Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwkast")

Deze rubriek is aangemaakt om van gedachten te wisselen over BD imkeren
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwkast")

Bericht door Ewout » di 12 jun 2018, 11:54

Ik kreeg een vraag over de bouwtekening van Uwe Bodenschatz waar ik hierboven naar linkte, de link werkt niet meer maar gelukkig had ik de PDF nog op mijn computer staan, zie bijlage!
Bijlagen
erb_geschraubt_bauplan.pdf
(240.32 KiB) 612 keer gedownload

d.hentenaar
Berichten: 41
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:03
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwkast")

Bericht door d.hentenaar » za 12 jan 2019, 08:57

Hallo allen,

Aangezien deze topic nog redelijk recent is wil ik hierbij een linkje met jullie delen met daarin de officiële bouwtekening van Mellifera.
Aangezien ik zelf nog wat praktische vragen had m.b.t. de ERB heb ik ze een email gestuurd met daarin mijn vragenlijstje. Tevens heb ik gevraagd of het mogelijk is om een duidelijke(re) bouwtekening te krijgen die ze via een dropbox link met mij hebben gedeeld.

Eerlijkheidshalve dien ik wel te zeggen dat ze me hebben gevraagd om een kleine donatie indien ik gebruik zou gaan maken van deze tekeningen. Van dat soort giften zijn zij namelijk een beetje afhankelijk. Of je daartoe bereid bent laat ik aan jullie over.

Ikzelf ga voorlopig nog niet voor de grote versie maar wil ik een wat kleinere variant gaan maken enigzins gelijk aan de afmetingen van de NL natuurbouwkast. Deze wil ik echter qua grootte gelijk houden aan zo'n 15 a 17 ramen. De 13 van de NL natuurbouw + een klein beetje extra ruimte voor een eventuele voederbak en/of ventilatie. Aangezien ik ook wil gaan werken met een afsluitblok maakt het in mijn ogen daarom niet zo heel veel uit of er 8 mm meer of 18 mm minder is qua binnenruimte in de lengte.

TIP: In de bijenwinkel in Wageningen hebben ze de ramen voor deze ERB kast kant en klaar. Deze zijn van lichtgewicht hout gemaakt en hebben bedrading (die nog wordt vervangen voor sate prikkers). Je bent dan qua prijs 25 cent duurder uit per raam dan waneer je ze zelf zou maken. Mijn keuze was dus snel gemaakt.

Op veel bouwtekeningen die rond gaan, zie ik vaak de de sleuf als opening/vlieggat en grote ventilatie roosters in de bodem; De nieuwe aangepaste modellen van Mellifera zijn nu uitgevoerd met een rond vlieggat aan de voorkant en een dichte bodem. Check hiervoor hun filmpjes op YT waarin het e.e.a. wordt uitgelegd.

Onderstaand de link:

https://dmhentenaar.stackstorage.com/s/4hkcT2M8Lpv2pgq

KarinC
Berichten: 2
Lid geworden op: do 23 apr 2020, 13:28
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwkast")

Bericht door KarinC » di 09 jun 2020, 10:56

Ik heb 3 segenberger duitse normaal kasten met bijen en nu heeft een vriend mij 2 einraumbeute gemaakt volgens de plannen van mellifera. Ik krijg er wel maar 19 ramen in. Ik heb de afstandhouders zelf gemaakt van 7mm,dus 14mm tussen de ramen, zoals bij de duitse normaal.
Nu zou ik graag een volk willen overplaatsen als ik geen zwerm meer heb. Ik las dat iemand dat al gedaan had en de ramen afwisselend links en rechts in de kast hing. Maar HOE doe je dat? Vind ik daar ergens een filmpje van? Of zou ik eens kunnen komen kijken bij iemand die dit gedaan heeft. Ik ben wel van België maar we mogen eerdaags weer terug reizen naar Nederland. 😃. Alvast bedankt Karin

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwkast")

Bericht door Tieme » di 09 jun 2020, 12:05

Zou een raampje uit je segenberger in de ERB passen qua maat?
Dan kun je dat doen.

Je kunt er ook voor kiezen je moer even krap te zetten, bijvoorbeeld op 3 raampjes in een bak onderin je volk en dan de rest van het volk boven op een moerrooster. Als dan over 3 weken al het broed boven het rooster is uitgelopen , zet je de ERB op de plek van de segeberger en veeg je het hele volk inclusief moer op kunstraat en ga je ze voeren. Dan ben je in 1 keer over met maar 3 broedramen verlies. Je kan dan ook nog het hele zaakje met oxaalzuur besproeien. Een goede start denk ik zo.

Na 9 dagen het broed boven in wel even op redcellen controleren. Het zou jammer zijn als er boven een nieuwe koningin geboren wordt.

In de bak waar de koningin zit kan wat wildbouw worden gemaakt. Wel goed dat ook wekelijks even weg te halen.

Dit is hoe ik mijn laatste volken in Juli op Dadant ga zetten. Alleen gebruik ik een scalvini kooitje om de moer 3 weken op te sluiten.

KarinC
Berichten: 2
Lid geworden op: do 23 apr 2020, 13:28
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwkast")

Bericht door KarinC » di 09 jun 2020, 13:58

Het probleem is ook dat de plaats waar nu de kast staat eigenlijk te veel zon krijgt op de middag en de ERK staat er tgo ongeveer 10m verder. Dan kan ik misschien beter wachten tot in t voorjaar? Of in t najaar?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwkast")

Bericht door Tieme » wo 10 jun 2020, 07:59

Met wachten schiet je weinig op denk ik. Als hem nu overzet, kun je hem in hartje winter verplaatsen en ben je klaar. Anders begint het hele werk volgend voorjaar. Als je het geheel al eerder wil verplaatsen zul je de segenberger gedurende het opsluiten van de koningin op een plek 3 km verderop moeten zetten. Dat past precies qua tijd (3 weken).

Frankie - B
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 04 okt 2020, 22:42
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwkast")

Bericht door Frankie - B » zo 04 okt 2020, 23:10

Karin, het is niet heel ingewikkeld. Wel denk ik dat je de raamafstand nogal ruim hebt met 14mm. Ik zal het komende week even nameten, ik denk dat de ramen die ik in mijn ERB's gebruik ongeveer 9mm van elkaar af staan.
Om nu naar je hoofdvraag te gaan. 'Hoe hang je de ramen van het ene type kast over naar het andere type kast?'
Eigenlijk vrij eenvoudig: doe voor je begint een proefpassing van een raam dat je reeds gebruikt in het ERB raam. In het geval van Nederlandse maten moet er een oor van een raam geknipt worden. (doe dit met een takkenschaar oid) Dan leg je het raam dat je gaat transplanteren in het ERB raam en trek je het met een trekbandje vast aan de toplat en met een trekbandje om het oor van het originele raam en de zij lat van het ERB raam.
Aangezien een foto meer zegt dan duizend woorden wilde ik er een posten, maar mijn laptop is nog niet zo snel met het update van foto's die op mijn telefoon staan.

De koningin hoeft niet opgesloten te worden om dit te doen.
VWB 'behandelen' van bijen, dat doe ik liever niet. Als wij al met dikke handschoenen en luchtfilters rond moeten huppelen om onszelf gezond te houden, doe ik dat mijn bijen liever helemaal niet aan.

Je geeft aan dat de kast 10 meter verderop staat. je zou de Segeberger elke dag dat het nog boven de 15 graden is, 60cm verplaatsen als de bijen vliegen. net zo lang tot de kast waar ze nu inzitten voor de kast staat waar ze in moeten komen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten