Nieuwe manier van kunstraat zetten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
tory
Berichten:122
Lid geworden op:zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door tory » do 10 mei 2007, 15:28

Alleen reepje kunstraat onder bovenlat aan drukken kan ook; bouwen ze vanzelf uit.
Bert.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Tieme » vr 11 mei 2007, 08:25

Hallo allemaal,

Tot nu toe ben ik zeer tevreden over de driehoekige houten latjes.

Ik heb ook een plek gevonden waar driehoekige latjes gewoon worden verkocht. In modelbouwspeciaalzaken. Het zijn Balsahouten driehoekige latjes, dus de raampjes worden er ook niet zwaarder van.

Zo kun je voor een paar euro 10 raampjes van een driehoekig latje voorzien en kijken hoe dat werkt.

Groeten,

Tieme

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 11 mei 2007, 10:37

Hallo allemaal,

Tot nu toe ben ik zeer tevreden over de driehoekige houten latjes.

Ik heb ook een plek gevonden waar driehoekige latjes gewoon worden verkocht. In modelbouwspeciaalzaken. Het zijn Balsahouten driehoekige latjes, dus de raampjes worden er ook niet zwaarder van.

Zo kun je voor een paar euro 10 raampjes van een driehoekig latje voorzien en kijken hoe dat werkt.

Groeten,

Tieme
Hoi Tieme,

doe je dit dan zonder of met draad?? Met verticale draad of met horizontale draad. Met verticale draad dan worden het even een paar gaatjes boren in het drie hoekige latje. Lijkt mij dat met verticale draad de bijen beter 'op het rechte pad worden gehouden'. Zou dat ook zo zijn.

jp

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Tieme » vr 11 mei 2007, 14:06

Hallo Jelte Pieter,

Ik bedraad horizontaal. Ik laat me verleiden door de gedachte dat de bijen de draad ook een beetje als leidraad gebruiken. (Dat dit niet zo is, blijkt uit raamjes die net iets scheef hangen.)

Ze bouwen de draad gewoon in. Ik weet niet precies hoe stevig dat geheel wordt, maar tot nu toe lijkt het niet onder te doen voor uitgebouwde kunstraat.

Tieme

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 11 mei 2007, 23:41

En als je nu driehoekige latjes ook aan de zijkanten hangt?? Zou dan schelen??

jp

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Albert Stoter » za 12 mei 2007, 11:01

Jelte,
Ik geef ook alleen een strookje kunstraat en "dwing" het recht bouwen alleen af door zo'n leeg raam tussen 2 al uitgebouwde ramen te hangen. Tot nu toe is dat telkens goed gegaan.
Zodra mijn huidige portie kunstraat op is ga ik (zoals Tieme) over op de driehoekige latjes onder de toplat.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Albert Stoter » ma 18 jun 2007, 00:13

Afbeelding

Dit is een raatje uit een van mijn TopLat bevruchtingskastjes met schuine wanden. In elk van die kastjes zitten 7 van zulke raatjes in warmbouw.

Bij aanvang (2 weken geleden) hebben die TopLatjes alleen een strookje (in een gleufje gesmolten) kunstraat meegekregen.

2 pollepels bijen hebben dat dus prachtig uitgebouwd. Geen War-bouw en alleen sommige slechts minimaal aan de wanden vast (als je het raatje uit het kastje tilt laten die minimale "zijkantbindingen" dan ook direct los).

Het oppervlakte van dit raatje is net iets kleiner dan een raatje uit een apidea (maar daar kunnen er maximaal 5 in).

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Tieme » ma 18 jun 2007, 13:33

Hallo Albert,

Ik was benieuwd wat het resultaat van je kastjes zou zijn. Vorig jaar hebben we mooie foto's gezien van de kast die je had gemaakt. Het werkt dus.

Tieme

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Albert Stoter » za 23 jun 2007, 18:20

Tieme schreef: Het werkt dus.
Nee Tieme, inmiddels moet ik helaas melden dat het niet werkt! Of niet altijd, maar daar heb je niets aan.

Vandaag moest ik helaas weer een inmiddels bevrucht (reserve) moertje uit zo'n zelfgebouwd TopLat bevruchtingskastje halen, en inmiddels was er veel meer raat aan de zijwanden vastgemaakt (en die zijn voor de zekerheid zelfs schuiner - horizontaler - dan de "voorgeschreven" 60 graden). Ik kon de latjes alleen zonder beschadiging omhoog tillen als ik eerst de zijkanten los sneed. Op zich is dat niet veel werk, en ook niet ingewikkeld werk, maar dat was toch niet de bedoeling.

Ik blijf om andere redenen toch wel met deze TopLat bevruchtingskastjes met schuine zijwanden werken:
- tussen schuine binnenwand en rechte buitenwand kan ik goed isolatiemateriaal verwerken.
- die dunne toplatjes - zonder verdere ombouw - kan ik op een later moment gemakkelijk met punaises in een groot regulier raam monteren (sinds de roterende kasten weten we dat je dat dan ook op de zijkant van een regulier raam kan doen). Zelfs bij die mini-raatjes vind ik het anders zonde als je die weggooit.
- Na het lossnijden kan je zo'n TopLatraatje bij schuine wanden toch gemakkelijker uitnemen dan bij rechte zijwanden (blijft dan immers langer - totdat je het raatje helemaal uit de kast hebt - langs de wand schuren.)

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Astrid Schoots » zo 24 jun 2007, 19:25

Albert Stoter schreef: ...en die zijwanden zijn voor de zekerheid zelfs schuiner - horizontaler - dan de "voorgeschreven" 60 graden...
Dag Albert, hoe kom je aan deze 'voorgeschreven' info? Ik dacht dat wanden wel een helling van zo'n 68 graden moesten hebben om het vastbouwen te ontmoedigen.
Op 25-3-06 heeft Hans een bouwtekening van de toplatkast geplaatst met een helling van 65 graden; ik heb ook schuine wanden van zo'n 69 graden gezien, maar 60 graden lijkt me erg recht.
Astrid

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 44 gasten