Nieuwe manier van kunstraat zetten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Akkoord els, dat doe ik nu ook.

jp
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Dirk Blanken »

Je kan tegenwoordig ook kant en klare ramen kopen bedraad en wel voor een paar dubbeltjes meer als je er wat meer van bestelt.
Daar hoeft alleen maar kunstraat in vastgezet worden en dat is een fluitje van een cent.
Te verkrijgen bij het Ielgat Amen.
Natuurlijk is deze oplossing alleen bestemd voor de luie imkers, die liever lullen dan werken.
Zunder wark gain hunig.
Dirk



dertiende
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Piet Jager »

"Zunder wark gain hunig"

Noadail van waarken is, dat der zoveul vrije tied ien stekt.

!Piet
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Jaap v.Popering »

Jullie leven allemaal te laat

25 jaar terug had men raampjes met een dubbele bovenlat (dubbele dikte), waarvan 1/4 deel los was en met 2 spijkertjes vast zat . de onderlat bestond dan uit twee latjes met een opening in het midden En er was kunstraat in de handel die vertikaal bedraad was , de bovenkant spijkerde men vast tussen dat vierde deel van de bovenlat, en de onderkant zat los tussen de twee onderlatten.
Maar men is daarvan afgestapt omdat het toch niet goed beviel.

Jaap van P
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ook wij kennen in Fryslan hetzelfde spreekwoord[;)]: sunder arbeit gjin hunning. Je zou arbeid ook nog eens kunnen vervangen door geld. Wat ik wel vaker in de bijenhouderij merk als het om effcientie (tijd, kosten, materialen, nieuwigheden) wordt gauw lacherig gedaan. Of er word overdreven gezeurd om vijf euro op een begroting van 1400. Prima. Echter bij mij is er naast bijen ook nog een ander druk leven.

jp
Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Astrid Schoots »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
... imkers laten ramen uitbouwen zonder kunstraat. Ook zij zouden slingerproblemen moeten ondervinden.
jp
Nee hoor, als je een beetje rustig slingert is er geen probleem. Bovendien, als een raam eenmaal is uitgebouwd (en bebroed) is het zo stevig, dat draad niet nodig is. En versgebouwde raat blijft bros en kwetsbaar, ook als het bedraad is (zie ook Bijenhouden febr. 07, blz 17). De bijen bouwen in de honingkamer het raam rondom vast, dat slingert prima. Broedramen worden alleen van boven en opzij vastgebouwd. Zelfs dat kan je slingeren, als je dat zou willen.
Astrid
Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Astrid Schoots »

Tieme schreef:

Nu de bijen lekker bouwen heb ik een volk op 2 bakken een extra bak met 11 raampjes gegeven ...... al hoop ik dat ze toch ook andere cellen dan alleen darreraat bouwen.
Tieme
Tieme, de bijen bouwen veel minder darrenraat wanneer je ze al in maart een paar lege ramen geeft, en verder pas weer na de jonge koninginnen. Darren zijn natuurlijk nodig, maar als je het wat teveel van het goede vindt, moet je van half april t/m (half)juni even geen kale ramen geven. Daarna bouwen ze weer prachtig fijn werk.
Astrid
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Bart de Coo »

Ik geloof dat ik dit wel een interessant onderwerp vind, maar ik begrijp het niet helemaal.

Jelte, wat bedoel je met een raampje door midden zagen? In de lengte, dus van oortje tot oortje? Dwars door midden, dus van lange zijde naar lange zijde? Of in de breedte, dus van korte zijde naar korte zijde. Ik neem aan dat je de eerste optie bedoelt. Je halveert een raampje in de lengte - over klerewerk gesproken! - dus van oor tot oor; je legt een waswafel tussen de beide helften en je slaat het geheel vast met een paar spijkertjes. Heb ik het goed begrepen? Maar dan moet je ook beschikken over grotere waswafels. En bovendien, als je een hekel hebt aan bedraden en wafelen, waarom dan niet gewerkt met raampjes met een zaagsnee? Reepje voorbouw erin en klaar! Toch? Maar nogmaals, volgens mij snap ik het niet helemaal.

Groet,

Bart
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik neem aan dat je de eerste optie bedoelt. Je halveert een raampje in de lengte - over klerewerk gesproken! - dus van oor tot oor; je legt een waswafel tussen de beide helften en je slaat het geheel vast met een paar spijkertjes. Heb ik het goed begrepen?

Ja je hebt me heel goed begrepen....zo bedoel ik het. Ik zaag die raampjes natuurlijk niet door tweeen.....maar ik ga zou ze zo kunnen bestellen. Inderdaad zal je grotere vellen kunstraat moeten hebben. Als je zelf kunsraat giet of perst is dit geen probleem. Verder kom ik er op uit dat dit al eens is gedaan. Wat Jaap van Popering schrijft is denk ik een prima versie wat van ik bedoel. Echter het voldeed schijnbaar niet. Gewapend kunstraat is nog geen gewapend beton.

jp
kees
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 11 jul 2003, 11:12
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door kees »

Als aanvulling op de discussie over het makkelijk kunstraat inzetten het volgende.
Al bijna 15 jaar heb ik al mijn raampjes voorzien van 3 spijltjes
( 21 cm lang ) van stevig metaaldraad , doorsnede 1.5 mm ( of fietsspaak ).
Ik boor aan boven- en onderzijde iets uit het midden een gaatje waar de spijl doorheen gaat.
Als ik de raampjes voorzie van nieuw kunstraat dan verwarm ik de 3 spijltjes elk een paar keer even boven een gaspit van het fornuis.
Daarna leg ik het raampje direkt op een plankje ( 1 cm dik ; formaat zodanig dat het net binnen het raampje past ( 19cmx33.5). Dan een vel kunstraat er op leggen en even met de vinger langs de spijltjes aandrukken.Door het plankje zakt de kunstraat niet te ver door de spijltjes.Klaar is Kees
Bij het verwijderen van de oude raat met de beitel of mes alle raat om de spijltjes heen wegsnijden en met warme soda opl. ontsmetten.
De raampjes zijn weer met spijltjes en al klaar.
Indraden dus niet meer nodig.

mvg
Kees

N.B. Het idee is niet van mijzelf afkomstig , maar stond ooit in de tachtiger jaren in een artikel van mevrouw Bohlmeier uit Berghen van de vroegere NCB Bijenhoudersbond, in het blad van de zuidelijke bonden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten