Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwkast")

Deze rubriek is aangemaakt om van gedachten te wisselen over BD imkeren
Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwka

Bericht door Samuel Murray » vr 21 feb 2014, 23:00

dree schreef:Veel imkers bouwen hun standaardkasten om voor deze raammaat door 2 broedkamers aan elkaar te koppelen en de binnenruimte te versmallen tot circa 30 cm. Als je de exacte specs daarvoor wilt weten kun je me daar om vragen.
Slim, bedankt, maar ik heb al een soortgelijk kast gemaakt. Nu alleen nog een volk erin krijgen...

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwka

Bericht door Hans van der Post. » vr 21 feb 2014, 23:30

Samuel Murray schreef:
Slim, bedankt, maar ik heb al een soortgelijk kast gemaakt. Nu alleen nog een volk erin krijgen...
Dat moet niet moeilijk zijn. Je woont in het oer hart van de imkerij.
Je kent toch het aloude gebruik dat je het eerste volk moet krijgen?
Dus imkerlezers uit Ugchelen alle overtollige zwermen, er staat een kast leeg. :be2:
!Hans.

bijenlint
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 21:59
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwka

Bericht door bijenlint » wo 02 apr 2014, 22:03

Andreas Of Samuel kkan 1 van jullie me helpen aan de maten van die einraumbaute kast. Ik vind 13 ramen wel voldoende. En wil zelf bouwen. Dank F. 8)

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwka

Bericht door Samuel Murray » wo 02 apr 2014, 23:39

bijenlint schreef:Andreas Of Samuel kkan 1 van jullie me helpen aan de maten van die einraumbaute kast. Ik vind 13 ramen wel voldoende. En wil zelf bouwen. Dank F. 8)
Als je Duits kan, kijk hier voor de echte maten:
http://www.bodenschatz.de/einraumbeute.html

Mijn "fruitteeltkast" staat hier beschreven (in Engels):
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-E77F6R36TV8F.pdf

En hier is fotos van de kast (let op dat ik bij de bodem van de PDF afgewijkt heb):
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-WAM6SQTXNDDR.zip

En hier is de eerste concept ontwerp van een korte einraumbeute-kast die ik toen niet heeft afgemaakt:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-UBEJG6MWA6RQ.png

Let op dat je al mijn maten opnieuw moet checken!

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwka

Bericht door Ewout » do 03 apr 2014, 08:24

Als je het PDF bouwplan aanhoudt, hoef je verder alleen de lengte te wijzigen.

De originele binnenmaat voor de lengte is 790mm, en bestaat uit 22*35+20mm extra ruimte. Voor 13 ramen moet je dus 13*35+20 = 475mm aanhouden.
Met andere woorden: 790-475= 315mm van alle lengte maten aftrekken. Moet lukken lijkt mij :D

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwka

Bericht door Samuel Murray » do 03 apr 2014, 09:25

Ewout schreef:Als je het PDF bouwplan aanhoudt, hoef je verder alleen de lengte te wijzigen.
Aah, bedankt -- ik wist niet van dit PDF. Maar... zijn er dan vlieggaten aan drie kanten? En waar precies moet je de varroagaas vastnieten? Ik kan het niet zo goed zien op die PDF. De PDF bevat ook niet de dak en de bodem. Moet er een bodem bij, of staat de kast zomaar op de grond (geen goed idee, qua vocht enz)?

Gebruikersavatar
dree
Berichten: 119
Lid geworden op: za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: zeevang
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwka

Bericht door dree » do 03 apr 2014, 21:35

Ik heb een pdf met de bouwtekening van de Fisschermühle waar de ERB is ontworpen. Dit pdf kan ik niet toevoegen omdat het 800 kb is. Ik heb wel een lijst met maten:

Alle maten zijn in millimeters

Raam

Buitenmaten:
460 hoog
450 hoogte vanaf het oortje
285 breed
327 breedte toplat
21 lengte oortje
15 Breedte oortje
10 a 12 dikte oortje
7 afstandhouders / paddenstoeltjes tussen de raampjes, zodat de afstand 35 hart op hart wordt. Ik maak ze van deuvels die ik in het hout steek en op 7 mm afzaag

Binnenmaten:
426 hoogte tot ojief/driehoek van toplat
261 breedte
12 dikte latten
28 breedte latten
28x34 toplat

Kast

Binnenmaten:
Van bovenrand naar beneden:
18 hoogte van uitgefreesde rand voor oortjes (de rand is 14 of 15 breed)
489 bovenkant groef van 26x530. Op de uiteinden is een stukje van de groef niet volledig uitgefreesd. In de groef zit een uitneembare lat van hardhout met aan de onderkant een vlieggat van 10 hoog en 130 breed (dit is optioneel, inmiddels gebruikt men vaak meerdere ronde vlieggaten van 30 à 35 op verschillende hoogten, op de korte of de lange kant bij resp. warmbouw of koudbouw)
515 onderkant groef
517 gefreesde groef voor gaasbodem, 6 breed, 10 diep (ik doe 3 breed, 7 diep)
547 gefreesde groef voor plastic bodemplaat 6 breed, 10 diep
585 hoogte totaal
301 breed
790 lengte (geschikt voor 22 ramen. Korter kan natuurlijk ook, reken echter niet met 35 x … anders kom je 3.5 mm bijenruimte tekort en bovendien heb je ook wat ruimte nodig om met ramen te schuiven)

De enige maten die precies moeten kloppen zijn de binnenmaat van de kast van 301 en de breedtemaat van het raam van 285.
Ik maak de kast van plankjes van 98x25. De onderstaande maten gaan uit van 25 plankdikte
Door er 6 te verlijmen wordt de kast 588 hoog.
De verbinding tussen de korte en lange kanten worden gemaakt door tandverbinding die ik hier en daar versterkt met een rvs schroef.
Deze tandverbinding ontstaat door voor de korte kanten afwisselend plankjes van resp. 351 en 301 te verlijmen en voor de lange kanten resp. 79 en 84. Let erop dat het plankje / de opening voor het gaas en bodem plaat 351 is en niet vastgelijmd wordt.
Als lijm moet een D4 houtlijm gebruikt worden. D3 is niet geschikt voor buiten. Ik gebruik een tweecomponentenlijm van Ivana (frencken) D4 2K met als 2e component een blauwkleurige harder met als belangrijkste stof aluminium. Bij uitharding in de goede verhouding kan dit geen kwaad (volgens een scheikundige). Een bruislijm bevat wel kwalijke stoffen.

Andreas
Laatst gewijzigd door dree op do 03 apr 2014, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
dree
Berichten: 119
Lid geworden op: za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: zeevang
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwka

Bericht door dree » do 03 apr 2014, 21:43

Ik vergat je vraag Samuel: de bodemplank en het gaas zitten in horizontale groeven. De kast bestaat uit 1 geheel, dus je zet `m niet op de grond. Voor het dak kun je verschillende oplossingen bedenken. De bedenkers maken het van aluminium. Ik maakt hem van planken zoals vooroorlogse bijenkasten.

Groet,

Andreas

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwka

Bericht door FrancA » za 05 apr 2014, 11:18

Dag Andreas,

Interessant ontwerp.
Ik overweeg zelf om een dergelijke bijenkast voor mijn volken te maken.

Ik lees: 'ojief aan de toplatten'.
Wordt er daarnaast ook bedrading in de ramen aangebracht?
Indien niet, vallen de raten door hun gewicht dan niet te snel uit de ramen of zakt de raat daardoor gemakkelijker in?

Moeten de ramen zelf worden gemaakt of is het een standaard maat ramen die ergens besteld (waar?) kunnen worden?

Is 25 plankdikte voldoende isolatie voor een warme zomer of koude winter of wordt de bijenkast in de winter ingepakt?

Groet,
Franc

Gebruikersavatar
dree
Berichten: 119
Lid geworden op: za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: zeevang
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwka

Bericht door dree » za 05 apr 2014, 18:36

FrancA schreef:Dag Andreas,

Interessant ontwerp.
Ik overweeg zelf om een dergelijke bijenkast voor mijn volken te maken.

Ik lees: 'ojief aan de toplatten'.
Wordt er daarnaast ook bedrading in de ramen aangebracht?
Indien niet, vallen de raten door hun gewicht dan niet te snel uit de ramen of zakt de raat daardoor gemakkelijker in?

Moeten de ramen zelf worden gemaakt of is het een standaard maat ramen die ergens besteld (waar?) kunnen worden?

Is 25 plankdikte voldoende isolatie voor een warme zomer of koude winter of wordt de bijenkast in de winter ingepakt?

Groet,
Franc
Dag Franc,
De ojief is een variant op het driehoekige lat en schijnt nog beter te werken. De ramen zijn te koop bij de reeds genoemde Bodenschatz en ook bij Sco(o)rlewald in Schoorl en zijn ook te koop op de BDimkerdagen in Zeist. mailen naar info@bdimkers.nl is een idee. Ik maak ze zelf maar dat is best veel werk voor raampjes van 2 euro. Bedrading wordt niet gedaan. Bij mij is dat tot nu toe met 1 raam mis gegaan. Als je op een raam horizontaal 3 sate pennen aanbrengt voorkom je dat en kun je prima slingeren of reizen. Warmteverlies gebeurt vooral aan de bovenkant. Daarom zijn deze kasten aan de bovenkant bedekt met een doek die met bijenwas is doordrenkt en daarboven een 18 mm dikke isolerende plaat van pavatex een soort zachtboard.
groet,
Andreas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten