Celler Rotation

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:
Re: Celler Rotation

Bericht door A.A. Staals » di 27 feb 2007, 14:17

Er zijn meerdere imkers die de varoa krachtig behandelen, en tot nu toe gevrijwaard zijn gebleven. (hopen dat het zo blijft), maar er zijn er ook die nu de volken dood hebben, en zich achter de oren krabben wat ze niet goed hebben gedaan.

Ik denk dan voorkomen is beter dan genezen.[B)]
Hennie......
Hennie
Ik denk dat veel imkers vergeten te controleren hoe effectief de bestrijding is geweest, iets doen en denken dat het goed is , dat is niet voldoende.

ad staals

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Celler Rotation

Bericht door Hans van der Post. » di 27 feb 2007, 15:40

Ad vertel je verhaal verder: hoe controleer jij of je goed hebt bestreden?
Hans

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Celler Rotation

Bericht door A.A. Staals » di 27 feb 2007, 17:11

Hans van der Post schreef:
Ad vertel je verhaal verder: hoe controleer jij of je goed hebt bestreden?
Hans
Hans
Na het maken van een veger is na 24 dagen al het broed uit gelopen.
Nu kun je op twee manieren controleren:
-gif er in of
-een dag of vijf voor dat het broed is uitgelopen in de veger die gemaakt is (drie ramen gesloten broed met aanhangende bijen)een raam darrenbroed laten beleggen en dit als de larven een dag of drie oud zijn in het te controleren volk te hangen. Als dit raam compleet gesloten is wegnemen en controleren op aanwezige mijten.
Als er te veel inzitten heb je ook een probleem met de vegers.

ad staals

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Celler Rotation

Bericht door A.A. Staals » wo 28 feb 2007, 08:15

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Vegers maken met broed geen enkel probleem is.
Ja daar gaan we weer.......
overigens ook ik denk dat bij de celler methode nog wel wat verbeteringen kunnen worden doorgevoerd.

jp
jp
goed lezen en niet een zin uit het verhaal halen, de voorwaarde om dit te kunnen doen staat een regel hoger.

ad staals

lamheuv
Berichten:242
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 21:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Celler Rotation

Bericht door lamheuv » wo 28 feb 2007, 22:23

Hallo Ad Staals en anderen,
Job van Praagh promoot de Celler Rotation methode, zonder bebroedde ramen.
Niet alleen om de Varroamijt te bestrijden en daarmee de virussen, die zij bij zich dragen, maar ook om te voorkomen, dat via het broed en de achtergebleven bebroedde cellen, allerlei mogelijke ziektekiemen mee verhuizen naar het nieuwe, jonge volk.
Het nieuwe, jonge volk moet een zo schoon mogelijke start hebben om gezond uit te groeien en de winter door te komen.
Een methode om de bijenstand weer gezond te krijgen en houden.

Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Celler Rotation

Bericht door Gerard Boswinkel » do 01 mar 2007, 21:23

Hoi Ad,

Kan het helemaal met je eens zijn voor wat betreft de volgende opmerking:
Ik denk dat veel imkers vergeten te controleren hoe effectief de bestrijding is geweest, iets doen en denken dat het goed is , dat is niet voldoende.
Dit geldt natuurlijk niet alleen tijdens de broedloze periode van de hoofdvolken waarvan de vegers gemaakt zijn. Ook bij de najaarsbehandeling dien je de effectiviteit te controleren of een methode te kiezen waarvan de effectiviteit bewezen is. Deze vraag wordt in geen enkele enquette (niet van PPO en niet die van Romée) gesteld. Volgens mij is dat dan ook de reden waarom er uit die enquettes geen eenduidige antwoorden op de wintersterfte komen. (Maar dit had ik al eens eerder beweerd en nu moet ik niet drammerig worden [8D])

Echter, alleen de manier waarop je de bestrijding uitvoert (Apivar of mierenzuur :D), daarover verschillen wij van mening!!!

Groeten.............

Gerard

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Celler Rotation

Bericht door A.A. Staals » do 01 mar 2007, 22:13

Gerard
Hopelijk zullen een aantal imkers deze controle uitvoeren omtijdig in te kunnen grijpen en op die manier verliezen in het komende najaar voorkomen.

ad staals

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Celler Rotation

Bericht door Romée van der Zee » vr 02 mar 2007, 09:32

Gerard Boswinkel schreef:
Hoi Ad,

Kan het helemaal met je eens zijn voor wat betreft de volgende opmerking:
Ik denk dat veel imkers vergeten te controleren hoe effectief de bestrijding is geweest, iets doen en denken dat het goed is , dat is niet voldoende.
Dit geldt natuurlijk niet alleen tijdens de broedloze periode van de hoofdvolken waarvan de vegers gemaakt zijn. Ook bij de najaarsbehandeling dien je de effectiviteit te controleren of een methode te kiezen waarvan de effectiviteit bewezen is. Deze vraag wordt in geen enkele enquette (niet van PPO en niet die van Romée) gesteld. Volgens mij is dat dan ook de reden waarom er uit die enquettes geen eenduidige antwoorden op de wintersterfte komen. (Maar dit had ik al eens eerder beweerd en nu moet ik niet drammerig worden [8D])

Echter, alleen de manier waarop je de bestrijding uitvoert (Apivar of mierenzuur :D), daarover verschillen wij van mening!!!

Groeten.............

Gerard

Beste Gerard
Als je zou meedoen aan het kastkaartenproject zou je dit niet geschreven hebben. Er is geen project waarin zo precies gevolgd wordt wat imkers in werkelijkheid doen (inclusief bestrijding) met hun bijenvolken en waarbij gevraagd wordt naar b.v. mijtenval, ook in het najaar. Overigens is najaarscontrole op effectiviteit niet afdoende. Controle is van groot belang in het vroege voorjaar omdat dan nog corrigerend kan worden opgetreden.
Er zit, misschien onbedoeld, nog een ander misverstand in je opmerking in het hanteren van het begrip 'bewezen effectiviteit'. De meeste middelen en methoden zijn gedurende korte of langere tijd effectief tegen de varroamijt als ze goed worden toegepast. Aan dat laatste ontbreekt het regelmatig. Zo zie ik op dit moment een opvallende relatie tussen bijensterfte en oxaalzuur gebruik. Betekent dit dat oxaalzuur een niet-effectief middel is? Nee, maar als imkers zich in hun bestrijding beperken tot 1 keer oxaalzuur in de winter, dan is dat niet effectief.
Dan heb ik het nog niet over de risico's van overbehandeling. Zeer effectief tegen de meeste varroamijten, maar niet alleen tegen de mijten.
Romée


monitoring bijen en imkers op: http://www.beefriends.org

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Celler Rotation

Bericht door Gerard Boswinkel » za 03 mar 2007, 14:18

Hoi Romée en de rest,

Goed dat jij ook even op mijn reactie reageert. Ik had eigenlijk ook niet anders verwacht. Jij schrijft:
Als je zou meedoen aan het kastkaartenproject zou je dit niet geschreven hebben. Er is geen project waarin zo precies gevolgd wordt wat imkers in werkelijkheid doen (inclusief bestrijding) met hun bijenvolken en waarbij gevraagd wordt naar b.v. mijtenval, ook in het najaar.
Dat is misschien zo, maar tot nu toe heb je hieruit nog niet gepubliceerd. Dus op dit moment weet niemand, behalve zij die meedoen, welke resultaten er met dit kastkaartenproject geboekt zijn. Uit al jou publicaties in de bijentijdschriften tot nu toe, is met geen enkel woord gesproken over de effectiviteit van de mijtenbestrijding. Dit geldt ook voor de enquettes van PPO.

En verder:
Overigens is najaarscontrole op effectiviteit niet afdoende.
Maar deze najaarscontrole is wel belangrijk. Want ik denk dat wanneer Els Kleijendorst eind juli een controle had uitgevoerd op de natuurlijke mijtenval van haar volken, zij tot de conclusie zou zijn gekomen dat een mijtbestrijding direct uitgevoerd had moeten worden. Dat had (misschien) haar een aantal dode volken gescheeld.
Controle is van groot belang in het vroege voorjaar omdat dan nog corrigerend kan worden opgetreden.
Ben ik helemaal met je eens! Zie ook het verhaal van Gerard Vos over zijn dode volken op zijn website. Echter de controle is in het voorjaar niet altijd even makkelijk. Zeker wanneer je een oxaalzuurbehandeling uitvoert, zijn de cijfers erg moeilijk interpreteerbaar. Het volgende heb ik nl. dit jaar gezien. Nadat ik op 23 december oxaalzuur over mijn volken heb gedruppeld, heb ik op 3 februari mijn varroabodems weer onder mijn volken geschoven. Na een week heb ik toen op mijn varroabodems het aantal dode mijten geteld. Dit bleken er tussen de 0,4 en 1,1 per dag te zijn. De mijten die ik vond waren allemaal donker van kleur (oude mijten dus). Wanneer ik de ruwe regel van 1 dode mijt/dag = 400 mijten in je volk zou hanteren, betekent dit dat mijn oxaalzuurbehandeling niet de effectiviteit kleiner is dan 95%. Mijn idee is dan ook veel meer dat die oxaalzuur een heel erg lange nawerking heeft waardoor de natuurlijke mijtenval hoger uitvalt.
Er zit, misschien onbedoeld, nog een ander misverstand in je opmerking in het hanteren van het begrip 'bewezen effectiviteit'. De meeste middelen en methoden zijn gedurende korte of langere tijd effectief tegen de varroamijt als ze goed worden toegepast. Aan dat laatste ontbreekt het regelmatig. Zo zie ik op dit moment een opvallende relatie tussen bijensterfte en oxaalzuur gebruik. Betekent dit dat oxaalzuur een niet-effectief middel is? Nee, maar als imkers zich in hun bestrijding beperken tot 1 keer oxaalzuur in de winter, dan is dat niet effectief.
Hiermee kan ik het helemaal eens zijn. Naar mijn idee gebruik je oxaalzuur in de winter en mierenzuur zolang er nog broed in de volken zit. Een vriend van mij heeft dit najaar gewerkt met het middel Beehive Clean. Hij heeft de methode toegepast zoals die door de fabrikant beschreven wordt. Het resultaat is dat hij 4 van de 9 volken dood heeft. Onder de volken die de winter wel hebben doorstaan, heeft hij de natuurlijke mijtenval gemeten. Die bleek erg hoog (weet niet meer de juiste getallen).

Nog even terugkomend op mierenzuur. Bij het toepassen van dit varroabestrijdingsmiddel komt enig Fingerspitzen gefühl kijken. Ook hier is de effectiviteit niet altijd dat wat je verwacht.

Nu nog even over je hele bijdrage die je aan mij stuurt. Lees ik het goed dat je mening ten aanzien van wintersterfte en de relatie tot varroa aan het veranderen is[?]

Groeten...........

Gerard Boswinkel

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Celler Rotation

Bericht door Romée van der Zee » za 03 mar 2007, 18:46

Dag Gerard
Ik heb nog niet gepubliceerd omdat ik nog geen conclusies kan trekken t.a.v. wintersterfte. Het probleem is dat er bij de deelnemers te weinig sterfte optreedt. Ik zoek dus actief naar mensen die dat wel overkomen is en die de moeite willen nemen regelmatig een kastkaart in te vullen.
En al publiceer ik niet in een blad, op beefriends worden regelmatig nieuwe grafieken geplaatst die informatief zijn.

Je vraagt ook of ik van mening ben veranderd over de relatie varroa-wintersterfte. Nee, ik vind nog steeds dat een falende varroa bestrijding geen afdoende verklaring vormt voor de huidige epidemie.
Ik heb daar toevallig wel een stuk over geschreven dat ik geïnteresseerden wel wil toesturen. Het is wel in het Engels helaas. Ik zal het t.z.t. in het Nederlands plaatsen op beefriends.

met weer een groet van
Romée

monitoring bijen en imkers op: http://www.beefriends.org

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten