Wat is BD imkeren?

Deze rubriek is aangemaakt om van gedachten te wisselen over BD imkeren
imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Wat is BD imkeren?

Bericht door imker Marinus » za 19 dec 2020, 14:20

martin b schreef:
di 23 jun 2020, 10:19
OF je nu 5 of 50 jaar imker bent,elk jaar is weer anders.

Dat niet alleen het weer en bijen verschil maken maar andere omstandigheden ook, weet ik van mijn thuis stand. de laaste in de rij, van 5 volken, is altijd prikelbare. ook met een bevuchte koningin van Ameland. Al 20 jaar is dat zo. Komt dat omdat ze wat minder zon krijgen als de rest, een wateroor zit of aardstralen lopen. Ik kan het niet verklaren, een B.D. imker misschien wel, omdat de koningin een zonnedier en minder zon krijgt op de kast, maar of het klopt is nog maar de vraag.

Feit is dat op die plek invloeden zijn, die het volk prikelbaar maken. en wat dat ook is, ik ga daar geen verhalen bij verzinnen die het verklaren kunnen Ik zaai ook geen zaden als de maanstand goed staat, want dat schijnd ook van invloed te zijn of lees wat mijn sterrenbeeld vandaag in petto heeft.

Dat ik toch een volk blijft zetten op die plek, heeft te maken met het feit, dat, dat volk de meeste honing haald. zelf een keer bijna 30 kilo voorjaarshoning. Terwijl de rest op zo´n 15 kilo zat. Hoe zoet kan het onverklaarbare zijn.
Prachtig voorbeeld van hoe onverklaarbaar bijen zich kunnen gedragen. Herkenbaar.

PatrickSimonHenk
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 24 jun 2018, 12:25
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Wat is BD imkeren?

Bericht door PatrickSimonHenk » za 19 dec 2020, 14:40

martin b schreef:
di 23 jun 2020, 10:19
OF je nu 5 of 50 jaar imker bent,elk jaar is weer anders. Ik zeg altijd voor het gemak, dat ligt aan het weer. De bijen reageren op het weer, en die zorg dat de omstandigheden weer anders zijn, en de bijen passen hun leven daar op aan. Ook een bijenvolk is nooit elke keer het zelfde, er kunnen grote verschillen zijn.

Dat niet alleen het weer en bijen verschil maken maar andere omstandigheden ook, weet ik van mijn thuis stand. de laaste in de rij, van 5 volken, is altijd prikelbare. ook met een bevuchte koningin van Ameland. Al 20 jaar is dat zo. Komt dat omdat ze wat minder zon krijgen als de rest, een wateroor zit of aardstralen lopen. Ik kan het niet verklaren, een B.D. imker misschien wel, omdat de koningin een zonnedier en minder zon krijgt op de kast, maar of het klopt is nog maar de vraag.

Feit is dat op die plek invloeden zijn, die het volk prikelbaar maken. en wat dat ook is, ik ga daar geen verhalen bij verzinnen die het verklaren kunnen Ik zaai ook geen zaden als de maanstand goed staat, want dat schijnd ook van invloed te zijn of lees wat mijn sterrenbeeld vandaag in petto heeft.

Iedereen heeft recht op zijn of haar manier van doen, of het nu met imkeren is of op een andere gebied. En als er imkers zijn die op de B.D. willen imkeren, moeten ze dat beslist doen, maar dat de uitlegt daar bij raar overkomt bij mensen die wat nuchter kijken, moeten ze maar voor lief nemen.

Dat ik toch een volk blijft zetten op die plek, heeft te maken met het feit, dat, dat volk de meeste honing haald. zelf een keer bijna 30 kilo voorjaarshoning. Terwijl de rest op zo´n 15 kilo zat. Hoe zoet kan het onverklaarbare zijn.

Een gedacht die bij mij opkwam is:

Zou het kunnen zijn dat veel bijen op die stand zich vervliegen en dan meer dan gemiddeld terecht komen bij het laatste volk in de rij?

Zie ook: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... Vervliegen en dan met name dit:
Als er veel wind staat is de kans op vervliegen groter. Bij een voordurende zuidwestelijke wind zal het meest noordoostelijke volk op termijn het grootst zijn. Wel zo’n 50% tot 90% van de voedselverzamelaars kan dan in een ander volk terechtkomen.
En dat dat volk daardoor enerzijds meer nectar binnenkrijgt maar tegelijk ook prikkelbaarder is vanwege alle vreemde bijen?

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Wat is BD imkeren?

Bericht door martin b » zo 27 dec 2020, 13:08

Dat vervliegen is hier, denk ik, niet van toepassing, omdat de bijenstal van drie kanten ingesloten is. Door muren van 3- 4 meter hoog, zodat de bijen eindelijk windvrij staan.
met een groet van martin

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Wat is BD imkeren?

Bericht door G,A3. » do 11 mar 2021, 23:00

Ik ben geen Bd-imker eerder een B-imker of een luie imker, maar ik vindt het toch vreemd dat men bij het BD-imkeren nog mierenzuur en oxaal zuur
noemt om de Varrao te bestrijden. Juist de groep van BD-imkers die het gebruiken zouden eigenlijk vanuit hun overtuiging deze middelen niet meer moeten gebruiken. Het is mogelijk om bijenvolken te houden zonder bestrijding, zo zijn er BD-imkers die daarin slagen al met of zonder roofmijten.
Zelf behandel ik de bijen ook niet tegen de Varrao maar dode volken, in het voorjaar, heb ik de afgelopen jaren nog niet gehad ondanks dat ik toch ook bijen tegenkom die aangetast zijn door een virusziekte maar dat hebben wel behandelende imkers ook. G,A3.

Gabe Bosma
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 17:20
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Wat is BD imkeren?

Bericht door Gabe Bosma » vr 12 mar 2021, 13:29

Op dit moment worden er weinig volken meer behandeld met mierezuur of oxaalzuur. mocht je wel varroamijten hebben is het te proberen om dan alsnog mierezuur of oxaalzuur toe te passen

engbert49
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 24 mei 2021, 17:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Wat is BD imkeren?

Bericht door engbert49 » ma 24 mei 2021, 17:32


Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Wat is BD imkeren?

Bericht door Tieme » di 25 mei 2021, 08:17

Het is een helder en duidelijk verhaal.

Wat ik wel jammer vind is dat er dingen als; "dat ik dat mag begeleiden" en "mag ondersteunen" worden gezegd. De bijen hadden hierin geen keuze. De mens wil iets en maakt een keuze.

DoubleDutch
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 10:20
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Wat is BD imkeren?

Bericht door DoubleDutch » di 25 mei 2021, 10:25

Frankie - B schreef:Dan nu eindelijk een reactie van een imker die de BD opleiding gedaan heeft. Mijn opleiding is gegeven door Albert Muller.

als eerste moet mij van het hart dat het mij schokt dat een moderator termen gebruikt die het onderwerp van gesprek veroordelen, zonder dat hij zich hierin heeft verdiept. gebruiker Jan heeft een boel licht geworpen op het onderwerp en heeft het vaak bij het juiste eind.

Om de moderator even op gang te helpen zal ik pogen uit te leggen waarom wij het hebben over een zonnedier etc.
de koningin is een zonnedier
de dar is aards
de werkster verbindt zon en aarde.
in het blad Dynamisch Perspectief wordt het als volgt omschreven:
Verder categoriseert Steiner de koningin en ook de werksters als ‘zonnedier’ omdat hun ontwikkeling zich afspeelt binnen een zonneomwenteling (21 dagen). De dar daarentegen heeft een langere ontwikkeling dan die 21 dagen en is daarom te zien als een aardedier.
http://site2016.bdvereniging.nl/dynamis ... 200703.pdf pagina 4

Hier kunnen we natuurlijk enorm over discussiëren, het lijkt mij echter veel leuker om op een goede manier met onze bijen om te gaan, te leren van elkaar en vooral te proberen een oordeel achterwege te laten. Met veel plezier beantwoord ik graag de vragen die er onder de gebruikers leven, laten we van elkaar leren.
Ook ik heb een cursus gedaan bij Albert Muller. Wat mij opgevallen is, is dat het helemaal geen sekte-achtig gedoe is, zoals het hier door sommige mensen wordt neergezet. Albert is echt zeer kundig en heeft overal op de wereld les gegeven (in veel landen ligt de wijze van bijenhouden meer richting BD-imkeren dan van onze "reguliere" methode denk ik.

Met name de "liefde" en het gebruik maken van de natuurlijk processen en gedraging vind ik juist intrigerend en bijzonder.

Ook in onze (app) groep zitten een aantal mensen die mediteren met hun bijen en die bij iedere bijeenkomst een gedicht willen voorlezen waarvan ik denk "oké dit ligt even buiten mijn grenzen" maar in het algemeen zijn ze niet gek maar wel "gek" met en van hun bijen en laten de "natuur" voornamelijk z'n gang gaan.

Het zwermen wordt als iets goeds gezien en als je denkt aan het reinigen van het volk zit daar ook een grote kern van waarheid in lijkt mij (waar heeft de natuur het voor bedoeld ?) Zoals gezegd door anderen kunnen bijen echt meer zelf regelen dan wij denken. Daar is echt geen kweekstation op Hawai voor nodig om varoa-resistente bijen te kweken.

Ik bewandel de middenweg zeg maar en heb begrepen dat er contacten tussen de NBV zijn en de BD imkers, om zo van elkaar te leren en niet met oogkleppen uitsluitend in eigen kunnen en doen te blijven geloven.

Zojuist een spaarkast "omgebouwd" (combiramen in broed / honingkamer) en ramen voor natuurbouw klaargemaakt. Fascinerend hoe dat werkt.
Nu op een zwerm aan het wachten van mijn ERB. Eens kijken of en hoe ze het hierin gaan doen.

Kortom : BD'ers zijn zeker geen wappies, maar vele denkwijzen en handelingen liggen naar mijn idee dichter bij het natuurlijke gedrag van de bij of zijn er een direct gevolg van.

Laten we beide manieren niet gaan beoordelen of veroordelen maar gebruik maken van al het goede die beide "methoden" zeker hebben.

Groet,
AadAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Wat is BD imkeren?

Bericht door Fish » di 01 jun 2021, 12:29

Mooi die ramen zo. Ik zie voor het eerst ook die driehoekige latjes op de zijkanten, is dat bewust gedaan?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wat is BD imkeren?

Bericht door Hans van der Post. » di 01 jun 2021, 22:48

Jammer dat dit volk in gras woestijn moet leven. :think:
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten