weinig leven in de biodynamische brouwerij

Deze rubriek is aangemaakt om van gedachten te wisselen over BD imkeren
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

weinig leven in de biodynamische brouwerij

Bericht door Tieme » wo 06 jul 2022, 08:59

De biologisch dynamische imkerij niet echt een onderwerp van veel discussie. Toch zijn er dingen waar ik meer van zou willen weten. Niet in de laatste plaats ben ik nieuwsgierig naar de omgang met varroa. Ik begrijp dat er niet tot weinig behandeld wordt en dat vind ik heel interessant. Wie kan er meer over vertellen?

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: weinig leven in de biodynamische brouwerij

Bericht door roelof1945 » do 07 jul 2022, 13:44

Gisteren gezocht in google met namen van BD imkers, in de filmpjes zag ik eigenlijk geen nieuws.
In YouTube zag ik een filmpje van Albert Muller hier vertelde hij dat hij de varroa mijt niet meer bestrijd
wel monitoren iedere dag en dan kijken of de gevallen varroa ook afgebeten pootjes had.
Zijn conclusie is dat de bijen zich verdedigen tegen de mijten en er een zekere resistentie ontstaat.

Frankie - B
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 04 okt 2020, 22:42
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: weinig leven in de biodynamische brouwerij

Bericht door Frankie - B » di 12 jul 2022, 18:21

Hallo Tieme en Roelof,

Er is zeker nog heel veel leven in de bd imkerij!
Afgelopen zaterdag was er ook een open dag van de bd imkers. In de prachtige ommuurde tuin in Renkum kon er genoten worden van de bijen, kunst en voordrachten. De sfeer was zeer gemoedelijk. Samen met Wim van Grasstek, Albert Muller en nog iemand van wie ik de naam vergeten ben, kon er in een kast gekeken worden.

Er zijn alleen niet heel veel bd imkers die de moeite nemen om hier te posten. Hoe dat komt, geen idee. Als ik voor mijzelf spreek komt het, omdat ik altijd het gevoel heb dat, ik mij moet verdedigen tegen het conventionele gedachtengoed.

De vragen wil ik proberen te beantwoorden naar mijn beste kunnen.

Vwb varroa en of er wel of niet behandeld wordt: sommigen doen het wel, een heleboel anderen niet. Zelf doe ik niks anders dan het laten zwermen van de volken tegen varroa. Dat heeft mij in het begin, ieder voorjaar, veel volken gekost. Nu ben ik op een punt aan het komen dat er balans komt in de stal. Veel mensen die het bd imkeren, of behandelingsvrij imkeren gaan uit van het principe dat een disbalans na verloop van tijd weer in balans komt. Als je kijkt naar de natuur, dan zie je het daar ook.
Deze manier van denken kan je ook toepassen op bijen en varroa. Zonder tussenkomst van de mens zal de bij het uiteindelijk zelf rechtzetten en coëxisteren met varroa.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: weinig leven in de biodynamische brouwerij

Bericht door Tieme » wo 13 jul 2022, 10:59

Hi Frankie-B,

Dank je wel voor je post. Ik denk wel dat een werkwijze met zwermen sneller tot een balans met varroa kan zorgen. Je ziet dit ook bij de treatment free beekeepers in de VS. Als je accepteert dat er volken wegvallen maar dit met zwermen is op te vangen kun je in een bepaald evenwicht komen.
Het past niet zo goed bij mijn werkwijze, maar ik kan me wel voorstellen dat het werkt.

Ik zou daar sowieso graag meer over weten van de mensen die niet behandelen:
Hoelang blijft een volk met de zelfde koningin bestaan? Welk deel van de volken zwermt en gaat op die manier met nieuwe moer (na broedpauze) verder of op een nieuwe plek (zwerm) verder. Als er volken doodgaan, zijn dat dan vooral de volken die niet hebben gezwermd. Dat soort vragen.

groeten, Tieme

DoubleDutch
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 10:20
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: weinig leven in de biodynamische brouwerij

Bericht door DoubleDutch » do 14 jul 2022, 16:49

Tieme schreef:Hi Frankie-B,

Dank je wel voor je post. Ik denk wel dat een werkwijze met zwermen sneller tot een balans met varroa kan zorgen. Je ziet dit ook bij de treatment free beekeepers in de VS. Als je accepteert dat er volken wegvallen maar dit met zwermen is op te vangen kun je in een bepaald evenwicht komen.
Het past niet zo goed bij mijn werkwijze, maar ik kan me wel voorstellen dat het werkt.

Ik zou daar sowieso graag meer over weten van de mensen die niet behandelen:
Hoelang blijft een volk met de zelfde koningin bestaan? Welk deel van de volken zwermt en gaat op die manier met nieuwe moer (na broedpauze) verder of op een nieuwe plek (zwerm) verder. Als er volken doodgaan, zijn dat dan vooral de volken die niet hebben gezwermd. Dat soort vragen.

groeten, Tieme
De eerste afkomende zwerm (voorzwerm) gaat met de oude (bevruchte) Koningin mee. Je kunt dus geen antwoord geven hoe lang het oude volk met de oude Koningin leeft, want dat gebeurt in principe niet.




Verstuurd vanaf mijn SM-G780G met Tapatalk


Frankie - B
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 04 okt 2020, 22:42
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: weinig leven in de biodynamische brouwerij

Bericht door Frankie - B » do 14 jul 2022, 22:30

Oef, dat zijn nogal een paar goede vragen.
schreef:Hoelang blijft een volk met de zelfde koningin bestaan? Welk deel van de volken zwermt en gaat op die manier met nieuwe moer (na broedpauze) verder of op een nieuwe plek (zwerm) verder. Als er volken doodgaan, zijn dat dan vooral de volken die niet hebben gezwermd. Dat soort vragen
Laten we bij het begin beginnen. Als in het voorjaar de zwermdrift ontstaat en de zwermen gaan afkomen, gaat het volk de kast uit en nemen de oude koningin mee. De eerste zwerm is dus de moederzwerm. Haar dochters zitten in gesloten moerdopen in de kast.
Als je deze zwerm schept, zit daar dus de moer in van de oude kast. Deze zwerm met de oude moer gaat in een nieuwe kast. De kast waar ze uit komt laat je dicht en daar laat je de dochters uitlopen.
Als je dan een moer jaar na jaar van kast naar kast volgt(en het geluk hebt dat je haar zwerm ieder jaar weer te pakken krijgt), kan dat zomaar een aantal jaar doorgaan. Er is een geval bekend van een koningin die 8 jaar oud is geworden.
Van volken die dood gaan en hun samenhang met zwermen heb ik geen cijfers. Wel heb ik onthouden dat Jaquelin Freeman, in haar boek The song of increase, beschreef dat het zwermen goed is voor de koningin. Ze zit het hele jaar in het donker en het zwermen geeft haar contact met het zonlicht waardoor ze ‘weer opgeladen’ wordt.

Ik ben benieuwd naar je andere vragen.

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: weinig leven in de biodynamische brouwerij

Bericht door BenSDC » za 16 jul 2022, 20:29

Frankie,
Wat bedoel je met: "De kast waar ze uit komt laat je dicht en daar laat je de dochters uitlopen"?

Hoe lang laat je de kast dicht?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: weinig leven in de biodynamische brouwerij

Bericht door Tieme » ma 18 jul 2022, 15:19

Dank je wel voor de antwoorden.

Begrijp ik het goed dat alle volken zwermen?

En welke volken komen vervolgens het beste de winter door? Voorzwermen, nazwermen of afgezwermde volken?

groeten, Tieme

DoubleDutch
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 10:20
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: weinig leven in de biodynamische brouwerij

Bericht door DoubleDutch » vr 22 jul 2022, 10:18

Tieme schreef:Dank je wel voor de antwoorden.

Begrijp ik het goed dat alle volken zwermen?

En welke volken komen vervolgens het beste de winter door? Voorzwermen, nazwermen of afgezwermde volken?

groeten, Tieme
"Voordeel" van de voorzwerm is dat ze de eerste zijn en een bevruchte koningin hebben. Tijd om te bouwen, voldoende voer en snel een groei van het nieuwe volk.

Het afgezwermde volk heeft welliswaar de bestaande ramen, echter een broedpauze (onbevruchte koningin)

De nazwerm is later, vaak kleiner en heeft een onbevruchte koningin. Ik vind deze het lastigste (door de winter) te krijgen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G780G met Tapatalk



Frankie - B
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 04 okt 2020, 22:42
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: weinig leven in de biodynamische brouwerij

Bericht door Frankie - B » zo 24 jul 2022, 08:01

BenSDC schreef:
za 16 jul 2022, 20:29
Frankie,
Wat bedoel je met: "De kast waar ze uit komt laat je dicht en daar laat je de dochters uitlopen"?

Hoe lang laat je de kast dicht?
Vrij letterlijk laat je de kast dicht. Je kan natuurlijk even kijken of er zwermcellen inzitten, maar daarna blijf ik er toch minimaal 3 weken van af. De bijen kiezen de beste koningin voor hun kolonie.
De koningin is met de voorzwerm vertrokken. Haar dochters, zitten nu in gesloten koninginnecellen in de kast.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten