Aalsteren 2007; discussie pagina

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Tieme »

Hennie,

Moeren doen toch 16 dagen over de ontwikkeling van pas gelegd ei tot net uitgelopen moer? Staat in veel boekjes namelijk. Zoook staat er dat als je overlarfd met larfjes van minder van een dag je op de 13e dag koninginnen hebt.

Zijn je larven iets ouder dan kun je al moeren hebben op de 12e dag. Zet je de broedstoof wat hoger dan ook.

Tieme
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Oude Essink »

Jelte Pieter,
Als (-s[?])doen ze er tien of twintig dagen over. Voor mij is dat allemaal lood om oud ijzer. Het gaat er meer om dat jij liever niet zou natelen van oude moeren????
Jij hebt mijn verhaal niet gelezen; jij hebt mijn vragen niet beantwoord; Volgens mij kun jij beter stekelbaarsjes gaan kweken; ook leuk!
[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/kwal.jpg[/img]







Hallo Tieme,
Om het eenvoudig te houden lanceren schrijvers voor de moer tot de celverzegeling dezelfde ontwikkeling als voor de werkster nl. 3 - 6 (+ 13 voor de werkster); 3 - 6 (+ 7 voor de moer). in feite is de larfontwikkling voor de werkster ruim 5 en een halve dag; bij de moer gaat dit stadium meerdere uren vlugger en tellen 5 dagen. Totale duur voor moer van ei tot imago is dan 15 dagen.
((opm. bij warm weer kan het iets vlugger gaan; dat geldt dan voor alle aangezette doppen; bij koud weer iets langzamer.))
Bepalend voor de ontwikkeling van een moer is de voedseltoediening na het uitkomen van het eitje. Het voedsterbezoek aan een beoogde moerslarve ligt aanmerkelijk hoger en de beoogde moer krijgt vanaf de eerste dag meer voedersap en wordt snel veel zwaarder, dan een werksterlarve; naderhand blijft het dieet op voedersap, terwijl bij de werkster een menging van voedersap en nectar wordt toegediend.
resultaat is , dat de ontwikkeling van de moerslarve sneller verloopt en vanaf de loop van de 2e dag ontwikkelingsverschillen met de werksterlarve gaat veroorzaken.
Zwermcel: vanaf het begin staat de schakelaar op: moer opkweken( cel verzegeld na 5 dagen; totale duur t.e.m. 6e vervelling: 15 dagen bij normale temperatuur (3 + 5 + 7)
redcel : 1. na uitkomen van het eitje staat de schakel op: werktser (minder voedersap; in de loop van de 2e dag andere ontwikkeling van de organen.) 2. de oude moer verdwijnt (veger o.i.d): snel wordt de schakelaar omgezet naar moer opkweken.
Voor de ontwikkeling van de betreffende moer maakt dit, als het een nog geen dag oude larf betreft, geen of nauwelijks verschil ( daar is verschil van mening over: is een zwermmoer beter dan een redcelmoer). De omschakeling als de larve al meer dan een dag oud is, wordt problematischer; het werksterprogramma is in gang gezet en wordt plotseling omgeschakeld. De ontwikkeling van de betreffende moer 1. zal langer duren (naar 6 dagen toe); 2 haar organen zullen niet die perfectie bereiken als die van de zwermmoer of de redcelmoer op de pas uitgekomen larve.
In de praktijk zullen de redcelmoeren op een hoogstens één dag oude larve eerder "uitkomen" dan die op een oudere larve (al klinkt dat tegenstrijdig); de ontwikkelingsduur wordt evenwel verlengd.
Imker maakt een veger: werksters zetten redcellen aan. Moeren uit de jongste larven zullen de tuter en de kwakers opleveren; rijp na 12 dagen en enige uurtjes later. De tuter houdt de kwakers in haar cellen.
In mijn praktijk van het Aalsteren, maakte ik op de ochtend van dag 1 vegers; bij normaal verloop luisterde ik op de avond van de 12e dag en hoorde dan de tuter en kwakers. Op de 13e dag rond 5 uur doppen breken. De rijpe kwakers begonnen alras de dekseltjes af te knagen; 1 á 2 liet ik inlopen; van de rest gingen er een paar de broedstoof in op plm.28 graden. In de doppen waaraan niet geknaagd werd zaten de bleekscheten die niet rijp waren en dus of later pas als redcel aangezet of aangezet op oudere larven (geen goede moeren, gezien mijn inleidende verhaal en haar lot op zijn Tukkers "doodkniepen".)
Het tijdstip van doppen breken op de 13e dag is een kwestie van Fingerspitzen; hangt nauw met het weer samen. Een vroeg uitlopende kwaker levert bij mooi weer nazwerm(en) op; dat moet je voorkomen door er tijdig bij te zijn. breek je te vroeg doppen, loop je het risico, dat de kwakers die je in laat lopen alsnog met de tuter op de vleugel gaan. Ik laat wel eens 's avonds kwakers die ik in de broedstoof een paar uur bewaarde inlopen. Of dit ooit zin heeft gehad voor de uiteindelijk overblijvende moer weet ik niet; in ieder geval geen gezwerm bij vroeg doppen weghalen.
Wachten tot de 14 e dag levert levensgroot risico van nazwermen op en overleven van een eventueel minderwaardige moer.

Met overlarven heb ik te weinig ervaring om precieze uitspraken te doen. overlarven met larfjes van nog geen dag en moeren hebben op de 13e dag, klopt met mijn verhaal; tijdstip van overlarven en weinig prikkels om de cel uit te komen spelen een rol.
larven ouder en dan moeren hebben op de 12e dag, klopt niet met de biologische onwikkeling van de moerslarve. Eerder moeren, als je de broedstoof hoger zet, klopt ook met mijn verhaal.
met groet,
[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/jonge-moer.jpg[/img]




Hennie oes
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door LWPisa »

JP zorg ff dat je "Koeninginnenzucht" van Ruttner (geloof ik) te pakken krijgt. Veel data over bovenstaand soort vraagstukken.

L.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Speciaal voor Hennie: ff = effe = even :D. Grapje[;)]

jp
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik snap het. Ik was even op het verkeerde been gezet (net zoals Tieme). Dit is denk ik de kern uit je betoog Hennie:
In de praktijk zullen de redcelmoeren op een hoogstens één dag oude larve eerder "uitkomen" dan die op een oudere larve (al klinkt dat tegenstrijdig); de ontwikkelingsduur wordt evenwel verlengd.
Imker maakt een veger: werksters zetten redcellen aan. Moeren uit de jongste larven zullen de tuter en de kwakers opleveren; rijp na 12 dagen en enige uurtjes later. De tuter houdt de kwakers in haar cellen.
Goed om te weten. Goed om je voordeel mee te doen. Ook zal ik Ruttner er nog eens op naslaan. Hennie bedankt.

PS Stekelbaarsjes die hebben prikkende rugvinnen. Daar hou ik niet zo van.

jp
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Tieme »

Hallo Hennie en JP,

Ik snap het echter nog niet. Ik heb de ontwikkelingsduur van koninginnen nog even nagezocht, en kom eigenlijk bij iedereen op 16 dagen:

In een boekje van Morse uit 1994 over dit onderwerp staat dat het eistadium 3 dagen duurt, het larvestadium 5,5 dagen en het popstadium 7,5 samen 16.

De onderlinge stadia worden soms afgerond bij andere auteurs, maar wel zijn ze het er allemaal over eens dat het 16 dagen duurt:
(Tiesler en Englert, Holm, Fert, Laidlaw en Page).

Hoe zit dat nou?

Tieme
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Oude Essink »

Hallo Tieme,

alleen al jouw eigen waarneming laat zien, dat er iets niet klopt met die rigoreuze 16 dagen:
Zijn je larven iets ouder dan kun je al moeren hebben op de 12e dag. Zet je de broedstoof wat hoger dan ook.
Het door L. genoemde boek is het meest maatgevend;
F.Ruttner Köninginnenzucht; Apimondia uitgaven uit 1980.
Hij deelt de ontwikkelingsgang in in halve dagen in plaats van hele; en dat is nauwkeuriger; eigenlijk zou het in uren moeten.
Op pg.37 van zijn boek staat de ontwikkelingsgang van werkster en moer naast elkaar. tot en met de vierde vervelling gaat het gelijk op; daarna gaat de moerlarve vlugger; afdichting cel 1/2 e dag eerder; bij de 5e vervelling zit er een hele dag tussen.Om allerlei redenen kan de jonge moer langer in haar cel blijven voordat zij uitloopt dan de werkster. Met 500 mitsen en maren over de precieze momenten waarop de moerlarve vlugger gaat kom je op uitlopen van de zwermmoer en de eerstedag redmoer op de 12e dag uit. Ruttner op pg.54 houdt het op de 11e / 12e dag; voor het doppen breken bij het Aalsteren is dat bepalend. Hoe lang het larvestadium en het popstadium van de moer precies is, en of er bij het ene iets bij moet en bij het andere iets af, is dan van ondergeschikt belang
.
[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/jonge-moer.jpg[/img]uitlopende jonge moer voeren betekent: acceptatie




Hennie oes
AnpuAnubis
Berichten: 8
Lid geworden op: do 17 mei 2007, 13:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door AnpuAnubis »

Hallo
Ik heb gezocht naar dat bewuste boek van Ruttner op Google, maar niets kwam terug.
Heeft iemand toevallig de vertaling?

Of weet iemand waar het te verkrijgen is?

Thanks
Menno

[move]LOL!! Mind the Jumping Tapeworm Taenia saginata !!!![/move]
Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door hans hoogendoorn »

[quote][LOL!! Mind the Jumping Tapeworm Taenia saginata !!!![/quote]
Zoiets als : let op het springen van de (runder) lintworm ? Vertel ....
Goeie vraag. ik ben ook geinteresseert in Ruttner ....
Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door willem »

Of weet iemand waar het te verkrijgen is?
Ja, in Boekarest, Roemenie.
Ze hebben dat in mijn herinnering in 't duits, frans en engels.
Zoals Hennie al schreef, het is een apimondia uitgave.
Het boek staat ook, in 't duits, in de bijen bieb van Wageningen-Universiteit en is voor leden van de VBN te leen.
Titel :Koeniginnenzucht: biologische grundlagen und technische anleitungen.
schrijver: Ruttner, F.
Onder nr 0317-482245 krijg je een aardige dame aan de lijn die je wel verder helpt.
Veel sucses, Willem

De door Tieme aanbevolen webstek bekeken. Van Rutner is te nog te koop "Queen Rearing" uitgave 1982
in 't engels en spaans. De prijs is 32 euro, wat ze met 11 copies bedoelen weet ik niet.
Willem
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten