Wat is BD imkeren?

Deze rubriek is aangemaakt om van gedachten te wisselen over BD imkeren
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Wat is BD imkeren?

Bericht door Bart de Coo » do 18 jun 2020, 11:32

Er zijn een paar dingen die ik niet volgen kan, niet omdat ik dat niet wil maar omdat ik het niet begrijp:
de koningin is een zonnedier
de dar is aards
de werkster verbindt zon en aarde.
De stand van de hemellichamen en hun invloed op het leven van bijen kan ik niet volgen maar zijn essentieel onderdeel van de BD imkerij.
Dat valt ook niet te begrijpen, omdat dit zeer dwaze en bizarre beweringen zijn. Dat heeft ook tot gevolg dat je er eigenlijk geen gesprek over kunt voeren, omdat het gaat om particuliere geloofsovertuigingen. De rare mededeling bijvoorbeeld dat 'de koningin een zonnedier is' kun je slechts voor kennisgeving aannemen. Einde gesprek.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Wat is BD imkeren?

Bericht door Tieme » do 18 jun 2020, 15:54

Misschien dat je het wel begreep als je op hetzelfde moment van hetzelfde middeltje had gesnoept.......

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Wat is BD imkeren?

Bericht door oldtimer » vr 19 jun 2020, 08:50

Onderstaande tekst staat als slot onder het voorwoord van Albert Muller.
Ik verdedig geen enkele manier van imkeren en dus ook het BD imkeren niet. Dit forum is er echter voor alle imkers, dus ook voor BD imkers.
De slottekst hieronder uit het voorwoord van Albert Muller is voor mij volstrekt duidelijk. Je imkert volgens een natuurlijke filosofie of niet.



Voorwoord door Albert Muller

De BD-imkerwerkgroep stelt geen algemene richtlijnen, maar bevordert individueel imkerschap waarbij de imme het uitgangspunt is. Er is dan ook geen recept, geen kwaliteitskeurmerk, geen commercieel uitgangspunt, geen BD-imkermethode met voorschriften.
Basislectuur:
Steiner, Rudolf: De Bijen (een lezingencyclus)
Lorenzen, Iwer Thor: Natuur en Wezen van de Honingbij
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Wat is BD imkeren?

Bericht door JanvdR » vr 19 jun 2020, 20:23

Bart de Coo schreef:
do 18 jun 2020, 11:32
Er zijn een paar dingen die ik niet volgen kan, niet omdat ik dat niet wil maar omdat ik het niet begrijp:
de koningin is een zonnedier
de dar is aards
de werkster verbindt zon en aarde.
De stand van de hemellichamen en hun invloed op het leven van bijen kan ik niet volgen maar zijn essentieel onderdeel van de BD imkerij.
Dat valt ook niet te begrijpen, omdat dit zeer dwaze en bizarre beweringen zijn. Dat heeft ook tot gevolg dat je er eigenlijk geen gesprek over kunt voeren, omdat het gaat om particuliere geloofsovertuigingen. De rare mededeling bijvoorbeeld dat 'de koningin een zonnedier is' kun je slechts voor kennisgeving aannemen. Einde gesprek.

Groet,

Bart
Bart je kunt gelijk hebben maar ook niet. Ik zou graag eens met bd imkers om de tafel zitten. Niet om uit te vinden wie gelijk heeft maar om van elkaar te leren. Vandaag viel mij op dat bd imkers kennelijk toch invloed krijgen. Het zwermen krijgt meer aandacht. Natuurlijk worden weer methoden aangedragen die voor ons mensen makkelijker zijn maar toch is het wezen van zwermen onderkend. https://www.bienenkunde.rlp.de/Internet ... en%20I.pdf
Ik hoef niet alles te begrijpen. Ik begrijp zoveel niet. Dat wil niet zeggen dat alles wat ik niet begrijp onzin is.
Antroposofen zien hun denken niet als geloofsovertuiging maar als wetenschap. Dat ik die wetenschap niet volgen kan is wat anders maar dat wil niet zeggen dat het zonder meer als onzin zie.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Wat is BD imkeren?

Bericht door JanvdR » vr 19 jun 2020, 20:24

JanvdR schreef:
vr 19 jun 2020, 20:23
Bart de Coo schreef:
do 18 jun 2020, 11:32
Er zijn een paar dingen die ik niet volgen kan, niet omdat ik dat niet wil maar omdat ik het niet begrijp:
de koningin is een zonnedier
de dar is aards
de werkster verbindt zon en aarde.
De stand van de hemellichamen en hun invloed op het leven van bijen kan ik niet volgen maar zijn essentieel onderdeel van de BD imkerij.
Dat valt ook niet te begrijpen, omdat dit zeer dwaze en bizarre beweringen zijn. Dat heeft ook tot gevolg dat je er eigenlijk geen gesprek over kunt voeren, omdat het gaat om particuliere geloofsovertuigingen. De rare mededeling bijvoorbeeld dat 'de koningin een zonnedier is' kun je slechts voor kennisgeving aannemen. Einde gesprek.

Groet,

Bart
Bart je kunt gelijk hebben maar ook niet. Ik zou graag eens met bd imkers om de tafel zitten. Niet om uit te vinden wie gelijk heeft maar om van elkaar te leren. Vandaag viel mij op dat bd imkers kennelijk toch invloed krijgen. Het zwermen krijgt meer aandacht. Natuurlijk worden weer methoden aangedragen die voor ons mensen makkelijker zijn maar toch is het wezen van zwermen onderkend. https://www.bienenkunde.rlp.de/Internet ... en%20I.pdf
Ik hoef niet alles te begrijpen. Ik begrijp zoveel niet. Dat wil niet zeggen dat alles wat ik niet begrijp onzin is.
Antroposofen zien hun denken niet als geloofsovertuiging maar als wetenschap. Dat ik die wetenschap niet volgen kan is wat anders maar dat wil niet zeggen dat ik het zonder meer als onzin zie.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

Re: Wat is BD imkeren?

Bericht door vdiesveld » vr 19 jun 2020, 21:45

Dat de antroposofen hun geloof als wetenschap zien, wil natuurlijk niet zeggen dat het ook zo is. Het is alles behalve wetenschap.

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Wat is BD imkeren?

Bericht door G,A3. » zo 21 jun 2020, 17:38

JanvdR. ik denk dat je bij het B.D.imkeren de varrao helemaal niet hoeft te bestrijden, dat doen de bijen zelf eventueel geholpen door plaatselijke roofmijten. ik wil mezelf geen B.D.imker noemen maar bij mij werkt het zo wel. Zie ook de zogenaamde wilde volken die soms jaren in een schoorsteen bivakkkeren. G,A3.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Wat is BD imkeren?

Bericht door martin b » di 23 jun 2020, 10:19

OF je nu 5 of 50 jaar imker bent,elk jaar is weer anders. Ik zeg altijd voor het gemak, dat ligt aan het weer. De bijen reageren op het weer, en die zorg dat de omstandigheden weer anders zijn, en de bijen passen hun leven daar op aan. Ook een bijenvolk is nooit elke keer het zelfde, er kunnen grote verschillen zijn.

Dat niet alleen het weer en bijen verschil maken maar andere omstandigheden ook, weet ik van mijn thuis stand. de laaste in de rij, van 5 volken, is altijd prikelbare. ook met een bevuchte koningin van Ameland. Al 20 jaar is dat zo. Komt dat omdat ze wat minder zon krijgen als de rest, een wateroor zit of aardstralen lopen. Ik kan het niet verklaren, een B.D. imker misschien wel, omdat de koningin een zonnedier en minder zon krijgt op de kast, maar of het klopt is nog maar de vraag.

Feit is dat op die plek invloeden zijn, die het volk prikelbaar maken. en wat dat ook is, ik ga daar geen verhalen bij verzinnen die het verklaren kunnen Ik zaai ook geen zaden als de maanstand goed staat, want dat schijnd ook van invloed te zijn of lees wat mijn sterrenbeeld vandaag in petto heeft.

Iedereen heeft recht op zijn of haar manier van doen, of het nu met imkeren is of op een andere gebied. En als er imkers zijn die op de B.D. willen imkeren, moeten ze dat beslist doen, maar dat de uitlegt daar bij raar overkomt bij mensen die wat nuchter kijken, moeten ze maar voor lief nemen.

Dat ik toch een volk blijft zetten op die plek, heeft te maken met het feit, dat, dat volk de meeste honing haald. zelf een keer bijna 30 kilo voorjaarshoning. Terwijl de rest op zo´n 15 kilo zat. Hoe zoet kan het onverklaarbare zijn.
met een groet van martin

Frankie - B
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 04 okt 2020, 22:42
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Wat is BD imkeren?

Bericht door Frankie - B » zo 04 okt 2020, 23:31

Dan nu eindelijk een reactie van een imker die de BD opleiding gedaan heeft. Mijn opleiding is gegeven door Albert Muller.

als eerste moet mij van het hart dat het mij schokt dat een moderator termen gebruikt die het onderwerp van gesprek veroordelen, zonder dat hij zich hierin heeft verdiept. gebruiker Jan heeft een boel licht geworpen op het onderwerp en heeft het vaak bij het juiste eind.

Om de moderator even op gang te helpen zal ik pogen uit te leggen waarom wij het hebben over een zonnedier etc.
de koningin is een zonnedier
de dar is aards
de werkster verbindt zon en aarde.
in het blad Dynamisch Perspectief wordt het als volgt omschreven:
Verder categoriseert Steiner de koningin en ook de werksters als ‘zonnedier’ omdat hun ontwikkeling zich afspeelt binnen een zonneomwenteling (21 dagen). De dar daarentegen heeft een langere ontwikkeling dan die 21 dagen en is daarom te zien als een aardedier.
http://site2016.bdvereniging.nl/dynamis ... 200703.pdf pagina 4

Hier kunnen we natuurlijk enorm over discussiëren, het lijkt mij echter veel leuker om op een goede manier met onze bijen om te gaan, te leren van elkaar en vooral te proberen een oordeel achterwege te laten. Met veel plezier beantwoord ik graag de vragen die er onder de gebruikers leven, laten we van elkaar leren.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Wat is BD imkeren?

Bericht door Bart de Coo » vr 09 okt 2020, 08:54

Frankie,

Ik heb Alma Huisken en Steiner gelezen en ik ben door en door vertrouwd met de wonderlijke ideeën van Wim van Grasstek en Theo Georgiades. De bijdragen hierboven heb ik gelezen en ik heb zeer geregeld geduldig staan luisteren naar tal van bd'ers. Ook de vele artikelen in het blad Bijenhouden zijn mij goed bekend. Sommige heb ik nota bene zelf geschreven. En ik vergeet vast nog een hele hoop.

Als iemand zich ergens voldoende in verdiept heeft, dan is het volgens mij volkomen geoorloofd om een oordeel uit te spreken. Spreek dat overigens gerust tegen.

Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten