Slim idee voor geimproviseerde voerbak?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
Slim idee voor geimproviseerde voerbak?

Bericht door LWPisa » zo 24 jun 2007, 17:08

L.S.,

Heeft er iemand een slim idee over het vermaken van plastic bakken tot voerbak? Er zijn allerlei plastic bakken te koop, is er daaronder 1 die iemand makkelijk aan te passen vind tot voerbak en zo ja hoe?

L.

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Slim idee voor geimproviseerde voerbak?

Bericht door willem » zo 24 jun 2007, 17:31

Hallo Lennard
Plaats op het te voeren volk een lege broedkamer.
Daarin een emmer of afwasbak o.i.d. voer er in en 1 of 2 forse handen stroo. Moet lukken. Afgekeken van Celle en Liebig.
Groeten, willem

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Slim idee voor geimproviseerde voerbak?

Bericht door LWPisa » zo 24 jun 2007, 18:03

Willem,

Verzuipen er dan geen bijen met alleen stro? Steekt dat stro over de rand heen of blijft de rand altijd "beloopbaar"?

Je brengt me wel op een idee :), je kan een afwasbak of zoiets heel goed voorzien van een heel schuin vlak vlieggengaas de oplossing in waardoor er weing verdrinkt denk ik.

Ik heb een idee over een soort veredelde kippendrinkbak maar dat wordt veel gelijm om te maken.

L.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Slim idee voor geimproviseerde voerbak?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 24 jun 2007, 18:17

Lennard,

mijn bijencollega heeft vierkant bakjes met rietstengels erin. Blijven drijven. Er is nog weinig open water te zien. Nauwelijks dode bijen, maar wel opvliegende bijen als je moet voeren. Heeft niet mijn voorkeur.

jp

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Slim idee voor geimproviseerde voerbak?

Bericht door Albert Stoter » zo 24 jun 2007, 20:17

Je kan ook een gevulde bak (snel) omkeren in een iets grotere deksel met (voldoende) opstaand randje. Eventueel doe je (voorafgaand) nog een dun stokje tussen bak en deksel voor de gemakkelijkere doorstroming.
De ruimte tussen het opstaande randje en het bakje moet natuurlijk zo klein zijn dat er geen bij in kan verzuipen.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Slim idee voor geimproviseerde voerbak?

Bericht door Bart de Coo » ma 25 jun 2007, 11:30

Ik heb wel eens bij een veel grotere collega-imker oude suikeremmers gevraagd voor dit doel. Ik kreeg een hele toren van hem. Emmer plat op de grond plaatsen, bodem eraf zagen met een lange rechte houtzaag. Gaat erg gemakkelijk. Ik maak de bakken ongeveer 5 cm hoog. Hand roggestro erin. Zorg dat de oppervlakte min of meer bedekt is. Ideale voerbak voor de korven. Kan misschien wel twee liter voer in.

Maar bovenop een kast plaatsen kan natuurlijk ook. Nog nooit één bij verzopen bij mij. Ook heel handig om stukken raat te laten leegeten of stukken broed te laten uitlopen: schuin tegen de rand aanzetten. Enige probleem is dus opvliegende bijen als je de dekplank eraf haalt. Nou ja, daar moet je mee leren leven dan.

Bart

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Slim idee voor geimproviseerde voerbak?

Bericht door LWPisa » ma 25 jun 2007, 11:53

Merci heren [:)]

L.

Lau
Berichten:32
Lid geworden op:zo 21 aug 2005, 15:15
Aantal volken:5
Locatie:zuid limburg
Contacteer:

Re: Slim idee voor geimproviseerde voerbak?

Bericht door Lau » di 26 jun 2007, 09:42

als je alle wijnkurken verzamelt en die in de emmer met suikerwater gooit, kurk blijft drijven.misschien zit er nog een beetje alcohol in de kurken: wijnhoning.

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Slim idee voor geimproviseerde voerbak?

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 26 jun 2007, 14:29

Voor als ik na de heide ga gebruik ik als drinkplaats een bodem van een oude melkbus. De rand is ongeveer 2 cm hoog. Naast de bodem leg ik een jerrycan met een kraantje in de dop (Te verkrijgen bij de camping winkel) Het kraantje zit net boven de bodem in het water. Als het nivo van het water zakt komt er een luchtbel door het kraantje en loopt er weer wat water uit de jerrycan in de drinkvoorziening.
In de bodem van de bus heb ik een stukje plastic gaas liggen (Iets grover dan vliegengaas. Wordt gebruikt bij jonge aanplant van fruitbomen tegen het aanknagen van konijnen) Dit gaas blijft drijven.
Er ligt wel eens een dode bij in de drinkplaats maar veel verdronken bijen heb ik nooit gehad.
Misschien is zoiets een idee?

Jaap

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Slim idee voor geimproviseerde voerbak?

Bericht door LWPisa » di 24 jul 2007, 18:13

Ik heb de ideale drijver voor een open voerbak al gevonden...stukken oude raat op maat gesneden...

L.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten