Aalsteren 2007; discussie pagina

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Tieme »

Het boek is geloof ik niet meer te koop. Van Ruttner is wel het volgende boek te koop, maar daarin staat de ontwikkeling van de koningin weer niet:

http://www.buch.de/shop/buecher/suchart ... pId=147453

Je kunt een engelse vertaling kopen bij Bibba via de volgende link:

http://apple.clickandbuild.com/cnb/shop ... tegoryID=1

Nu moeten we dus antiquarisch op zoek naar de oorspronkelijke apimondia uitgave. Op apimondia website staan er 11 te koop:

http://www.apimondiafoundation.org/foun ... house.html

Tieme
AnpuAnubis
Berichten: 8
Lid geworden op: do 17 mei 2007, 13:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door AnpuAnubis »

hans hoogendoorn schreef:
[LOL!! Mind the Jumping Tapeworm Taenia saginata !!!!
Zoiets als : let op het springen van de (runder) lintworm ? Vertel ....
Ik weet niet meer waar ik het vandaan heb, maar ik gebruik het vaak!
Inderdaad:
Let op het springen van de lintworm!!!

Het zal wel een tik van mij zijn!
Tieme schreef:
Het boek is geloof ik niet meer te koop. Nu moeten we dus antiquarisch op zoek naar de oorspronkelijke apimondia uitgave. Op apimondia website staan er 11 te koop:

http://www.apimondiafoundation.org/foun ... house.html

Tieme
Ik heb zelf al aardig wat rondgesnuffeld op internet en heb nu inderdaad wat links gevonden.
Zag ook de bovenstaande 11 copie, maar volgens mij is dat meer dan alleen dat van Ruttner. Heb inmiddels twee mailthes gestuurd, nu is het dus afwachten... Ik laat het wel weten!


LOL!! Mind the Jumping Tapeworm Taenia saginata !!!!
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door LWPisa »

Anpu wat heb jij met Taenia?

L.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Vandaag heeft er zich een drama voltooid. Ik ben mijn twee beste overjaarse K. kwijt. Ze zaten wat te knus in de 6-ramer. De haalbijen had ik willen gebruiken om de twee hoofdvolken te versterken. Ik was gewaarschuwd dat het in 6-ramers heel snel gaat!! Een een gewaarschuwd mens telt voor twee...... Het getuigt van een en al amateurisme (heeft meneer Blanken weer iets om over te schrijven).

Waar ging het fout?? Elk jaar zet ik wel enige 6-ramers op. Maar dit jaar had ik ze redelijk sterk gemaakt plus flink gevoerd. Om te compenseren heb ik vorige week een extra bak met kunstraat erop gezet.....De linde bloeide nog niet.....en ik ik dacht hou ik ze nog even aan de praat. Ik dacht: misschien laat ik ze wel niet afvliegen maar zet ze over naar een tien raams kast. Te laat dus want deze bak met kunstraten hebben ze onaageroerd gelaten. Ze zijn gaan zwermen. Ik had het te druk met mijn werk dat ik het niet heb opgemerkt. Balen. Toch maar zwermtrage bijen nemen??

~~~~~~
Tip voor volgend jaar: zodra eerste generatie jonge bijen uitloopt--> metene af laten vliegen. Met Aalsteren kun je niet spotten.

Overigens heb ik een 100% goede bevruchting met mijn K.. Alles is aan de leg. In de hoodfvolken. En vele kirchainertjes. Maar ja met zulk weer.
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Dirk Blanken »

Jelte, na deze uitnodiging een korte reactie als je een kunstzwerm maakt met een overjarige koningin in een 6 ramer zal ze vaak binnen 6 weken zwermen vooral met de soort bijen waarmee jij imkert.
Voortaan de kunstraatbak na 3 weken onder zetten zodat de jonge bijen wat te doen hebben.
Dirk

dertiende
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Hoi Dirk,

nou ja de een zijn dood is de ander zijn brood..... ik gun iemand ander graag een zwerm. Nog wel even zelf scheppen:D.

Het is all in the game. Echter ik baal er enorm van. Temeer omdat dit mij bijna nooit overkomt. Maar ja, normaal zet ik de 6-ramer altijd om naar tien ramer en dan heb ik die problemen niet. Dit jaar ging het wel super hard. Ik ben mijn bijenmaakmachine nu kwijt. Mijn afvlieg experiment komt nu in het nauw. De linde bloeit inmiddels al en ik had de twee volken dus moeten laten afvliegen.

Vraagje, waarom de kunsraat eronder en niet erboven??

Inmiddels zijn alle afgezwermde volken aan de leg. Dat is dus prima gegaan. Enkele moeren laten inlopen werkt dus. Verder 1 raam omhoog, op eieren controleren en klaar is de klus.

jp

De twee afgezwermde 6-ramers (een zit nog heel veel bijen en lijkt wel dat de moer is omgekomen en bijen zijn terug gevlogen.....ofzo) laat ik eerst toch nog afvliegen. Dan maak ik ze hopeloos moerloos en ik voer twee K. uit kirchainertjes in. Lijkt me beste oplossing.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door A.A. Staals »

Dirk en Jelte
kunstraat uitbouwen gat het mooist als je de kunstraat boven hangt. Er wordt dan vastgebouwd op de onderlat, anders hou je meestal ruimte tussen de raat en de onderlat.

ad staals
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Dirk Blanken »

Jelte, Kunstraatbak onder of boven.
Voor de bijen zeker als er net genoeg bijen in zitten zet ik kunstraat onder daarbij 1 of 2 broed naar beneden zetten.
Als de bak heel vol met vooral jonge bijen zit is het inderdaad beter om het precies anders om te doen.
Natuurlijker is op tijd onder.
Gisteren en vandaag veel drieramers opgezet met rijpe doppen, maar waarschijnlijk moet ik morgen doorgaan want die enkele buien zijn een hele lange bui geworden.
Maar veel regen geeft straks als het weer beter wordt veel honing.
Eerst maar koken en vroeg eten misschien is het vanavond droog.
Dirk

dertiende
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik denk dat daar ook de fout ligt. Geef je kunstraat in het broednest dan moeten de bijen er iets mee. Of kunstraat heel dichtbij het broenest (want in dit geval niet kon). Ramen naar boven halen (of naar beneden halen) met broed dan 'vinden' de bijen de nog uit bouwen raat. Zeker als het volk min of meer in een beginnende; het heeft dan niet echt de neiging om nog raat ta gaan uitbouwen. Het volk moet een beetje worden geforceerd. Ja Dirk, na regen komt schoneschijn, praat ik de volksmond na.

JP
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Oude Essink »

Jelte Pieter,
ik citeer jou maar weer eens:
dan moeten de bijen er iets mee.
Het zou mij veel waard zijn, als je eens ging begrijpen:
De bijen moeten niks!!
het is aan ons te onderzoeken hoe zij doen.
.
[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/zhoed.jpg[/img]

Geef ze meer pollen




Hennie oes
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 51 gasten