twee standen misten we daar de laatste honing. Met als gevolg dat veel volken daar zwaarder dan 160 lbs waren. We zijn benieuwd hoe die uit de winter komen. Van koolzaadhoning wordt gezegd, dat het voor de bijen moeilijk is op te nemen, omdat het zo gekristalliseerd is. Bedenk dan dat wij hier in Alberta een koud en droog klimaat hebben, met lange winters. Onze volken hebben in het algemeen een overschot aan stuifmeel. De gedachte dat suiker pure energie is en de bijen weinig afvalstoffen geeft, spreekt mij wel aan. We zien toch in het voorjaar altijd volken die de boel vol gepoept hebben, zonder dat we nosemasporen vinden.
Groeten vanuit de peace river vallei, waar het nog steeds niet echt koud is,

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten